Hoe word je wereldwijd trending topic op Twitter?
02 september 2019 
6 min. leestijd

Hoe word je wereldwijd trending topic op Twitter?

Deze Digital en social media manager brengt een schat aan informatie mee. Zo zette ze onder andere de online community voor tv-programma The Voice of Holland op. En werd wereldwijd trending topic op Twitter.

Danielle Stecher nam me in het jaar 2000 aan als stagiaire webredacteur bij Endemol. Door haar ben ik verliefd geworden op internet en online communities. Inmiddels hebben we beiden vele online communities op onze teller staan. Maar die allereerste keer blijft toch echt wel heel bijzonder…

Als je de ins en outs van community management wilt weten en wat te doen met leden die zich misdragen, dan is haar interview een must see .(Artikel gaat verder onder de video).

Online community voor tv-programma The Voice of Holland

Danielle maakte van de online community van het tv-programma een succes. Daarvoor hanteerde ze een contentplanning die gelijk liep met het tv-programma, maar ook nog eens een contentplanning die daarnaast liep. ‘Het grappige was, hiervoor had ik meestal bij reality-programma’s gewerkt die online waren, die live waren. Dat was altijd online met streams erbij. The Voice is een wekelijks programma. De opnames zijn al geweest, dus wanneer het uitgezonden wordt, zit de complete redactie gezellig in de kroeg de uitzending te bekijken.

Maar als verantwoordelijke voor het online gedeelte wilde ik dat anders. Want zo’n uitzending is ook meteen een onderdeel van de verhaallijn van de kandidaten. Het is niet alleen maar het programma dat gemaakt is en gemonteerd is en dan uitgezonden wordt. Nee, op dat moment verandert het leven van de mensen die de auditie doen, want die worden ineens bekend. Als redactie zorgden we er daarom voor dat we ook actief waren tijdens de uitzending, door vooraf al wat dingen weg te geven, te vertellen wat kijkers konden verwachten. Dat maakten we dan bekend onder onze volgers op het moment dat iemand in beeld was. En die volgers konden dan ook meteen in gesprek met het talent. Die extra verhaallijn maakte het heel leuk voor de kijkers.’


Wereldwijd trending topic op Twitter

‘Al vijf maanden voor de eerste uitzending begonnen we met een community opbouwen. Mensen konden zich daar ook online aanmelden. Dan kon je zingen voor de webcam en eventueel in aanmerking komen voor de Blind Auditions. Dus op het moment van uitzending hadden we al een vrij grote community en dat werkte als vliegwiel. Tijdens de eerste uitzending ging de aandacht voor het programma en de kandidaten ineens los via onze online community. En toen waren we opeens wereldwijd trending topic op Twitter.’


Bij succes gaat het vanzelf

‘En als het dan eenmaal een succes wordt, dan hoef je eigenlijk alleen nog maar een beetje bij te sturen. Dan gaat het vanzelf. Je moet het eigenlijk zien als allemaal netwerken die je aan elkaar knoopt. Je leert mensen kennen en die stellen je weer aan andere mensen voor, et cetera. Op het moment dat je dat netwerk nodig hebt, kun je het inzetten. Maar je moet dan ook wel iets te bieden hebben. En vergeet ook niet om iets terug te geven. Want het is geen eenrichtingsverkeer. Als je alleen maar blijft zenden, dan zal je community dood bloeden. Je moet echt het gesprek aan gaan, mensen dingen geven, ze helpen. Een community gaat echt twee kanten op.’


Tip: samenwerken met andere communities

Danielle raadt je aan om samen te werken. Dat deden ze ook bij het tv-programma The Voice of Holland . Danielle: ‘We hebben toen contact gelegd met communities van bijvoorbeeld Nick en Simon. Die hadden al een heel grote community hadden. Zo hadden we op het moment van uitzending al een vrij grote community. En natuurlijk krijg je door een wekelijks tv-programma veel exposure , waardoor je online community ineens erg groeit.’


Tip: ambassadeurs creëren om je community op te bouwen

Daarnaast werkte ze ook voor de Facebook community van de Nederlandse Politie. Ze vertelt daarover: ‘Er zijn heel veel mensen die de politie een warm hart toedragen. Ook zijn er heel veel mensen die zich ergeren aan de politie. Dus het is een lastige organisatie om iets op te bouwen. Maar we merkten dat er een heel grote groep is die echt begaan is met de politie. Dus in die groep zijn we ook onze community gaan opbouwen. Met onze eigen content, maar ook door met mensen te praten. Zo hebben we een groep van ambassadeurs gecreëerd die voor ons heel nuttig was en dat eigenlijk nog steeds is.’


Tip: out of the box denken bij moderaten

Danielle Stecher heeft ook nog een voorbeeld van een goede manier van moderaten en out of the box denken: ‘Bij Big Brother hadden we iemand die elke dag, elke ochtend, heel nare dingen zei. Onze stagiaire moest elke ochtend door die bak van ellende heen. En daar werd ze op een gegeven moment zo naar van. Zij dacht: weet je wat, ik ga die persoon gewoon opbellen en vragen waarom hij of zij allemaal van die nare dingen plaatst. De jongen die ze aan de telefoon kreeg schrok ervan. Hij zei dat het helemaal niet zijn bedoeling geweest om mensen te kwetsen. Na dat telefoontje hield het direct op.’ Dat voorbeeld heeft Danielle nog steeds op haar netvlies als mensen nare reacties geven. Daarom belt zij mensen gewoon op om hen ermee te confronteren. Vaak zijn die mensen zich helemaal niet bewust van het effect van hun opmerkingen op anderen.


Wat doet Danielle nog meer om de juiste sfeer te bepalen?

‘Je ziet vaak dat organisaties ingehuurd worden om te webcaren ; als iemand een vraag stelt, dan komen ze met een heel mooi afgepast antwoord en dan verwijzen ze iemand vaak door. Maar iemand heeft een reden waarom hij iets vraagt, zegt of kwijt wil aan de organisatie. Pas als je die onderliggende reden weet – en die weet je vaak niet na één berichtje – dan begrijp je ook precies wat iemand nodig heeft. En dan kun je iemand verder helpen of een nog waardevoller lid laten zijn van je community. Mijn tip is dus eigenlijk: vraag door. Ga er niet meteen vanuit dat je het antwoord weet of dat je iemand helpt. En vraag later of die persoon zich goed geholpen voelde.’


Wat is het geheim van een succesvolle community?

‘Ga uit van menselijk contact. Hoe zou ik willen dat ik behandeld word? Hoe wil ik dat er tegen mij gepraat wordt? Eigenlijk geldt dat alles wat je in het echte leven meemaakt en hoe dat werkt, ook voor communities geldt.’


Over Danielle

Danielle Stecher is Digital en Social Media Manager en noemt zichzelf een beetje yin en yang, omdat ze zowel werkt voor commerciële organisaties als Heineken, T-Mobile en Talpa en daar onder andere de community rondom de eerste The Voice of Holland opzette, maar ook voor maatschappelijke organisaties als OneWorld, voor de sho, de Samenwerkende Hulporganisaties, Oxfam Novib en Politie Nederland.

Meer weten over Danielle? Bekijk het volledige video-interview. En check haar LinkedIn profiel: https://nl.linkedin.com/in/daniellestecher


Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down