Maartje Blijleven start opleiding Commerciële Community Manager
08 november 2021 
3 min. leestijd

Maartje Blijleven start opleiding Commerciële Community Manager

Een derde van de kleine bedrijven beschikt niet over de juiste (online) marketing kennis om te groeien, blijkt uit recent onderzoek van We love communities onder 1.297 ondernemers. Met strengere maatregelen en meer thuiswerken in het vooruitzicht, komt er een nog grotere druk te staan op de online commerciële skills van zowel bedrijfseigenaren als hun marketingcommunicatie medewerkers en VA’s (Virtuele Assistenten).

Daarom lanceert Maartje Blijleven, directeur van We love communities en al 21 jaar digital community expert, op 22 november 2021 de eerste opleiding Commerciële Community Manager van Nederland. Zij vertelt: ‘’Het onderzoek laat zien dat de rol van de marcom medewerker niet toekomstbestendig is en omscholen een must is als je als bedrijf relevant wil blijven.’’

De huidige ontwikkelingen vragen om de marcom medewerker 3.0. Een professional die naast offline communicatie skills ook weet hoe je online relaties opbouwt en zo een groep fans en ambassadeurs om je merk, product of dienst bouwt. Online community management bestaat al langer in de vorm van het reageren op online berichten. Maar steeds meer bedrijven zien online community building als de nieuwe manier voor het opbouwen van relaties en het werven van nieuwe klanten.

Die strategie vereist meer commerciële skills dan tot nu toe wordt gedoceerd via bestaande één-of tweedaagse opleidingen tot communitymanager. Daarom lanceert Maartje Blijleven van We Love Communities de nieuwe Opleiding Commerciële Community Manager, waarin zij commerciële vaardigheden combineert met de soft skills van community management. Een unieke opleiding voor ondernemers die een community willen starten maar het runnen daarvan willen uitbesteden, en voor marketingcommunicatie professionals en VA’s die deze taken voor ondernemers willen overnemen.

Door corona zijn bedrijven gedwongen online te gaan werken. Nu blijven velen dit doen vanwege de voordelen die zij hebben ondervonden: efficiëntie, minder reistijd en een betere verdeling tussen werk en privé. Deze werkwijze vereist nieuwe skills, want hoe bouw en onderhoud je een goede online relatie met (potentiële) klanten? “Met een online community”, antwoordt Maartje Blijleven. “Breng een groep mensen met een gemeenschappelijke pijn, passie of ambitie bij elkaar en faciliteer het gesprek. Creëer een groep op LinkedIn of Facebook of een online community op de eigen website. Deze eeuwenoude manier van verbondenheid, solidariteit en vertrouwen is ook de ideale manier voor het bouwen en onderhouden van online relaties.”

De meeste bedrijven hebben echter de kennis niet in huis voor het starten, activeren en succesvol laten groeien van een online community en willen dit uitbesteden. Maartje Blijleven start met de opleiding Commerciële Community Manager omdat er een tekort is aan goedgeschoolde professionals voor het invullen van deze wens. Daarmee stimuleert zij ook online georiënteerde beroepen zoals VA’s, marketingcommunicatie medewerkers en social mediamanagers. Met de nieuwe opleiding kunnen zij zich specialiseren en onderscheiden in de markt als opgeleid community-manager.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down