Als community leider word je vaak gezien als dé expert over het onderwerp waar jouw community om draait. Zichtbaarheid is voor jouw bedrijf ook essentieel. Daarom is het super interessant om (betaald) te spreken bij bedrijven, op evenementen en congressen.
Spreek zoveel mogelijk. Deel je verhaal en geef veel waarde: trends, ontwikkelingen, tips en oplossingen voor het probleem van je publiek. Zeg niet overal ‘ja’ op, maar kijk welke evenementen echt relevant zijn: is het publiek ook geïnteresseerd in jouw producten en diensten?
Ja, ik weet heus wel dat het moeilijk is om te spreken in het openbaar. Maar als je er enigszins gevoel voor hebt, dan raad ik je echt aan om het gewoon te doen. Begin met gratis spreken op kleine events, dat is misschien iets minder spannend. En bouw dan langzaam uit, want je wordt steeds beter. Je zult zien dat het je veel kan brengen. Dat je netwerk megasnel groeit en je er verrassende contacten opdoet. En als je het goed doet en de juiste snaar raakt, dan is de kans groot dat je er na je speech meteen een aantal communityleden en nieuwe klanten bij hebt. Zo krijg je én betaald én je community groeit.
Een goede keynote speech voorbereiden kost de eerste keer veel tijd, maar daarna wordt het steeds makkelijker. Spreek je vaak? Dan loont het om je aan te sluiten bij een sprekersbureau. Zij sluiten de beste deals en kunnen ook extra spreekopdrachten voor je regelen. Zelf zit ik bij The Next Speaker: aanrader!
Wil je ook keynote spreker worden?
Stel jezelf dan de volgende vragen:
1. Over welk onderwerp gaat je speech? Wat wordt de kernboodschap van jouw signature talk?
2. Welke doelgroep wil je met je talk bereiken? Wanneer zeg je ‘ja’ op een aanvraag? (en wanneer dus ook ‘nee’)
3. Op welke evenementen kun je gratis spreken om te oefenen, in ruil voor beeldmateriaal van je speech en een referentie? Schrijf er minimaal 5 op en neem contact met hen op met je pitch om te spreken.
4. Wanneer heb je voldoende ervaring opgedaan om betaald te krijgen voor je speech? Door vooraf doelen te stellen wordt dit ook eerder realiteit.
5. Wat vind je een goede spreker en waarom? Wat kun je van hem of haar leren?
6. Welke vergoeding vraag je als je spreekt? Doe kort onderzoek naar andere sprekers en hun vergoeding om te weten of je vraag realistisch is. Je kunt beter eerst meters maken en wat lager inzetten, dan meteen de hoofdprijs te vragen en onnodig hoge verwachtingen te scheppen.
7. Wat kun je mensen aan het eind van je speech gratis aanbieden waardoor ze hun e-mailadres achterlaten en jij ze een aanbod kunt doen?