Van side-hussle naar een community met 200.000 leden.
20 juli 2019 
4 min. leestijd

Van side-hussle naar een community met 200.000 leden.

Een behind the scenes van PartyWith, werelds grootste en meest authentieke nachtleven community. Die ging van side-hussle naar een community met 200.000 leden. Hoe doe je dat?

Ben je een expat of verhuis je binnenkort naar het buitenland? En wil je graag connecten met anderen om iets leuks te gaan doen, maar ben je niet op zoek naar een date? Grote kans dat je bij de community en app PartyWith terecht komt. Bekijk Dan Fennesy’s interview als je wil weten hoe het is om een community als PartyWith naast je baan op te zetten en daar een grote en stabiele community van te bouwen. Een start-up die funding ophaalde en persaandacht kreeg in de New York Times. Wat zijn volgens Dan de succesfactoren?

Dan Fennessy, ondernemer en oprichter van onder andere de start-up & community PartyWith: ‘PartyWith heette oorspronkelijk “Party with a Local”. Ik was verhuisd naar Amsterdam en vond het moeilijk om mensen te ontmoeten om het nachtleven mee in te gaan. Ik wilde contact maken met lokale mensen, om zo de coole plekken en evenementen te vinden om uit te gaan. Dat idee speelde al langer. Op een gegeven moment kwam er een website en toen een eigen app. We lanceerden voor die app een mvp [ minimal valuable product , een software product dat al werkt maar nog niet uitontwikkeld is]. Vanaf dat moment begonnen mensen het echt te gebruiken om met elkaar te verbinden, en elkaar offline te ontmoeten. Dat was echt opwindend. Vanaf dat punt zijn we gaan door ontwikkelen.

(tekst gaat verder onder de video)

Turningpoint: volledige focus

Op een gegeven moment had ik een of twee klanten waar ik online marketing voor deed en wat spaargeld, maar niet veel. Toen bedacht ik me dat ik er net zo goed voor kon gaan. Al was het maar een paar maanden om het te proberen. Mijn idee was om te kijken of het zou lukken. Als dat niet zo was, kon ik altijd nog terug naar mijn andere werk. Je hebt niet veel geld of een groot plan nodig, je kunt er ook echt helemaal voor gaan en zien wat er gebeurt. Gewoon beginnen. Vanaf dat moment gebeurden er ook allemaal goede dingen. De New York Times scheef over PartyWith en er waren beleggers uit de VS die met mij wilden afspreken. Het was echt een spannende tijd, en ik denk niet dat ik dat ooit had geweten als ik niet gewoon de stap had genomen en dacht: Oké, laten we gewoon eens kijken wat er gebeurt.

Persaandacht en investeerders

Na een tijdje pakte de pers het op en werden investeerders geïnteresseerd. Tegelijkertijd was er nog geen businessmodel, want ik was gewoon gericht op het laten groeien van de community, met behulp van de app. Toch lukte het om wat geld op te halen. Met een fulltime team hebben we toen de hele app opnieuw ontworpen en echt gefocust op groei. Vanaf dat moment ging het echt goed lopen. We deden mee aan een start-up acceleratorprogramma in New York en haalden daarmee nog meer geld op om verder te groeien. Inmiddels is het een community met ongeveer 200.000 leden van over de hele wereld. Het is fantastisch dat het nu een reallifecommunity is. Mensen maken online de verbinding, maar komen vervolgens offline samen om echt authentieke verbindingen en ervaringen te delen.’

Je kunt je eigen communityplatform from scratch bouwen, zoals Dan Fennessy gedaan heeft. Zelfs meerdere keren opnieuw beginnen, steeds een beetje beter. Wat zijn volgens Dan succesfactoren?

Identificeer actieve leden door hun gedrag of via data

‘Sommige mensen zijn echt actief betrokken bij de community. Identificeer die leden: door hun gedrag of via data. Maak contact met ze, moedig ze aan en koester ze. Zij kunnen namelijk je grootste ambassadeurs worden. En ook een van de grootste krachten achter de groei en het verbeteren van je community. Ze kunnen je feedback geven over hoe de app of community werkt. Ook als je product of je community misschien nog niet zo actief is, dan heb je deze mensen die erg enthousiast zijn. Het is super belangrijk om in eerste instantie niet noodzakelijk voor de groei te gaan, zoek gewoon superusers .’

Zet als communityleider de juiste toon

‘Ik vind dat je aanwezig moet zijn om de toon en de cultuur neer te zetten. Als je dat goed doet, dan stroomt dat via je ambassadeurs door naar de rest van de community. Jouw aanwezigheid en de manier waarop je praat zijn voor de community essentieel, anders kan de sfeer maar ook de inhoud een kant opgaan die je niet wilt. Wij wilden bijvoorbeeld echt geen dating-app zijn, want daar zijn er al genoeg van. Die boodschap droegen we overal uit: in de welkomstberichten, de e-mails. Maar ook bij de branding van het merk. Het is een mix van dingen, maar aanwezig zijn en een persoonlijke band hebben en daarmee de toon zetten, is in elke community echt nodig.’

Besteed aandacht aan communitymanagement

‘De juist regels bepalen en daar ook naar leven is belangrijk in de community. Daarmee dwing je een goede sfeer af. Want voor een paar rotte appels in de community is het vrij eenvoudig om het voor veel anderen te verpesten. Besteed daarom aandacht aan communitymanagement. Kijk goed wat er gebeurt, of er ongepast gedrag is. Er verwijder mensen uit de community als dat nodig is.’

Hoe is PartyWith gegroeid naar 200.000 leden?

‘De meeste mensen vonden ons in eerste instantie door wat kleine artikelen in de media. Of ze waren zelf in de Appstore op zoek naar dingen met betrekking tot feesten en het nachtleven. Een klein deel kwam via Google. En natuurlijk via mond-tot-mondreclame. We hebben offline en online gecombineerd. Het hele doel van de app was om mensen offline samen te brengen voor het nachtleven, mensen hebben daar zin in. Dat heeft geholpen om de communityleden zelf te activeren, omdat ze hebben gezien: “Oké, dit is een groep leuke en interessante mensen waar ik graag voortdurend contact meemaak.” Via via begon de community zo te groeien. PartyWith organiseerde, zeker in de begintijd, bijna elke week evenementen. Een drankje aan de bar, bootfeestjes en in het weekend rooftop-sessies waar we dan een lokale muzikant uitnodigden om te komen spelen. Daarbij nodigden we altijd een aantal community-leden uit. Ik denk dat elke community groeit als je online en offline kunt overbruggen. Dat is super belangrijk voor de betrokkenheid. Er gaat niets boven offline verbindingen om dat voor elkaar te krijgen.’

Wat is het geheim van een succesvolle community?

‘Het geheim van een community is de mix van online en offline. Ik denk dat dit van toepassing is op vrijwel elke community. Als je leden fysiek ver uit elkaar wonen, kun je misschien zoiets als een videoconferentie doen met de actieve gebruikers. Ik denk dat dat de community een echt menselijke kant geeft. Je ziet dan de mensen die achter de community staan.’

Over Dan

Dan Fennessy zette meerdere bedrijven en initiatieven op zoals Revirda, The Pong Network, Amplify Media, PartyWith, Join.app en is Chapter Director bij start-up Grind.

Meer weten? Doe mee met ’s werelds grootste en meest authentieke nachtlevencommunity en download hier de app: https://www.partywith.co/


Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.

Over de schrijver
Reactie plaatsen