Facebookgroepen zijn dood, ik bouw mijn community op Instagram
14 juli 2022 
3 min. leestijd

Facebookgroepen zijn dood, ik bouw mijn community op Instagram


Als openbaar fan van Facebookgroepen en spreker op meerdere Facebook (Meta) events, had ze mijn antwoord waarschijnlijk niet aan zien komen: "Natuurlijk kan dat!" Maar voordat ik je vertel hoe je een community bouwt op Instagram, wil ik je vandaag eerst uitleggen wat het verschil is tussen een gesloten online community zoals een Facebookgroep, en een open online community op een platform als Instagram.


Zijn Facebookgroepen dood?

Als je net met veel liefde en aandacht een Facebookgroep bent gestart, dan wil je waarschijnlijk niet horen dat Facebookgroepen ‘dood’ zijn, toch? Gelukkig is dat ook niet waar. Ze zijn zelfs springlevend en ik verwacht dat hun populariteit eerder toe dan af zal nemen de komende jaren. Juist in deze dynamische en onzekere tijd hebben mensen meer dan ooit behoefte om bij een groep van gelijkgestemden te horen. Echte en oprechte connecties, dat is waar mensen behoefte aan hebben. Ook jouw doelgroep. En dat kan heel goed via een online community, bijvoorbeeld in een Facebookgroep.


Facebook heeft in 2017 haar missie aangepast naar het faciliteren van communities. Niet haar strategie, maar haar missie, haar bestaansrecht dus. Daarom krijgen de groepen voorrang in het algoritme en werken groepen ook veel beter dan bedrijfspagina’s als het gaat om bereik en interactie. Het mooie van deze missie is dat er elke week nieuwe functionaliteiten bijkomen, juist vanwege die prioriteit. Die kun jij als community leider inzetten om beter met je achterban te communiceren. Mijn gratis community, de Community Leaders Club, draait daarom ook op het platform.


Maar liefst 10 miljoen Nederlanders en 6 miljoen Vlamingen hebben een actief Facebookprofiel. Ze kennen het platform en hoeven dus niet aan een nieuw platform te wennen. Plus: ze zijn al online. Met het juiste stappenplan is het daarom verrassend makkelijk om daar je community te starten vanuit strategie, te activeren, te laten groeien en er goed geld mee te verdienen. Als je het tenminste goed doet. Dat is precies waar ik mijn klanten in de Online Community Academy mee help.


Tegelijkertijd kijk ik ook naar wat er gebeurt in de markt en zie ik dat veel creatieven, coaches, (kennis)ondernemers en experts de voorkeur hebben voor Instagram. Niet alleen Sarah uit dit voorbeeld, maar ook andere ondernemers hebben mij letterlijk gevraagd of ik een keer een training wil maken over community building op Instagram.


En omdat ik heel erg geloof in co-creatie met mijn achterban en in leren en optimaliseren, dacht ik: Daar moet ik iets mee!


Voor mij is het heel logisch dat je platform onafhankelijk je community kan opbouwen, dat je platform onafhankelijk je achterban mobiliseert. Sterker nog: een platform kiezen is stap 3 uit mijn 10-stappenplan. De rest van community building is universeel en dus niet afhankelijk van een bepaald platform.


En ja, ik ben nog steeds een enorm fan van Facebookgroepen, omdat ze gewoon heel goed werken om die toffe tribe te creëren. Tegelijkertijd begrijp ik ook dat je tijd kostbaar is. En als jij nou eenmaal graag op Instagram zit, dat je liever daar je community opbouwt en aan de relatie met jouw potentiële klanten werkt. Al is community building op Instagram wel anders dan community building op Facebook of op je eigen platform.


Wat is nou het verschil tussen een community op je eigen platform, een Facebookgroep en community building op Instagram?


Om te voorkomen dat deze mail mega lang wordt, heb ik daar een podcast over opgenomen. Je luistert deze podcast hier. 


Het goede nieuws: een online community is nog steeds de beste en makkelijkste manier om een groep fans om je heen te verzamelen die niet kan wachten om klant te worden, zonder moeilijk gedoe. Omdat je online relaties bouwt en precies weet wat er speelt bij jouw doelgroep, kun je daar veel beter op inspelen met je aanbod. Daarnaast zijn er nauwelijks alternatieven om te verkopen vanuit verbinding. Omdat je tegenwoordig veel moeilijker aan nieuwe klanten komt, onder andere omdat adverteren het laatste jaar zoveel duurder is geworden. Mensen kopen vanuit verbinding, ze willen jou leren kennen voordat ze investeren in je product of dienst.


Meer weten over het snel en slim opzetten en succesvol maken van jouw online community? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief om niks over community building te missen.


Liefs,

Maartje

Jouw Digital Community en Content Expert


Over de schrijver
Reactie plaatsen