Crowdfunding met je community: hoe doe je dat?
14 augustus 2019 
5 min. leestijd

Crowdfunding met je community: hoe doe je dat?

Braenworks Academy is gefinancierd door een community, via crowdfunding. Hoe gaat zoiets in zijn werk? Waar moet je rekening mee houden? Braenworks-oprichter Kevin de Randamie legt het uit. Zijn verhaal is erg interessant als je zelf creatief bent. Of als je wilt weten hoe een community ontstaat vanuit de harde kern, de Roots beweging. En ook als je wilt begrijpen hoe je met de kracht van een community een super relevante opleiding kunt samenstellen, door continue te leren en optimaliseren.

Je zou Kevin kunnen kennen als Blaxtar, een hiphop- en een spoken word artiest. Hij is sinds 2005 actief in het begeleiden, helpen, managen en coachen van creatieven in de breedste zin van het woord. Dat doet hij onder andere met Braenworks Academy; waar creatieve professionals werken aan hun persoonlijke groei en zakelijk succes. Hoe begon hij?

Ontstaan vanuit de roots beweging
Kevin: ‘Het is ontstaan vanuit de harde kern, zeg maar de roots beweging. Ik ben begonnen met het begeleiden van creatieven, omdat ik zag dat veel creatieven een uitdaging hadden met het ontwikkelen van hun zakelijke kant. Zo zijn de communities ontstaan, vanuit een gedeeld probleem of issue. In het onderzoeken van het probleem, en om eigenlijk te kijken wie er allemaal mee in aanraking kwamen. Die hebben we geprobeerd te verbinden, om het probleem heen. Maar wel op een manier dat ze elkaars oplossing zouden kunnen zijn.’

(tekst gaat door onder het interview)

Blijf dicht bij jezelf
Kevin de Randamie van Braenworks bleef met zijn community dicht bij zichzelf: ‘De meeste mensen kijken naar de opportunities. Wat moet ik ervoor doen om die binnen te halen? Wij kijken andersom. Wat zijn je doelen en welke opportunities passen daarbij?

Je hebt een strategie nodig om je community te verzilveren
Volgens hem is het met de komst van internet en social media een stuk makkelijker om je personal brand en community te bouwen: ‘Vroeger was het heel speciaal als iemand je publiceerde. Nu kun je alles constant en zelf publiceren. Zo bereik je per definitie meer mensen. En als je op een bepaald soort onderwerp zit of een bepaalde aantrekkingskracht hebt, en je bent er consistent in, dan zul je automatisch merken dat het groeit. Zo creëer je dan al actief een community om je heen. Wat mij altijd opvalt, is dat mensen niet nadenken over hoe ze vervolgens hun community willen verzilveren. Daar heb je wel een strategie voor nodig. Het is op zich heel fijn om 40.000 volgers te hebben op Instagram, maar dat op zichzelf gaat er niet voor zorgen dat je je baan kunt opzeggen. Op het moment dat je professioneel met je community aan de gang wilt, is een strategie onontbeerlijk.’

Spreek je dezelfde taal?
‘In Nederland zie je een tweedeling tussen de traditionele zakelijke markt en de creatieve markt. En zo spreek je dus een compleet andere taal. Je kan mensen met de beste intenties bij elkaar zetten; verschillend taalgebruik kan nog steeds zorgen dat er een kink in de kabel komt.’

Hoe krijg je een levendige, diverse kennis community?
‘Ik denk dat kenniscommunity best wel de lading dekt. Met de toevoeging dat we ook echt dingen doen; dus we gaan ook echt naast creatives zitten. Om te kijken wat hun doelen zijn, op korte en lange termijn. En welke opportunities daarbij passen.’
‘We zeggen op geen enkel moment: kom allemaal maar binnen en vind elkaar – we zorgen echt dat we de balans tussen verschillende soorten creatives en aanbieders van coaching in balans houden. En dat doen we ook met de Academy, een soort mba-opleiding voor creatives. Die gaat ook over diversiteit, over inclusie, of welke van de termen je daar tegenaan wil gooien. Het gaat over etniciteit, dus we zorgen voor een optimale blend van alle voorkomende inzichten. Zodat je echt kunt spreken van een levende community waar zoveel mogelijk levenservaringen in verpakt zitten.’

Financieren met crowdfunding. Hoe werkt dat?
‘Het is heel belangrijk te blijven praten met verschillende belanghebbenden, de stake holders [belanghebbenden die bij de onderneming betrokken zijn zoals medewerkers, ondernemingsraad, aandeelhouders, financiers en klanten]. Zo snap je wat hun relatie tot je doel is. En als dat duidelijk is, kun je kijken of ze daarin willen meebewegen. Karin Müller, destijds mijn Braenworks Academy compagnon, zorgde ervoor dat we binnen de kortste keren het geld bij elkaar kregen in een financieringsmix van private financierders, overheid en fondsen, wat kleine donaties en wat eigen geld. We kozen Voor de Kunst als crowdfundingplatform. De marketing die nodig is om de crowdfundingcampagne aan de gang te krijgen, is een flinke investering op zichzelf. Niet alleen in tijd, maar ook in geld. Want voor iedereen die aan crowdfunding werkt, geldt dat ze in die tijd niet iets anders konden doen. Zeker creatieven. Dus dat was een flinke investering. En daarnaast was het belangrijk dat je een goed tijdstip kiest – dus niet tijdens Kerst of zo.’

Tip: door flexibele focus exponentieel wijs worden
Kevin werkt voor zowel zijn community als zijn opleiding bewust niet met een uitgestippelde contentplanning. Hij gelooft in een flexibele focus. ‘Wat we hebben geschreven, is een zelf-evaluerend leerprogramma, wij gaan dus nooit een hele module uitschrijven en dan onderwijzen. Wij kijken wat we denken dat nu belangrijk is, ook gebaseerd op de feedback rondom de community. En dat is ook de kracht van de community; je krijgt direct feedback, waardoor je exponentieel wijs wordt.’

‘Ik geloof er niet in dat als je een keer iets hebt gezien, dat het dan voor altijd zo is. Zeker als het gaat om een probleem of issue; alles beweegt constant. Het is echt nodig om iedere een maand een soort van re-assessment te doen. Is het issue er nog steeds? Zijn we het er nog steeds over eens dat we dit moeten gaan doen, en hoe? Het antwoord daarop is meestal: Nee. Want dingen veranderen. Dus moet je kijken wat er veranderd is en hoe je daarop inspeelt. Niet alle problemem hoef je op te lossen. Ik denk dat flexibiliteit daarin heel belangrijk is. Daarom geloof ik ook niet zo in het bouwen van ouderwetse organisaties. Want die zijn meestal niet zo flexibel.’

Samen een groeiproces doormaken
‘Expectation management is ook heel belangrijk. Neem bijvoorbeeld onze academy. Als mensen denken: we gaan zitten, er wordt ons wat verteld, we gaan naar huis, en we komen volgende week weer. Helaas, that’s not what’s gonna happen. Eigenlijk verwachten we van iedereen that you bring your best game every week, gebaseerd op wat afgelopen week gebeurd is. Want we gaan er niet vanuit dat we alles weten. Sterker nog, we gaan ervan uit dat we niks weten. We gaan er wél vanuit dat we je kunnen meenemen in een traject om dingen te onderzoeken. Gezamenlijk. Samen maak je een groeiproces door. En dat werkt, zowel tussen studenten onderling als van docent naar student. Want in sommige gevallen weten studenten meer van een onderwerp dan de docent.’

Het geheim van een succesvolle community
‘Als je met veel mensen of one mind bent, dan creëer je daarmee impact. Vele handen maken licht werk. Breng mensen samen, focus op één specifiek probleem of punt, en kijk dan wat daaruit komt.’

Over Kevin
Kevin de Randamie, ook wel bekend als hiphopartiest Blaxtar, is een spoken word artist en runt meerdere creatieve bedrijven. Hij is onder andere oprichter van Braenworks Academy. Op hun Creative Business Society, een community, vinden creatieve professionals elkaar en versterken ze elkaar, zowel op persoonlijk als bedrijfsniveau. Als coach en trainer helpt Kevin creatieven om hun zakelijke kant te ontwikkelen.

Meer weten over Kevin en Braenworks Academy? Bekijk het volledige video interview. En check de website: https://braenworks.com/


Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down