Informatie delen kan op veel verschillende plekken. Dat kun je zelf doen, maar je kunt ook gebruik maken van goede pr (public relations) en free publicity (gratis publiciteit) en anderen over jou laten vertellen. Dat is een stuk krachtiger, zeker als er een expert of autoriteit positief over je is.
Laat je bijvoorbeeld interviewen door een journalist van radio, krant, tijdschrift, podcast of tv, maar ook via andere websites, social media, blogs, et cetera. Een interview geeft jou autoriteit en je kunt zo je community mooi onder de aandacht brengen.
In één keer op de kaart gezet
Een mooi interview in de media kan je in één keer goed op de kaart zetten. En is goed voor je netwerk. Het is de droom van iedere expert, want het geeft je snel een groot bereik. Dat helpt om ook buiten je eigen netwerk nieuwe leden aan te trekken.
Bij WomenTalkTech hielp het voor de aanwas van Nederlandse leden bijvoorbeeld dat we een maand lang gast-hoofdredacteur waren bij Vrouw.Nieuws.nl. Voor Big Diet hielp het dat er in het tv-programma regelmatig werd verwezen naar de community. En bij Schiphol werkten de twaalf pagina’s over de digitalisering in het personeelsblad enorm, omdat dat blad naar alle collega’s en oud-collega’s ging.
Maar hoe doe je dat, in de media komen?
Bekijk goed welke nieuwswaarde je hebt en stuur niet lukraak persberichten naar alle journalisten die je kent. Bouw aan een langdurige relatie met journalisten en redacteuren die in de media werken.
Janneke van Heugten van VIDM (Vaker In De Media) heeft me veel waardevolle tips gegeven. Ik deel ze hieronder met je. Meer tips zie je in het video-interview op www.welovecommunities.nl/extra. Onder de video staat ook een link naar haar website en community.
Keep it short and simple
Janneke: ‘Wil je je profileren? Kies dan voor een deelonderwerp en dus niet het hele verhaal. Keep it short and simple en gebruik voorbeelden om je verhaal te verlevendigen. Ook herkenbaarheid is heel belangrijk. En als je in de media komt, ga dan niet verkopen. Een journalist is geen commercieel doorgeefluikje, maar op zoek naar het verhaal. En dat is geen brochure of een advertentie. Dus zorg voor een journalistieke vertaling, zorg voor nieuwswaarde.’
Je kunt in het nieuws komen door het versturen van een persbericht, door een redacteur of journalist direct te benaderen of door te reageren op een oproep. In alle gevallen is het goed dat je een kort maar krachtig stuk schrijft en dat naar de redacteur mailt. Je kunt de redacteur/journalist natuurlijk ook bellen. In dat geval raad ik je aan om een introductie van maximaal een minuut uit te spreken. Spreek met de journalist af dat je het artikel altijd eerst wil lezen, horen of zien voordat het gepubliceerd wordt. Zo kun je pijnlijke missers of onduidelijkheden voorkomen.
Een mail naar een journalist, wat moet daarin staan?
-
Jouw introductie: start met de conclusie, zet die in de eerste alinea. Ga daarna pas onderbouwen. Wat wil je echt vertellen? Wat wil je dat er blijft hangen?
-
Persbericht: zet in je onderwerpregel de kop, en niet het woord ‘persbericht’. En voeg niet alleen een bijlage toe, maar zet je belangrijkste boodschap direct in de mail om zo de leeskans aanzienlijk te vergroten.
-
Word je uitgenodigd voor een interview? Formuleer dan voor jezelf drie uitgesproken meningen die je daarna kunt uitleggen. Dit zijn cadeautjes voor de journalist, want het zijn mogelijke koppen voor boven het artikel.
-
Wees selectief: dat is ook heel belangrijk. Je kunt niet alles vertellen, dus vertel alleen wat het meest belangrijk is.
-
Kun je je verhaal exclusief/als primeur aanbieden? Vermeld dat erbij. Dat is extra interessant voor de redacteur of journalist. Je kunt daar ook een deadline aan hangen.
-
Zit er een embargo op het artikel? Laat dat vooraf duidelijk weten.
-
Staat er ergens meer informatie? Voeg daar dan de link naar je community toe.
-
Heb je beeldmateriaal in groot formaat dat ook voor drukwerk gebruikt kan worden? Voeg een kleine foto toe en vermeld de URL waar deze foto in drukwerkformaat staat (300 dpi). Dropbox kun je daar goed voor gebruiken. Vergeet, afhankelijk van de afspraken die je met de fotograaf hebt gemaakt, niet om zijn/haar naam te vermelden.
Wat is nieuwswaarde?
De media plaatsen berichten over het algemeen alleen als het nieuwswaarde heeft. Maar wat is nieuwswaarde en hoe creëer je dat? Nieuwswaarde kan zijn:
-
Een bijzonder verhaal: sensatie, inspiratie, opmerkelijk, de eerste ergens in zijn.
-
Inspelen op het maatschappelijk belang! Bespreek de invloed op het dagelijkse leven. Wat gaat er fout in de maatschappij? Wat is het probleem? Wat is de wond? Minder belangrijk: waarom is jouw oplossing nodig? Wees de deskundige op het gebied van het probleem. Waar lopen mensen tegenaan? Wat is het langetermijneffect als er niks aan het probleem is gedaan?
-
Actualiteit: speel in op actualiteit of creëer het zelf. Een persbericht sturen kan veel voor je doen. Maar inspelen op de actualiteit kost relatief weinig tijd en kan veel meer opleveren dan ‘koud’ een persbericht sturen.
-
Zelf nieuws creëren: doe onderzoek en deel je onderzoeksresultaten. Maak je vragen zo simpel mogelijk. Pak dat kleine spicy detail eruit dat inspeelt op de belevingswereld.
-
Zorg dat er in ieder geval 300 respondenten meedoen, liefst 500 of meer, zodat je onderzoek ook echt representatief is. Dat is ook afhankelijk van hoeveel mensen er in je doelgroep zitten. Als je conclusies trekt over ‘alle vrouwen in Nederland’ dan is een groep van 500 te weinig. Maar gaat het over ‘alle vrouwelijke bouwvakkers’ dan is 500 genoeg. Een klein (of groter) cadeautje om mensen mee te laten doen is handig. Zo stimuleer je mensen om mee te doen met jouw onderzoek. Maar zorg dat de prijs de interviewvragen niet beïnvloedt. De steekproef moet echt representatief zijn.
Speel je in op de actualiteit?
Zorg er allereerst voor dat je medialijst op orde is. Deze kun je aanmaken door een aantal tijdschriften en kranten te kopen en te kijken wie er over de onderwerpen schrijft die voor jou interessant zijn. En schrijf van tv-programma’s de namen van de redactie op. Hetzelfde geldt voor radioprogramma’s (bekijk hun websites eens) en blogs.
Schrijf de namen van de redacteuren en journalisten op en probeer ook hun e-mailadres te bemachtigen.
Kun je het niet vinden? Bel het redactiesecretariaat en vraag het e-mailadres van desbetreffende redacteur. Tegenwoordig heeft iedere media een website, de redactiegegevens zijn daar vaak te vinden. Focus je niet alleen op de grote namen, maar probeer ook (juist!) vakbladen. Die kunnen interessanter zijn dan landelijke bladen, omdat daar je doelgroep zit. Je kunt beter tien goede contacten hebben en met deze redacteuren een relatie opbouwen, dan met hagel schieten en honderd persberichten naar algemene redacties sturen.
Tip: schrijf zelf een artikel voor een vakblad en benader de redactie.
Het is verleidelijk om daarin tien keer je bedrijfsnaam of community te noemen, maar doe dat niet. Wees relevant. Eén keer noemen is voldoende. Zorg dat je het aantal woorden en de tone of voice van de desbetreffende media aanhoudt, zodat jouw artikel past bij de rest.
Nog een tip: zoek redacteuren en journalisten op via Twitter en LinkedIn. Veel journalisten zitten op Twitter, volg ze daar ook. Zoek ze ook op op LinkedIn en stuur een uitnodiging met een korte uitleg over jouw expertise.
Ook handig: VIDM (Vaker In De Media) heeft een gratis perslijst beschikbaar voor abonnees. Die kun je binnen vijf minuten downloaden. Daarop staan relevante journalisten, onderverdeeld per onderwerp. Het is een kleine investering (vanaf 70 euro per jaar) en het scheelt je veel tijd.
Zie je iets in het nieuws waar je op in kunt spelen? Reageer meteen!
Meteen reageren kan alleen als je medialijst op orde is. Lees of hoor je ‘s morgens iets in het nieuws en weet je daar echt iets vanaf? Kun je het nieuws duiden vanuit jouw vakgebied? Laat je horen, liefst voor 10 uur omdat dan meestal de redactievergadering is. Stuur de desbetreffende redacteur een korte mail. En vergeet de radio niet! Als je contact opneemt met de redactie, geef dan duidelijk je beschikbaarheid aan en zorg dat je bereikbaar bent. Niets is zo frustrerend voor een redacteur als een voicemail.
Kortom: probeer meer leden te krijgen door de inzet van free publicity. Zo bereik je meteen een waardevolle doelgroep en zet je jezelf neer als expert.
Walk your talk: We love communities in de media
Benieuwd hoe er in de media over We love communities wordt gesproken? Maartje Blijleven was te gast bij TV-programma’s, te horen bij BNR nieuwsradio en in Podcasts en werd door veel vakmedia genoemd en geïnterviewd als digital community expert. Je kunt het lezen, horen en zien op onze In de media pagina.