Doelgroep bepalen: kies je niche
31 december 2021 
2 min. leestijd

Doelgroep bepalen: kies je niche

Als je een succesvolle community wilt waar je als ondernemer ook leads en klanten uithaalt, dan moet je een duidelijke doelgroep kiezen. Niet een halve bevolkingsgroep, maar een niche. Want als je alles voor iedereen doet, dan doe je eigenlijk niets voor iemand. Je kunt maar 1 probleem voor 1 doelgroep oplossen.

Waarom is het zo belangrijk om voor een niche community te gaan?

Een online community is de makkelijkste en beste manier om online relaties op te bouwen met je ideale doelgroep. Zodat je een groep fans creëert die niet kan wachten om van je te kopen, zonder moeilijk gedoe. Je wilt jouw online community dus vullen met ideale klanten. Want van je leden wil je leads en klanten maken. Je bent tenslotte ondernemer geworden om geld te verdienen, toch?

Daarom is het belangrijk om nu al na te denken over wie jouw ideale klant is. Want die komt grotendeels overeen met jouw ideale community-leden. Hoe specifieker je bent, des te beter je je ideale klant begrijpt en des te relevanter je daarmee kunt communiceren. Dat is belangrijk, want als je je leden niet goed begrijpt, maak je straks een aanbod (product of dienst) dat misschien niet bij jouw klanten past. Daardoor trek je minder ideale klanten aan en besteed je straks je tijd aan de verkeerde mensen. Ga je proberen om hen te overtuigen om met je samen te werken, wat veel energie kost. Wat je liever wil is een groep fans creëren die uit zichzelf graag met jou samenwerkt.

Als je alles voor iedereen doet, doe je eigenlijk niets voor iemand

Relevant communiceren is de sleutel naar succes. Het is nodig om contact te maken met je leden, hun interesse te wekken en met gemak een aanbod te doen dat verkoopt. Om relevant te zijn in deze snel veranderende wereld moet je je leden (en dus ideale doelgroep) goed kennen. Alleen dan kun je op een manier communiceren die hen aanspreekt.

Moet ik echt kiezen voor een niche?

Het antwoord op die vraag is kort en krachtig: ‘ja’. Dat kan eng zijn en beklemmend voelen. Want als je kiest voor het een, neem je ook afstand van het ander. De waarheid is dat het erg bevrijdend is als je eenmaal een niche gekozen hebt. Dat het daarna makkelijker wordt, omdat je beter weet waar je aan toe bent.

Vergelijk het met een zwangerschap en de 20-weken echo, wanneer je hoort of het een jongen of een meisje is. Je bent bijvoorbeeld blij dat het een meisje is, maar vindt het ook jammer dat het geen jongen is. Maar daarna is het wel een stuk makkelijker als je namen gaat verzinnen. Toch?

Het kiezen van een niche kan lastig zijn. Misschien gaat het met vallen en opstaan voordat je de knoop doorhakt. En dat is oké. Je kunt het het beste zien als het kiezen van een naam voor je kind of huisdier. Schrijf een aantal opties op en kies daar vervolgens de beste uit.

Terug naar jouw doelgroep. Begin met het kiezen van de beste optie voor jouw niche. Praat daarna met mensen die in je ideale doelgroep vallen, interview ze, leer ze kennen en kijk of deze niche goed bij je past. Pas dan weet je of je de juiste keuze hebt gemaakt.

Twijfel je na het onderzoeken van jouw niche? Dan ga je voor de volgende optie. Wees niet bang, het is geen definitieve keuze. Als je business groeit kan je doelgroep mee veranderen. Dit proces kun je prima nog eens herhalen.

Hoe weet je of je voor een goede niche hebt gekozen?

In de Online Community Academy deel ik een checklist met je hoe je kan weten of je voor een goede niche hebt gekozen. Klik hier voor meer informatie.


Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down