Hoe je met een community het leven van tienduizenden vrouwen verandert
16 september 2019 
7 min. leestijd

Hoe je met een community het leven van tienduizenden vrouwen verandert

Soms gebeurt er iets in je leven dat je niet voorzien had. Zo ook bij Myra de Wildt, die (ongewild) 24/7 single mom werd vanaf het moment dat haar dochtertje werd geboren. Ze zette haar pijn om in passie en begon de community Happy Single Moms . Met succes.

Als je wilt weten hoe je vanuit de drive om verandering te brengen het verschil kunt maken in het leven van tienduizenden vrouwen, dan spreekt Myra’s verhaal je zeker aan. Maar ook als je start met een gratis Facebook community en wilt leren hoe en wanneer je de switch maakt naar een community op je eigen platform. En waarom het hebben van een duidelijke doelgroep zo belangrijk is.

Hoe Myra vanuit het niets een actieve community opzette, kun je zien in dit interview. Daarnaast deelt ze tips waar je meteen mee aan de slag kunt.

(Artikel gaat verder onder de video).

Hoe begin je?

Myra begon zelf met een community vanuit haar behoefte aan support. Toen ze onderzoek deed, kwam ze erachter dat er nog niet zoiets was:

‘ Ik ben mijn community gestart vanuit mijn eigen pijn. Ik ben (ongewild) 24/7 single mom geworden, dus ik heb de volledige zorg voor mijn dochter. Ik merkte eigenlijk al vanaf mijn zwangerschap dat er voor deze groep amper iets te vinden was online (en offline trouwens ook). Wat best gek is, want er zijn een half miljoen alleenstaande moeders in Nederland. Toen mijn dochtertje er eenmaal was, kreeg ik steeds meer de behoefte om in contact te komen met andere alleenstaande moeders, om verhalen te delen, herkenning te krijgen en om elkaar te helpen. Daarom ben ik eind 2014 gestart met de Facebookcommunity Happy Single Moms .’

Is er behoefte aan?

‘ Ik wilde heel graag een enquête houden onder alleenstaande moeders. Ik had een bepaald bedrijfsconcept in gedachte, dus ik wilde polsen of daar ook daadwerkelijk behoefte aan was. Maar hoe kon ik ervoor zorgen dat moeders mijn enquête in zouden vullen? Toen heb ik een Facebookcommunity opgezet. Ik realiseerde me natuurlijk dat ik daar content moest delen, want anders zou alsnog niemand die enquête invullen. En aan die content die ik deelde, bleek heel veel behoefte te zijn. Zo is én een grote community ontstaan én kon ik mijn bedrijfsconcept middels mijn enquête gemakkelijk polsen.’

Tip: omschrijf je ideale doelgroep

‘Je doelgroep is heel belangrijk. Neem bijvoorbeeld mijn doelgroep “alleenstaande moeders”. Daar zitten veel gradaties in. Je kunt ze immers niet allemaal over één kam scheren. Toen ik mijn community startte, omschreef ik eerst “mijn ideale doelgroep”. Alleen wat ik in eerste instantie niet goed gedaan heb, is daar ook naar leven. In mijn community werden bijvoorbeeld veel verhalen gedeeld over heel veel pijn, en verdriet. Dat is oké, want het mag best gedeeld worden dat het niet altijd even leuk is. Maar wanneer daar dan niet een empowering twist aan wordt gegeven, dan trek je wel een wat zwaardere doelgroep aan. En dan kan het zomaar zijn dat je dan een doelgroep aan gaat trekken, waar je zelf eigenlijk niet blij van wordt . En als je er zelf niet meer zo blij van wordt, dan gaan de passie en de pit eruit en dat is zonde. ’

Tip: weet wat hun pijn is en naar welke oplossing ze zoeken

‘ Hierbij dus een hele belangrijke tip: zorg dat je je doelgroep heel goed formuleert en dat jij er blij van wordt. Weet wat hun pijn is, naar welke oplossing ze zoeken en waar ze zouden willen zijn. Zorg dat je de lijst met jouw omschreven doelgroep op een zichtbare plek hebt hangen en blijf checken of het nog rijmt met waar jij op dat moment voor staat. Je verandert zelf immers ook: neem je community daarin mee.’

Van Facebook naar een eigen community platform

Myra is begonnen op Facebook en daar is haar community organisch gegroeid. Op een gegeven moment besloot ze om haar community ook op haar eigen website te zetten. Myra: ‘Vanuit mijn eigen website kreeg ik communitysoftware aangeboden. Ik geloof heel erg in de kracht van Facebook, maar het maakt je ook wel afhankelijk van één partij. Stel dat Facebook de stekker eruit trekt of ze krijgen kritiek of er gebeurt iets waardoor Facebook niet meer bestaat? Ik vond het belangrijk om iets te hebben waarbij ik zelf de controle had. Daarbij heb je van mensen in je eigen community ook een e-mail adres , dus kun je ze veel makkelijker bereiken.’

Tip: bepaal je contentplanning en wees consequent

Myra de Wildt heeft een heel duidelijke strategie als het gaat om het delen van content. ‘Op een gegeven moment, vanaf ongeveer duizend volgers, is het gewoon organisch gegaan. Dat heb ik bereikt door heel veel content te delen en daar ook heel consistent in te zijn. Zo plaatste ik vier keer per dag content op vaste tijdstippen. En daar heb ik ook echt een structuur in die in een vaste contentkalender staat: de ene keer een blog van mezelf, dan een vlog van mezelf, blogs van anderen, tips, artikelen. Dat is mijn strategie. ’

Tip: als jouw content waardevol is, dan is het nooit te veel.

‘ Daarin moet je ook heel erg consequent zijn, zodat je volgers weten waar ze aan toe zijn. Zorg dat je altijd waardevolle content hebt. Iemand taggen of het gebruik van quotes werkt bijvoorbeeld heel goed. Hierdoor krijg je veel likes of het zorgt ervoor dat je bericht vaak gedeeld wordt. Ik denk dat veel mensen een beetje bang zijn om veel te delen. Vier berichten vinden mensen bijvoorbeeld al snel heel veel. Maar realiseer je dat echt maar een heel klein percentage van jouw volgers jouw bericht ook daadwerkelijk ziet. Daarnaast, als jouw content waardevol is, dan is het nooit te veel. Zorg dus altijd voor interessante content die boeiend is voor jouw volgers om te lezen. ’

Hoe krijg je vrijwilligers die ook content maken?

‘In eerste instantie schreef ik zelf heel veel, het was voor mezelf ook een ventilatie om met mijn gevoelens om te kunnen gaan. Daar hadden meerdere alleenstaande moeders behoefte aan. Maar in de piek had ik 30 bloggers die voor me schreven, omdat ze zich als trouwe leden graag aansloten en dezelfde behoefte hadden om hun ervaringen te delen. En zo is eigenlijk ook weer onbedoeld een blogsite geboren.’

Tip: deel je verhaal en hoe je daar gekomen bent

‘Ik denk dat de beste communities geleid worden door mensen die graag zelf hun verhaal delen. In communities zitten vaak mensen die iets willen bereiken, maar daar nog niet zijn. Ze kijken dan heel graag naar een voorbeeld van iemand die daar al wel is. Ik denk dat de kracht van communities is, dat je deelt hoe jij daar gekomen bent, wat jij gedaan hebt, hoe jouw leven er misschien eerst uitzag en waar je nu bent. Mensen willen graag een houvast hebben en geïnspireerd raken door een voorbeeld.’

‘Wanneer je een community opzet vanuit jezelf, dan laat je iets van jezelf zien. Dat maakt je natuurlijk best kwetsbaar. Want online is het voor mensen gewoon heel makkelijk om ook negatieve dingen te delen. En dat is niet altijd even leuk. Er kan dan best wel bagger over je heen gegooid worden. Dat kan wel lastig zijn aan een community. Het is dus heel belangrijk dat jij erop toeziet dat de community is zoals jij wilt dat die is. Wees een leider en grijp in wanneer mensen lelijk tegen elkaar doen of wanneer er reacties gedeeld wordt waar jij niet achter staat.

Wat doe je als iemand iets schrijf t wat je echt niet oké vind t?

Als er dingen gedeeld of geschreven worden die ik echt niet oké vind, dan zeg ik daar iets van. Wanneer iemand echt een discussie aangaat, is dat voor jou ook negatieve energie. Als iemand op een heel andere manier in het leven staat dan wat jij eigenlijk waarborgt in de groep, dan vind ik ook dat je zo iemand uit je community mag zetten. Dat kun je op een respectvolle manier doen door iemand een privéberichtje te sturen en daarin te vermelden dat hij of zij zich niet aan de communityregels houdt en daarom niet past binnen jouw community. En dan kun je iemand uit de community verwijderen. Ik vind dat belangrijk om te doen om een bepaalde cultuur – die past bij waar jij voor staat- in je community te waarborgen .’

Hoe denkt Myra over de rol van communities in de toekomst?

‘ Ik denk dat communities steeds belangrijker zullen worden. Mensen zoeken altijd een vorm van (h)erkenning en dat vind je onder andere in een community. Of dat nou is omdat je een bepaalde pijn hebt, eenzelfde droom of een bepaald doel – mensen vinden het altijd fijn om gelijkgestemden te ontmoeten. Met de huidige digitale wereld wordt dat steeds gemakkelijker, bijvoorbeeld door een community op te zoeken .’

Wat is volgens haar het geheim van een succesvolle community?

‘ Het geheim van een succesvolle community is dat je zelf ook deelt in je community. Stel je kwetsbaar op en laat jezelf zien. Zorg ervoor dat je consequent bent, deel regelmatig waardevolle content en zorg dat je daar een strategie voor hebt. Ga de interactie aan met je community en inspireer je leden als communityleider .’

Over Myra

Myra de Wildt is Senior Marketing- & Communicatieadviseur, Communityspecialist en de oprichter van Happy Single Moms , een community voor alleenstaande moeders die alles uit het leven willen halen. Myra zette haar community in 2014 op vanuit haar eigen pijn als alleenstaande moeder en maakte er een succesvolle en actieve community van met tienduizenden leden.

Meer weten over Myra en Happy Single Moms ? Bekijk het volledige interview. En check haar website: www.myra.nl .

Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.

Over de schrijver
Reactie plaatsen