Hoe stel je Community regels op die wél aanspreken?

De leden van een (online)community kunnen deze maken of breken. Een positieve vibe en goed communitymanagement zijn key voor succes. Om de sfeer positief te houden kun je communityregels opstellen en je leden hierop wijzen. Op die manier kun je ook aangeven wanneer ze de regels overtreden. Mensen vinden het fijn om te weten waar ze aan toe zijn. Wat er wel en niet van hen verwacht wordt.

Hoe stel je de juiste regels op? Daarop is eigenlijk geen antwoord te geven dat voor iedereen geldt. Elke community is ten slotte anders en hanteert ook zijn eigen normen en waarden. Toch is een aantal regels is wel van toepassing voor de meeste communities.

1. Communiceer positief en opbouwend.
We willen er met zijn allen een uitnodigende omgeving van maken. Behandel iedereen met respect. Gezonde discussies zijn toegestaan, maar wel op vriendelijke toon.

2. Ga respectvol met elkaar om.
Wees je ervan bewust dat alles wat je zegt ook op internet te vinden is. Plaats dus geen aanstootgevende beelden, heb respect voor intellectueel eigendom en ga voorzichtig om met persoonsgegevens en de privacy van andere leden. Gebruik geen geweld en zet andere leden daar ook niet toe aan.

3. Help elkaar: stel vragen en beantwoordt ze.
Deel je iets, zeg dan ook waarom je dat doet: je mening, tip of vraag in de begeleidende tekst dient tegelijkertijd als een conversatiestarter. Houd het positief en help elkaar, we zijn hier om elkaar te supporten.

4. Geen promoties of spam.
Geef in deze groep meer dan je neemt. Zelfpromotie, spam en irrelevante links zijn niet toegestaan.

Hoe je de regels opstelt hangt af van jouw community. Ik probeer meestal niet een al te lange lijst te maken, omdat mensen dat toch niet lezen. Maar met een aantal punten kun je mensen op hun gedrag aanspreken.

Tip: bekijk eens wat andere communities en lees hun regels door ter inspiratie.
Stel daarna jouw regels op. Schrijf ze in de tone of voice van jouw community en maak ze relevant voor de leden. Zorg ervoor dat het leesbaar blijft. Net als bij algemene voorwaarden van bedrijven geldt ook hier: juridische taal dekt misschien alles af, maar maakt het er niet leesbaarder op. En als je wilt dat leden zich aan jouw regels houden, dan heb je zo de meeste kans dat ze die ook daadwerkelijk gaan lezen.

In zowel de grote communities die ik heb opgezet, zoals GoodGames, als de kleine communities waar ik zelf medeoprichter van ben, zoals WomenTalkTech: er waren altijd regels. Behalve bij de interne community van Schiphol, daar lieten we de community regels achterwege. Omdat je alleen te maken hebt met collega’s leek het opstellen van regels me toen niet per se nodig.

Wil jij ook graag succesvol zijn met jouw online community?
Of het nou een LinkedIn groep, Facebook groep, Huddle community of een ander platform is: de 10 stappen die je neemt om succesvol te worden en er het maximale uit te halen zijn hetzelfde. Word lid van de Online Community Academy om samen met anderen te leren hoe je dit het beste doet. Met tips, templates, video’s en grouplearning. Want samen leer je sneller dan alleen.

 

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer