'Mijn praktische probleem is ermee opgelost.'
09 juli 2019 
5 min. leestijd

'Mijn praktische probleem is ermee opgelost.'

Wat als je mailbox zo volloopt met mails dat je bijna niet meer aan je werk toekomt? Dat overkwam Janneke van Heugten. Voor haar een goede reden om een community op te zetten en naast 188 tips ook verhalen, video’s en andere informatie te delen om vaker in de media te komen.

Janneke van Heugten heeft de community VIDM (Vaker In De Media) opgezet. Haar gelijknamige mediaplatform VIDM brengt journalisten en experts samen. Die community is ontstaan omdat ze elke dag werd overspoeld met mailtjes met allerlei vragen van professionals die graag in de media wilden komen. Dat is namelijk haar expertise. Janneke: ‘Al die vragen waren min of meer hetzelfde. Ik besloot daarom een Facebookgroep te maken waar al die vragen gesteld konden worden.’

Voor We love communities zette ze ook een aantal goede tips op een rij om vaker in de media te komen. Een aantal lees je in dit artikel, de rest staat in het We love communities boek en kun je zien in dit video-interview. Een aanrader als je je expert status wilt claimen. En wilt weten hoe een community kan bijdragen aan meer efficiëntie. Maar ook als je wilt horen hoe je snel veel content kunt maken en die slim inplant en hergebruikt. Hoe Janneke haar community levendig houdt met minimale inspanning, kun je zien in dit interview. Daarnaast geeft Janneke tips waar je meteen mee aan de slag kunt. (tekst gaat verder onder de video)

‘Mijn praktische probleem is er mee opgelost’

Janneke’s passie om professionals te helpen zichtbaar te zijn in de media, is ontstaan uit het feit dat ze meer diversiteit aan experts in de media wil laten horen. In haar community zitten experts die die passie delen. Janneke: ‘Mijn community is dé plek om elkaar te ontmoeten, vragen te stellen en tips te delen op het gebied van hoe je je beter en vaker profileert in de media, maar ook op social media.’

De strategie en het doel van haar community zijn heel helder. Ze lost er een probleem mee op. Janneke: ‘Mijn praktische probleem is er mee opgelost, want ik heb zelf veel minder e-mailverkeer. Nu mensen in de community hun vragen kunnen stellen, kan iedereen leren van de tips. En het bereik groeit.’

Een succesvolle community lost meestal een probleem op. En vaak heb je ook een doel voor ogen als je je community start. Wat was dat voor Janneke? ‘Ik heb eigenlijk twee doelen. Het maatschappelijke doel is ervoor zorgen dat de media laagdrempelig worden. Zo schuiven dus niet steeds dezelfde experts aan in bepaalde tv-programma’s. Hierdoor ontstaat er een maatschappelijke een realistische afspiegeling van de maatschappij in de media, meer diversiteit. Het tweede doel is dat de leden van de community, op een hele kundige manier ondersteuning krijgen om zichzelf beter zichtbaar te maken in de media of op social media.’

Heldere community regels helpen bij community management

Janneke van Heugten runt haar community zelf en doet het moderaten ook vaak zelf. Wat zijn voor haar de belangrijkste community regels waar mensen zich aan moeten houden? Janneke: ‘Ik denk dat het allerbelangrijkste is: ga niet verkopen. Als een comment geen vraag en ook geen tip is, dan is het meestal reclame. En daar hebben mensen meestal niet zo veel aan. Dat is ook niet de bedoeling van de groep. Dus het moet een vraag of een tip zijn op het gebied van profilering, zichtbaarheid of publiciteit. Eigenlijk heel simpel.’

Durf keuzes te maken

Janneke geeft aan dat de leden in je groep behoefte hebben aan duidelijke regels: ‘Zorg dat je van tevoren heel duidelijk weet wat je wel en niet gaat toestaan in je groep. Wat het doel is van je groep en welke onderwerpen aan bod komen. Zorg ervoor dat je niet 401 thema’s in je groep gaat behandelen, maar dat er een centraal thema is. Dat is de rode draad. Bij ons is dat zakelijke zichtbaarheid. Wees duidelijk, durf keuzes te maken. Reclame nee, vragen en tips ja. Door hele duidelijke keuzes te maken en die goed te communiceren, zorg je dat het succesvol kan worden. Want als het te breed is dan ga je niemand aanspreken. En weten mensen ook eigenlijk niet wat ze moeten zoeken en vinden.’

Stel vooraf 3 vragen als kleine drempel

Wat Janneke ook doet, is een kleine ‘drempel’ toevoegen om in de community te komen. Dat kan gewoon op Facebook. ‘Ik ben beheerder van de community en ik heb ingesteld dat mensen drie vragen moeten beantwoorden voordat ze de community in kunnen. Ik vind dat zelf fijn, omdat ik daarmee ook kan voorkomen dat bijvoorbeeld spammers mijn groep in komen. Door deze drie simpele vragen kom ik achter: wie is dit, is hij of zij al bekend met mijn zakelijke platform (en is hij of zij ooit al bij een ‘rond de tafel sessie’ van VIDM geweest) en is het een journalist of is het een expert. En dat levert mij heel veel interessante informatie op. Ze hoeven eigenlijk alleen maar ‘ja, nee, expert, journalist’ als antwoord te geven,’

188 tips volgens een contentplan

Janneke werkt met een contentplan en plant de berichten echt in. ‘Ik zorg dat er altijd iets gebeurt in de community. Ik heb op een gegeven moment 188 tips opgeschreven op het gebied van publiciteit en profilering. Dat zijn er best veel. En die worden structureel gepost. Dus elke dag komen er een aantal tips voorbij. Dat zijn ook tips die ik na een half jaar weer kan herhalen. Omdat het waardevolle tips zijn, zijn mensen blij met een refresh. En gebruik video! Het zou zonde zijn als je dat laat liggen. Er zijn mensen die zich er hevig tegen verzetten, maar ik denk dat het belangrijk is om én video én tekst te gebruiken. Ik interview bijvoorbeeld journalisten, waarbij zij tips geven en wellicht een oproep doen. Zo’n interview plaats ik in mijn community. En dat werkt ook.’

Hoe doe je dat, in de media komen?

Natuurlijk willen we ook graag weten hoe je dat doet, vaker in de media komen. Janneke: ‘Als je je wilt profileren, kies je voor een deelonderwerp en dus niet het hele verhaal. Keep it short and simple en gebruik voorbeelden om te zorgen dat je verhaal levendig is. Ook herkenbaarheid is heel belangrijk. En als je in de media komt, ga dan niet verkopen. Een journalist is geen commercieel doorgeefluikje. Een journalist is op zoek naar het verhaal. En dat is geen brochure of een advertentie. Dus zorg voor een journalistieke vertaling, zorg voor nieuwswaarde.’

Tip: VIDM (Vaker In De Media) heeft een perslijst beschikbaar voor abonnees. Als abonnee heb je daar gratis toegang toe en kun je binnen vijf minuten je perslijst downloaden. Met relevante journalisten, onderverdeeld per onderwerp. Dat is een kleine investering (vanaf 70 euro per jaar), en scheelt je veel tijd.

Tip: schrijf zelf een artikel voor een vakblad en benader de redactie daarmee. Het is verleidelijk om tien keer je bedrijfsnaam of community te noemen, maar doe dat niet. Wees relevant. Een keer noemen is voldoende. Zorg dat je het aantal woorden en de tone of voice van desbetreffende media snapt, zodat jouw artikel past bij de rest.

Tip: zoek redacteuren en journalisten op via Twitter en LinkedIn. Veel journalisten zitten op Twitter, volg ze daar ook. Zoek ze ook op op LinkedIn en stuur een uitnodiging met een korte uitleg wat jouw expertise is.

Wat is het geheim van een succesvolle community?

‘Bewaak dat de content in je community waardevol is. Als het écht is, als het waarde geeft, dan gaat het balletje rollen.’

In het video-interview met Janneke hoor je nog veel meer tips om vaker in de media te komen. Bekijk het volledige interview. En check www.vakerindemedia.nl.


Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down