Een online community is een groep mensen die samenkomt rondom een gemeenschappelijke pijn, passie of ambitie en niet leuk vinden om naar het gesprek over aan te gaan. Dat kan bijvoorbeeld zijn het onderwerp waar jij experiment het kan gaan over honden, over websites, over kittens, over van alles en nog wat.
Leadgeneratie in combinatie met een online community
En misschien is het goed om eerst even stil te staan bij de betekenis van een lead. Een lead (ik vind het altijd zo over nummers gaan, terwijl het natuurlijk gewoon over personen gaat), is dus een potentiële klant. Iemand die mogelijk geïnteresseerd is in wat jij aan te bieden hebt. En die kan je natuurlijk op verschillende manieren aantrekken. Je kan dat eigenlijk op bijna elke manier aantrekken, als je maar een mogelijkheid hebt om gegevens te verzamelen. Dus via social media, via je nieuwsbrief, via een podcast, via je community, via talks als je in de media bent of podium staat. Eigenlijk zijn er heel veel manieren om leads aan te trekken.
Leads benaderen
Wat je nodig hebt als je potentiële klanten ook echt wil kunnen benaderen, is een e-mailadres of een lid van je groep, want die kun je natuurlijk ook benaderen. Dus een community is bij uitstek een heel mooie plek om leads te verzamelen, om mensen eigenlijk om je heen te verzamelen. Een groep mensen om je heen te creëren die jou leren kennen, die je leuk vinden, die je vertrouwen omdat je veel informatie, inspiratie, relevante content deelt. En dan uiteindelijk als ze opzoek zijn naar de oplossing die je aanbiedt dat ze ook bij je kopen. Dat kan heel goed in een online community, omdat je die relatie opbouwt. Dus een community kan ook een hele goede gratis weggever zijn, als je tenminste een gratis community hebt. Dus dat je zegt: wordt lid van mijn community, want dit heb je eraan om lid te worden (de what's in it for me). En daar bedoel ik mee: dit is wat de ander eraan heeft om lid te worden van jouw groep. Dus als je een gratis community hebt en je zegt ja, dat is eigenlijk mijn gratis weggeven, dat geef ik aan jou. Ik geef deze vibe, deze mooie groep aan jou, mag je gewoon gratis lid van worden. Zorg er dan voor dat je heel duidelijk hebt waarom iemand nou zijn of haar kostbare tijd in jouw community moet gaan besteden. Want de tijd is mega kostbaar. We hebben er allemaal te weinig van.
Hoe ga je dat nou precies doen?
Het kan dus door iemand uit te nodigen voor je community. Dat kan zijn: een LinkedIn groep, een Facebook groep, een community op een eigen platform. Het kan een hele mooie manier zijn, hele mooie gratis weggever om ook als start eigenlijk van de opbouw van de relatie. Als je een community op je eigen platform hebt, dan kan je gewoon zeggen: laat je e-mailadres achter en dan ben je lid van de community. Maar als je een Facebookgroep hebt of een LinkedIn groep dan is dat niet zo en kunnen mensen lid worden zonder hun e-mailadres achter te laten. En het laatste wat je natuurlijk wil is afhankelijk zijn van een platform wat niet van jou is. Ik denk niet dat het gaat gebeuren, maar stel je voor dat LinkedIn en Facebook zeggen we trekker de stekker eruit, dan kan je dus met niemand meer contact opnemen. Dus dat is een afhankelijkheid die je eigenlijk niet wil. En wat dus heel slim is, is om een groep te combineren met een gratis weggever. En met een gratis weggever bedoel ik iets anders dus naast je groep. Het kan zijn een e-book, of een speciale video die heb opgenomen, of een audio. Kan eigenlijk van alles zijn. Iets waarvan je weet: Oké, als ik dit aan iemand geef dan vindt iemand dat echt waardevol. En dat is eigenlijk de eerste mini stap naar uiteindelijk het grotere aanbod wat je hebt.
E-mailadressen koppelen aan je groep
En dat kun je dus koppelen aan je groep. Dus je kan bijvoorbeeld zeggen: "Download nu het eBook 'In tien stappen een succesvolle community', die staat op mijn website onder www.we love communities.nl/gratis" en dan kunnen mensen het het ebook downloaden. Heb ik dus een e-mailadres nodig om de pdf te sturen. En vervolgens kan ik mailtjes sturen zodat mensen mij beter leren kennen, zodat we gaan bouwen aan die relatie. Wat ik doe op de bedankpagina zet ik "Ik heb nog wat leuks voor je! Wordt lid van de Community Leaders Club. De gratis Facebookgroep die ik heb." En op die manier komen mensen binnen, eigenlijk via mijn website en heb ik dus het e-mailadres. Kan ik dus wat er ook gebeurt, contact met mensen hebben en tegelijkertijd laat ik ze connecten met mij. Laat ik ze kennismaken met het fenomeen communities en laat ik ze zien hoe tof het is om ook een beetje op te bouwen. Inmiddels zitten er 4300 ambitieuze ondernemers in de Community Leaders Club, dus ze kunnen van elkaar ook leren. Het is een fijne vibe en geïnspireerd word je er en leren mensen mij dus beter kennen en komen ook via via eigenlijk organisch mensen in de groep.
Je groep laten groeien en tegelijkertijd bouwen aan de relatie
Dus zo laat je je groep groeien en tegelijkertijd kun je bouwen aan de relatie. En als je dan nog een stapje verder gaat, dan zeg je naar wat je ook kan doen is als je een gratis groep hebt en wil je lid worden, vul even drie antwoorden op drie vragen in en dat je aan één van die vragen de vraag stelt of ze het tof zouden vinden als je hen het e-book mailt ja of nee. En dan kun je zeggen via Messenger en dan stuur ik je toe via Messenger. En vervolgens als iemand in de groep is, dan kan je via Messenger dit jaar zeggen: dit is dit linkje, hier kan je het e-book downloaden en vervolgens gaat iemand dan dus weer naar je website. Naam en e-mailadres achterlaten. En op die manier kun je je lead, je potentiële klant, je doelgroep gewoon beter bereiken, op de hoogte houden van leuke dingen, nieuwtjes, inspirerende content die je hebt gezien. En op die manier bouw je dus aan die relatie, niet alleen in je community, maar heb je ook eigenlijk een soort back up. En dat is interessant. Wat op een moment dat je zegt ik wil een betaalde community starten of ik wil naar een ander platform verhuizen. Kun je dus al die mensen mailen en kun je ze dus meenemen naar je eigen platform. En dat is natuurlijk heel fijn, want dan ben je platform onafhankelijk en dat kan ik iedereen aanraden. Wat je ook kan doen is dat je zegt: Wordt lid van mijn groep. Als je lid wordt en de vragen beantwoordt dan kun je gelijk de gratis weggeven downloaden. Dus je kan ook zeggen als je dat allemaal nog niet hebt ingericht op je website, dat ze een een ebook of iets anders leuks kunnen downloaden via je groep, dan zet je hem bijvoorbeeld onder gidsen neer of onder bestanden. Dat werkt ook heel erg goed. Alleen heb je dan natuurlijk niet het e-mailadres, dus kijk voor jezelf. Wat kun je doen? Wat kun je aanbieden om één mensen te verwelkomen in je community en tegelijkertijd te zorgen dat je via email mensen ook op de hoogte kan houden als er een verandering aankomt als er iets leuks aankomt? Om nog meer aan die relatie te gaan bouwen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt dat je ook combinatie gaat maken tussen je community en ook e-mailadressen verzamelen. Dus kijk goed, onafhankelijk welk platform je ook kiest, zorg ervoor dat je ook het e-mailadres verzamelt, zodat je mensen, wat er ook gebeurt, altijd even een berichtje kan sturen met het laatste nieuws.
Ik wens heel erg veel succes en hele fijne dag!
Wil je meer weten over online communities en hoe je meer klanten binnenhaalt dankzij een online community? Schrijf je in voor mijn webinar!