Je community laten groeien door pr & promotie

Een community starten is één, maar waarschijnlijk wil je, afhankelijk van je communitystrategie en -doelstelling, je community ook laten groeien. Je hebt al eerder gelezen dat dat organisch kan: door uniek, sociaal en relevant te zijn, zullen ambassadeurs en leden van jouw community je aanprijzen in hun netwerk. Wat zijn nog meer manieren om te groeien?

Je community laten groeien door pr & promotie

Je kunt pr en promotie inzetten om ook buiten je community nieuwe leden te krijgen die erbij passen. Creëer nieuwswaarde door onderzoek te doen en dat te publiceren, schrijf columns en speel in op de actualiteit. Een interview in de media kan je community in een keer op de kaart zetten. Ook spreken in het openbaar helpt. Als je op een evenement spreekt of zelf iets organiseert, helpt dat enorm bij de promotie van jouw community. Echt een aanrader! En natuurlijk kun je digital marketing inzetten om te groeien. Bijvoorbeeld via e-mailmarketing in combinatie met een weggever, advertenties op Facebook en andere social media, en Google Ads.

Lenneke Speelman:

“Er zijn meerdere manieren waarop je de promotie kunt aanpakken. Je kunt kijken naar strategische partnerships, met andere communities, met platforms of media – maar je kunt ook investeren in het laten groeien van je community en dus budget steken in het be- reiken van de juiste mensen met dezelfde interesse of die bij die community zouden willen horen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van advertenties op Facebook. Dus budget hebben is wel handig. Het is zeker niet de enige manier waarop je je communities kunt laten groeien, maar het is wel de snelste manier.”

Groeien kan dus met budget, maar gratis lukt het ook. In dit hoofdstuk lees je de belangrijkste manieren om zowel gratis als betaald te groeien. En je leert waarom vindbaarheid ook een belangrijk onderdeel is in je groeistrategie. Ook hierbij geldt: niet elke manier is geschikt voor jouw community en situatie. Maar ik weet zeker dat je in elke situatie kunt profiteren van de tips en tricks die in dit hoofdstuk gegeven worden. Veel succes met het laten groeien van jouw community!

Manieren om je community te laten groeien

Simpel gezegd zijn er zes manieren om je community via pers en promotie te laten groeien:

  1. Gratis groeien via pr en free publicity.

  2. Gratis groeien als keynotespreker.

  3. Gratis groeien via social media.

  4. Via(digital)marketing.

  5. Door vindbaar te zijn (SEO).

  6. Door het organiseren van evenementen.

Gratis groeien via pr en free publicity

Informatie delen kan op veel verschillende plekken. Dat kun je zelf doen, maar je kunt ook gebruik maken van goede pr (public relations) en free publicity (gratis publiciteit) en anderen over jou laten vertellen. Laat je bijvoorbeeld interviewen door een journalist van radio, krant, tijdschrift, podcast of tv, maar ook via andere web- sites, social media, blogs, et cetera. Een interview geeft jou autoriteit en je kunt zo je community mooi onder de aandacht brengen.

Een mooi interview in de media kan je in één keer goed op de kaart zetten. En is goed voor je netwerk. Het is de droom van iedere expert, want het geeft je snel een groot bereik. Dat helpt om ook buiten je eigen netwerk nieuwe leden aan te trekken.

Bij WomenTalkTech hielp het voor de aanwas van Nederlandse leden bijvoorbeeld dat we een maand lang gasthoofdredacteur waren bij Vrouw.Nieuws.nl. Voor Big Diet hielp het dat er in het tv-programma regelmatig werd verwezen naar de community. En bij Schiphol werkten de twaalf pagina’s over de digitalisering in het personeelsblad enorm, omdat dat blad naar alle collega’s en oud-collega’s ging.

Maar hoe doe je dat, in de media komen?

Bekijk goed welke nieuwswaarde je hebt en stuur niet lukraak persberichten naar alle journalisten die je kent. Bouw aan een langdurige relatie met journalisten en redacteuren die in de media werken.

Je kunt in het nieuws komen door het versturen van een persbericht, door een redacteur of journalist direct te benaderen of door te reageren op een oproep. In alle gevallen is het goed dat je een kort maar krachtig stuk schrijft en dat naar de redacteur mailt. Je kunt de redacteur of journalist natuurlijk ook bellen. In dat geval raad ik je aan om een introductie van maximaal een minuut uit te spreken. Spreek met de journalist af dat je het artikel altijd eerst wil lezen, horen of zien voordat het gepubliceerd wordt. Zo kun je pijnlijke missers of onduidelijkheden voorkomen.

Lees hier wat er in een mail naar een journalist moet staan.

Gratis groeien als keynotespreker

Wil je je community promoten? Dan is zichtbaarheid essentieel. Mijn tip? Word keynotespreker. Spreek zoveel mogelijk op evenementen en congressen over het onderwerp waar jouw community over gaat. Deel je verhaal. Focus daarin eerst op het probleem, en daarna pas op de oplossing. Zeg niet overal ja op, maar kijk echt welke evenementen relevant zijn. Wie is je doelgroep en waar be- vindt die zich?

Ja, ik weet heus wel dat het moeilijk is om te spreken in het open- baar. Dat het eng is. Maar als je er enigszins gevoel voor hebt, dan raad ik je echt aan om het gewoon te doen. Begin met kleine evenementen, dat is misschien iets minder spannend. En bouw dan langzaam uit, want je wordt steeds beter. Je zult zien dat het je veel kan brengen. Dat je netwerk megasnel groeit en je er verrassende contacten opdoet. En als je het goed doet en de juiste snaar raakt, dan is de kans groot dat je er na je speech meteen een aantal communityleden bij hebt.

Gratis groeien via social media

Er zijn behoorlijk wat tips om je community via social media te laten groeien. De belangrijkste heb ik hier voor je op een rijtje gezet.

Meer leden krijgen via (digital) marketing

Ook via digital marketing krijg je veel nieuwe leden. Er is een groot onderscheid tussen digital marketing ‘on a budget’ en de digital marketing die grote bedrijven inzetten. Om dit artikel voor alle lezers relevant te houden, lees je hier digital marketingtips waar je meestal wel een budget voor nodig hebt, maar die je met een klein budget ook kunt doen. Vaak is het: hoe meer (media- en contentproductie-) budget, hoe beter. Maar wees hierin ook realistisch. Met creativiteit, de gunfactor en mond-tot-mondreclame kun je al ver komen. Digital marketing gebruik je dan als extra steuntje in de rug. Of, afhankelijk van het budget, als flinke steun. Hier lees je de meest relevante tips voor het promoten van je community. Mis je iets: laat het me weten via mail@welovecommunities.nl. De website zal regelmatig bijgewerkt worden met interessante tips. Vanzelfsprekend voorzien van de bron en/of naam van de tipgever. Het is tenslotte een community voor communitylovers. Door onze krachten te bundelen worden we er allemaal sterker van.

Vindbaarheid via SEO (ook wel Search Engine Optimization)

Zorg dat je vindbaar bent via Google zodat mensen die over je gehoord hebben, je ook kunnen vinden. Optimaliseer de website die bij je community hoort, zodat mensen het wie, wat, waar, waarom en hoe van de community kunnen vinden als ze ernaar op zoek zijn.

Zoekmachineoptimalisatie is key als je gevonden wilt worden door Google. Niemand weet precies hoe het er onder de motorkap van de Google Engine uitziet, bovendien wordt deze motor steeds gereviseerd en geoptimaliseerd. Dus de tips van vandaag kunnen morgen alweer achterhaald zijn. Maar toch is er een aantal generieke tips om te zorgen dat je community beter gevonden wordt.

Als eerste komt het woord relevantie weer op. Google wil iedereen die zijn zoekmachine gebruikt relevante content laten zien. Mensen komen niet voor de lol naar Google, ze komen met een vraag waar ze antwoord op willen. Zorg ervoor dat jij daar als community of bijbehorende website op inspeelt. Zeker met de opkomst van voice search is het essentieel dat je antwoord geeft op de meest gestelde vragen over jouw community of het onder- werp waarover jouw community gaat.

Om je website te optimaliseren doe je in ieder geval het volgende:

  1. Geef je website een heldere titel en omschrijving, zodat je site netjes in de zoekresultaten tevoorschijn komt.

  2. Check bij Google welke zoekwoorden voor jou relevant zijn. Dat doe je via de zoekwoordenplanner: https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/

  3. Gebruik deze woorden in de titels, omschrijving, plaatjesomschrijving, teksten, urls, linkjes, et cetera. Probeer je website per pagina met een paar relevante zoekwoorden te optimaliseren. Niet te veel woorden per pagina en houd het leesbaar voor je bezoekers, dus sla niet door in het schrijven voor zoekmachines.

  4. Zorg ervoor dat de techniek van je website in orde is, zodat Google je website goed kan indexeren. Voor WordPress zijn er bijvoorbeeld speciale seo-plug-ins beschikbaar.

  5. Maak je website indexeerbaar voor Google door robots toe te staan (deze kun je per pagina ook uitzetten als je niet wilt dat bepaalde pagina’s in de zoekresultaten voorkomen).

  6. Zorg dat je linkbuilding op orde is. Link naar andere websites en vraag andere websites om naar jou te verwijzen. Probeer altijd een link naar jouw website toe te voegen als je ergens een interview hebt gegeven. Dan stijg je in de ranking en als een nieuwswebsite naar jou verwijst, word je ook sneller geïndexeerd door Google.

Het is onmogelijk om alle SEO-tips in dit boek op te nemen. Gelukkig hoeft dat ook niet, want zoals ik al eerder zei heeft Google een handige website waar je gratis online cursussen kunt volgen en ook een afspraak kunt maken met hun medewerkers. Dan leer je uit eerste hand wat je moet doen om je website zoekmachineproof te maken. Kijk op https://learndigital.withgoogle.com/digitalewerkplaats voor meer informatie.

Goed nieuws: als je een open community hebt die erg actief en goed indexeerbaar is, dan komt je community meestal vrij hoog in de ranking. Daarmee bedoel ik: eerder zichtbaar op de eerste pagina als mensen via Google zoeken. De eerste vijf posities zijn het belangrijkst voor Google en ook voor de mensen die zoeken. Daaronder, zeker als je niet meer op de eerste pagina staat, is je aandeel zo goed als verwaarloosbaar. Als er veel activiteit op je website is, gemaakt door verschillende mensen, en als er content gedeeld wordt buiten je community en er veel linkjes naar je website gaan, dan denkt Google dat je web- site erg relevant is voor veel gebruikers en laat hij je website vaker zien.

Meer leden krijgen door het organiseren van evenementen (offline)

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er veel verschillende manieren om meer leden te krijgen. Direct en indirect, via verschillende kanalen. Een groot gedeelte van dit artikel gaat over online opties, maar natuurlijk kun je ook meer leden krijgen door offline activiteiten. Bijvoorbeeld door evenementen te organiseren. Je kan zelf een lunch of borrel organiseren, maar je kan je ook aansluiten bij een bestaand event. Ook kun je ervoor kiezen om een congres of kennissessie te organiseren.

Meer weten over online communities? Wordt gratis lid van de Community Leaders Club, hier delen meer dan 4000 ondernemers tips en ervaringen over hun online community!

Lees ook

Taboe

Taboe

"Wat? Meer dan 1 miljoen omzet gedraaid!? Dat heb je me niet verteld!" Mijn business buddy Myra staart me vol ongeloof aan. "Maart, successen moet je vieren!" We zitten bij de Plug&Pay Awards, waar ik zo mijn 1M+ Award in ontvangst neem. (Zie foto onderaan deze...

Lees meer
Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Yesssss , Het is bijna zover! Maandag start hét Female Leaders Summit! Ik kan niet wachten om al die fantastische trainingen van succesvolle female leaders met jou te delen! De inhoud kan ik nog niet met je delen, maar wel.... het programma en de onderwerpen van de...

Lees meer