Het Interactive Advertising Bureau (iab), waar Nathalie Peters voorzitter van is, is een ledenorganisatie met taskforces. Je kunt de organisatie zien als een grote community met een zevental sub-communities. Hoe zet je zo’n organisatie op en hoe werkt dat met vrijwilligers? Wat kun je verwachten? En hoe ziet Nathalie vanuit haar rol online communities ontwikkelen binnen het marketing-communicatievak?
Niet alleen individuen beginnen een community om verandering te brengen. Ook bij brancheorganisaties zie je een opkomst van communities, waarbij krachten gebundeld worden om het kennisniveau binnen de branche naar een hoger niveau te krijgen. Bijvoorbeeld het Interactive Advertising Bureau (iab).
Hoe zijn zij begonnen en hoe zit zo’n ledenorganisatie met meerdere taskforces in elkaar? Je leest en ziet het in dit interview.
(Artikel gaat verder onder de video).
Taskforces als nichecommunities
iab Nederland had een aantal jaren geleden het idee om – samen met al haar leden – meerdere niche communities te starten, die ze taskforces hebben genoemd. Dat zijn eigenlijk allemaal kennis-communities binnen de grotere iab-community. Waarbij de leden samen zoveel mogelijk kennis vergaren over een bepaald onderwerp dat nu speelt in de markt op het gebied van digitale marketing. Denk bijvoorbeeld aan programmatic advertising , mobile marketing , content, video, data en techniek en Digital Out of Home.
Hoe werkt dat bij het IAB?
Nathalie, voorzitter van iab Nederland legt uit: ‘Al meer dan twintig jaar zetten het bestuur, het bureau (de organisatie) en de leden die als vrijwilliger actief zijn in één van de zeven taskforces, zich iedere dag in om dit mooie vakgebied naar een hoger niveau te tillen. Dit doen wij onder andere in onze taskforces die een aantal jaar geleden zijn opgericht. Deze vormen het kloppend hart van iab Nederland. Elke taskforce werkt aan specifieke doelstellingen die geformuleerd worden door de taskforces zelf of vanuit het iab-bestuur. Het doel van de taskforce online video is bijvoorbeeld het bijdragen aan de kennis, transparantie en innovatie rondom de inzet van online video. Zo is er voor iedere trend waar (digital) marketeers meer over moeten weten, wel een taskforce waar die trend aan bod komt.’
Hoe krijg je je leden actief in zo’n subcommunity?
‘Ieder iab-lid mag per taskforce iemand voordragen. Die gaat op vrijwilligersbasis een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van die specifieke niche community. Hier gaan ze samen met andere slimme en leuke mensen uit het vak praten over richtlijnen en standaarden. Er worden inspirerende cases en onderzoeken ontwikkeld. Bijkomend voordeel als lid van zo’n taskforce, is de praktische kennis en hulpmiddelen die je krijgt. Waarmee je zelf succesvol blijft in een markt die constant in ontwikkeling is.’
Organische groei, leren en optimaliseren
En ook de taskforces van het iab, de niche communities, groeiden organisch. Sommige leden werden zelfs speciaal lid van het iab om bij zo’n taskforce te kunnen die paste bij zijn of haar vakgebied. Omdat het ook goed staat op je cv. Nathalie: ‘De groei van de taskforces is een organisch proces. Mensen willen er graag bij horen. Maar voor het iab als branchevereniging is de groei van een taskforce geen doel op zich, alleen een reactie op de ontwikkelingen in de markt. Is er veel behoefte aan extra kennis en ondersteunend onderzoek en materiaal? Dan zal de taskforce groeien. Blijkt dat de taak van een taskforce erop zit? Dan wordt deze opgeheven.’
P assie en drive zijn belangrijk voor succes
‘Passie en inzet zijn cruciaal. Alleen met de juiste drive maak je samen het verschil. Passie straal je uit. Een kleine community stimuleert dat ook automatisch. Als ik een bericht plaats en iedereen mag het zien, dan geeft dat veel warmte en betrokkenheid. Je gaat op elkaar reageren, je maakt vaak ook lol. Als je een beetje een goede community hebt, dan haal je daar veel uit.’
Wat verwacht je van de toekomst?
‘Ik verwacht een groei van communities in het algemeen. Je ziet dat mensen steeds meer elkaars peers [gelijken] gaan opzoeken en die zijn heel goed en effectief te vinden in communities. Ik zie communities als moderne tribes . Ik denk dat er nog veel originele vormen gaan ontstaan.’
Wat is het geheim van een succesvolle community?
‘Je moet met elkaar in gesprek blijven. En kwetsbaar durven zijn. Het is heel belangrijk dat je dingen durft aan te geven. Als je een goede mix hebt van competenties en persoonlijkheden creëer je een omgeving waarin iedereen een bijdrage kan leveren, maar elkaar bovenal aanvult.’
Over Nathalie Peters
Nathalies passie is het (door)ontwikkelen van nieuwe digitale initiatieven en – bedrijven. Ze richtte Ogilvy Interactive op bij OgilvyOne en bouwde mee aan de start van Tribal ddb. In 2005 maakte Nathalie de stap naar mediabureau ipg MediaBrands. Als Managing Director initieerde ze daar de digitale bureaus: digilogue, Reprise Media (thans geïntegreerd in Traffic4u), Cadreon (rtb) en Spring Creek (Social). Vanuit haar functie als Head of Digital Transformation bepaalt ze nu de digitale koers van de groep en bewaakt ze de implementatie.
Sinds april 2015 is ze voorzitter van iab Nederland, de branchevereniging voor digital advertising en marketing innovatie. Dit leverde haar in 2018 de Coq d’Honneur op, een prijs uitgereikt door het Genootschap voor Reclame (gvr), voor iemand die dit jaar het meest is opgevallen voor zijn of haar bijdrage voor het vak.
Meer weten over Nathalie? Bekijk het volledige interview. En check de IAB website: https://www.iab.nl/
Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.