3 soorten content in jouw online community
01 februari 2020 
3 min. leestijd

3 soorten content in jouw online community

Als je community nieuw is, zet je alvast niet-commerciële maar wel relevante content in je community. In online communities draait het tenslotte om waarde geven en een band opbouwen, niet om zoveel mogelijk zenden en commerciële boodschappen delen. Want dan draait het niet om de leden, maar om jou.

eerste content

Gebruik voor je content een contentplanning met de thema’s uit je strategie. Heb je nog geen strategie? Dan kan ik je daarbij helpen tijdens een VIP-dag. Wees consequent in het plaatsen van content. Deel dus niet de ene week tien berichten en de week erop maar één. Als je het fijn vindt kun je vooruit werken en content inplannen. Houd wel ruimte in je planning om in te spelen op de actualiteiten. In LinkedIn en Facebook groepen kun je makkelijk vooruit plannen. Maar dat kan niet in alle community tools. Wil je in bulk werken en je content voor de komende weken inplannen? Houd hier rekening mee als je community software selecteert.

In de communitystrategie heb je al bepaald welke content je gaat delen in de community en waarom. Wat jou uniek, sociaal en relevant maakt. Waarom mensen hun kostbare tijd in jouw community ‘moeten’ besteden. En wat de verhouding is in percentages als het gaat om informeren, inspireren, betrekken, activeren, converteren, co-creatie, ambassadeurs creëren en faciliteren, de dialoog aangaan, supporten, onderzoek, et cetera. Nu ga je een stapje verder: je gaat bepalen welke content dat dan daadwerkelijk is.

Soorten content
Afhankelijk van de soort community die je opzet en de grootte daarvan plus de bijbehorende investering, kun je de content in je community onderverdelen in content in de community zélf en content om de community aan te jagen. Hieronder zet ik allerlei soorten content voor je op een rijtje.

1. Grotere campagnes die de community en het merk laden of activeren. Deze content vraagt ondersteuning van mediabudgetten en is dus niet altijd van toepassing. Toch raad ik het wel aan. Zonder ondersteuning met een mediabudget ziet op Facebook en Instagram slechts 2 tot 5% van de mensen jouw berichten. Op LinkedIn iets meer, afhankelijk van jouw relevantie. Wil je snel groeien en heb je budget? Zet dan campagnes in om de community meer bekendheid te geven en het aantal leden te laten groeien. Heb je dat niet? Geen nood: met veel passie en liefde kun je ook zonder budget de juiste mensen aantrekken. Groter is niet altijd beter, het gaat in communities juist om waardevolle, vertrouwde connecties.

2. Series herkenbare content, in de community zelf (USR). USR staat voor Uniek, Sociaal en Relevant, de reden waarom mensen terugkomen naar jouw community. Deze content ontwikkel je om specifieke doelen te realiseren en herkenbaarheid te ontwikkelen. Het helpt een publiek te bouwen in je community zelf, zodat mensen weten waarvoor ze bij jouw community ‘moeten’ zijn. Hiervoor kun je het beste een aantal herkenbare content formats verzinnen die steeds terugkomen. Bijvoorbeeld #maandagmotivatie of #donderdagtip.

3. Content gericht op support en service in de community zelf, met als extra voordeel bij open communities dat dit handig is voor de vindbaarheid via zoekmachines. Door antwoord te geven op de meest gestelde vragen help je de communityleden. Heel geschikt om meteen in te spelen op de behoefte vanuit je communityleden. Geef antwoord op hun vraag: ‘Hoe dan?’ Zo help je hen met het oplossen van hun probleem. De uitwerking kan in tekst zijn, maar je zou het ook door middel van video’s kunnen doen.

Hulp nodig?
Welke content ga jij plaatsen? Vind je het lastig om dit zelf op te zetten, meld je dan aan voor de Online Community Academy. Daar help ik je stap voor stap hoe je dit het beste doet. Samen met andere community leiders leer je hoe je een community start, activeert en laat groeien, zodat ook jij succesvol wordt dankzij de kracht van online communities.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down