Je community laten groeien door middel van e-mailmarketing

Een sterke manier van digital marketing is e-mailmarketing. Waarom? Omdat je direct contact hebt met je leden en omdat je niet afhankelijk bent van externe platformen. Tuurlijk, met de komst van avg sinds 25 mei 2018 zijn de regels aangescherpt en mag je niet zomaar mensen mailen. Ze moeten daar zelf actief toestemming voor geven (daarvoor overigens ook al, maar dat lapten veel mensen aan hun laars).

Relevante e-mails

Als je eenmaal toestemming hebt om te mailen, kun je relevante e-mails sturen. Jaja, hier komt ook het woord relevant weer om de hoek kijken. We zijn allemaal uniek en zitten niet te wachten op boodschappen die niet voor ons bestemd zijn. Maar als je je leden en hun behoeftes goed leert kennen, dan kun je met e-mailmarketing veel bereiken. Zorg dus ook hier weer dat je weet wat er speelt bij je doelgroep. En segmenteer. Je kunt je lezers vragen om een korte enquête in te vullen zodat je weet wat ze graag willen weten.

Meer naamsbekendheid en leden

Wat heel fijn is aan e-mails: de ontvanger kan ze doorsturen. En zo kun jij dus naamsbekendheid opbouwen en meer mensen naar je community krijgen. Je kunt mensen gewoon vragen om een mail door te sturen naar een of twee anderen voor wie dit relevant is. Dat doe je door korte contentsnacks te delen waar je lezers echt iets aan hebben. Deel artikelen en berichten uit je community en link daarnaar in je mail. Deel liever vaker iets kleins, dan eenmalig een hele lange mail vol tips. En neem je e-mailplanning mee in je contentplanning.

Misschien denk je dat je niet genoeg te melden hebt, of dat mensen niet zitten te wachten op berichten van jou. Maar niets is minder waar. Ze hebben zich niet voor niets ingeschreven! Zorg dat ze je niet vergeten en e-mail regelmatig.

Wat regelmatig is hangt af van de community. Begin met één keer per week en test. Je kunt de frequentie daarna altijd nog opschroeven. Vergeet ook niet je content te hergebruiken. Mensen lezen niet alles en bovendien wordt niet iedereen tegelijk lid. Je kunt de e-mails van een half jaar of jaar geleden prima nog eens sturen als er goede tips in staan. Hoe en waar je de content van je community deelt, bepaal je dus vooraf. Je kunt het in een planning zetten. In vaktermen noemen we dat een contentdistributiestrategie.

De verhouding tussen waarde-emails en sales-emails

Let op de verhouding tussen waarde-e-mails en sales-e-mails. Net als in een community wil je in e-mailmarke- ting ook meer waarde geven dan mensen oproepen een aankoop te doen. Mensen vinden het leuk om geïnspireerd te worden en tips te ontvangen, zonder dat daar meteen iets als het kopen van een product tegenover staat. Op die manier werk je aan awareness en door meer te geven dan te nemen, vergroot je ook de binding met je klanten en hun gunfactor voor jouw community. En áls je dan eens een salesmail stuurt, zijn ze sneller geneigd om wel te kopen.

Meer weten over het hebben van online community rondom je onderneming? Schrijf je gratis in voor het webinar ‘Meer klanten uit je online community’!

Lees ook

Taboe

Taboe

"Wat? Meer dan 1 miljoen omzet gedraaid!? Dat heb je me niet verteld!" Mijn business buddy Myra staart me vol ongeloof aan. "Maart, successen moet je vieren!" We zitten bij de Plug&Pay Awards, waar ik zo mijn 1M+ Award in ontvangst neem. (Zie foto onderaan deze...

Lees meer
Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Yesssss , Het is bijna zover! Maandag start hét Female Leaders Summit! Ik kan niet wachten om al die fantastische trainingen van succesvolle female leaders met jou te delen! De inhoud kan ik nog niet met je delen, maar wel.... het programma en de onderwerpen van de...

Lees meer