Hoe laat je je online community gratis groeien?
01 februari 2020 
4 min. leestijd

Hoe laat je je online community gratis groeien?

Ben je eenmaal gestart met je community, dan wil je natuurlijk groeien. Hoe doe je dat zonder dat je honderden of duizenden euro’s aan advertising budget kwijt bent?

Sommige communities willen zo groot mogelijk worden, met zoveel mogelijk leden. Andere communities blijven liever bewust klein en focussen op het activeren van een bestaande groep leden. Bijvoorbeeld collega’s in een interne community. Ik ga er in dit boek vanuit dat je in dit stadium nog klein bent en wilt groeien. En daarvoor is het dus belangrijk om nieuwe leden aan te trekken.

gratis groeien

Hoe kom je aan ambassadeurs die superfan zijn?

Heb je actieve leden? Ga dan op zoek naar ambassadeurs. Dat zijn mensen die jouw community een warm hart toedragen en dat ook bij anderen willen promoten. Ze zijn fan en heel erg waardevol. Maar hoe kom je aan ambassadeurs?

Het antwoord is heel simpel: kijk en luister goed in je community. De 10% meest actieve leden haal je er al snel uit: die reageren namelijk bijna overal op. Ze zijn actiever dan anderen, reageren sneller op berichten, plaatsen zelf berichten en zijn (bijna) altijd positief. Zij zijn je superusers , je ambassadeurs, en heel erg waardevol voor de sfeer en activiteit in je community. Beloon je ambassadeurs daarom met extra aandacht, je hebt ze nodig!

Voorbeelden van communities die organisch groeiden

De communities WomenTalkTech en ook IncludeNow. zijn allebei organisch gegroeid. Daar is geen euro marketingbudget aan uitgegeven. Ik denk dat het vooral komt omdat het geen commerciële communities zijn. Ze streven beide een doel na waar de communityleden het mee eens zijn. Door de gun-factor, maar ook een duidelijke what’s in it for me , nodigen leden zelf andere leden uit. Zo ben je door IncludeNow. beter op de hoogte van wat er speelt rondom diversiteit en inclusiviteit in de creatieve sector. En bij WomenTalkTech krijg je als vrouwelijke professional meer kansen om te spreken in het openbaar. Mensen delen dat graag met andere mensen in hun directe omgeving die dit ook interessant vinden.

Mond-tot-mondreclame: de allersterkste vorm van marketing

Laat je community groeien door actief nieuwe leden aan te trekken via bestaande leden, ambassadeurs en jullie netwerk. Doe dat van binnenuit, via mond-tot-mondreclame. Dat is ook goed voor je eigen expert-status doordat je viavia aanbevelingen krijgt.Want de allersterkste vorm van marketing is nog altijd mond-tot-mondreclame; ambassadeurs of fans vertellen aan anderen hoe geweldig jouw community is.

Mensen kunnen je verhaal letterlijk doorvertellen aan een ander, maar je kunt ze in dit digitale tijdperk ook een handje helpen. Dat doe je door mond-tot-mondreclame te faciliteren. Zorg daarom voor content die leden ook buiten de community makkelijk kunnen delen. Vraag je leden actief of ze dat willen doen en zorg voor een duidelijke verwijzing naar jouw community. Bijvoorbeeld door een artikel te plaatsen op je website en alleen de intro met mooie visual te delen in je community en mensen actief op te roepen anderen te attenderen op dit bericht en hen onder het bericht te taggen.

Inzicht: een /share pagina kan heel goed voor je werken

Of maak een /share pagina waardoor je ambassadeurs een foto, stukje tekst en link naar jouw community makkelijk met anderen kunnen delen. Zo’n share pagina heb ik gemaakt voor de lancering van mijn boek We love communities. Mede daardoor, en een heleboel andere manieren om je eigen netwerk te activeren, heeft mijn boek 27 dagen op #1 in de Management Bestseller Top 100 gestaan. Laat je erdoor inspireren , zo kun je via mond-tot-mondreclame snel organisch groeien.

Tip: zorg dat je verhaal makkelijk reproduceerbaar is.

Mond-tot-mondreclame kan echt voor je gaan werken als je verhaal duidelijk en deelbaar is. Via ambassadeurs en andere leden krijg je via mond-tot-mondreclame vaak nieuwe leden. Kijk zelf ook actief in je netwerk: voor wie zou jouw community ook waardevol en relevant kunnen zijn? Nodig die mensen uit. Maar doe dat niet lukraak, want dat komt de inhoud van je community niet ten goede. Begin liever met een kleine sterke groep die echt de kern van de community is en bouw dan langzaam uit.

Organisch groeien door jouw eigen netwerk

Onderschat je eigen netwerk niet als het gaat om organische groei. Je kunt je eigen social mediakanalen goed inzetten om jouw community onder de aandacht te brengen. Of die van collega’s. Eindig altijd met een duidelijke call to action : een verwijzing naar jouw community.

Content kan ook makkelijk doorgestuurd worden om mensen via mond-tot-mondreclame aan te trekken. Simpelweg door mensen waar je al contact mee hebt, die al in je community zitten.

Mond-tot-mond reclame is niet altijd makkelijk

Toch is organisch groeien via mond-tot-mondreclame niet altijd makkelijk. Enthousiaste mensen kunnen jouw boodschap doorgeven, maar dan moet er wel een kerngroep al van je gehoord hebben. En voor sommigen gaat dat gewoonweg te langzaam.

Gaat het jou ook niet snel genoeg? Dan kun je ook pers en promotie inzetten. Hoe je dat doet leer je onder andere bij de Online Community Academy. Ook daar vind je extra tips om gratis te groeien, dus meld je snel aan.

Over de schrijver
Reactie plaatsen