Het gaat je veel tijd besparen als je je doelgroep duidelijk omschrijft. Want als je je doelgroep écht kent, kun je namelijk beter inspelen op behoeftes en relevanter communiceren in jouw community. En als je twijfelt, dan kun je teruggrijpen naar deze omschrijving en jezelf afvragen: is dit echt interessant voor mijn doelgroep?
Beschrijf daarom voor jezelf wie je doelgroep is. Dus wie wil je als zzp-er, gepassioneerde ondernemer of ambitieuze professional bereiken? En waar zitten ze dan op te wachten? Vraag het ook aan de mensen die al je doelgroep zijn en die je ook heel graag in jouw community zou willen hebben. Ga het gesprek aan en vraag gewoon: ‘Wat zou jij in deze community voorbij willen zien komen?’
Jouw ideale doelgroep
Neem even een moment rust, doe je ogen dicht en verplaats je echt in de doelgroep. Probeer het ideale communitylid voor je te zien. Dat mag ook iemand zijn die je kent, als het maar een persoon is die je voor je ziet. In marketingtermen noem je dat een ijkpersonage of persona: een fictief persoon dat symbool staat voor de doelgroep. Heb je al een community, probeer dan je meest actieve en positieve lid te visualiseren. Want daar wil je er meer van. Loopt je doelgroep nogal uiteen? Maak dan meerdere persona’s.
Denk aan een specifiek persoon uit de doelgroep, die beantwoordt aan de beschrijving die je hiervoor gaf. Is het een vrouw of man? Hoe oud is hij/zij? Wat voor persoon is het? Waar woont hij/zij, in een stad of dorp? Wat voor dingen doet hij/zij graag? Omschrijf je ijkpersonage in je notities.
Nu ga je nog een stapje dieper in je beschrijving. Denk aan de kenmerken van je doelgroep:
• Demografische kenmerken: leeftijd, geslacht, leefvorm, gezinssamenstelling, woonomgeving, opleiding, inkomen et cetera
• Persoonlijke kenmerken: extravert of introvert, empathisch, ambitieus, creatief, doelgericht, vol zelfvertrouwen et cetera
• Interesses: sporten, reizen, kunst, koken, dansen, fotograferen et cetera
Wat vindt je ijkpersonage belangrijk? Waar besteedt hij zijn vrije tijd aan? Op welke websites/kanalen/social media is hij actief? Schrijf voor de beschrijving van je persona een aantal kenmerken, eigenschappen en vaardigheden op.
KLM richt zich met KLM Club China op de zakenreiziger die regelmatig van Nederland naar China reist om daar zijn of haar business op te bouwen. Toen ik in 2007 aan de wieg stond van deze community werkten we niet met persona’s. Het was in die tijd echt pionieren en soms ‘deden we maar wat.’ Gelukkig wel met succes. Nu had ik dat heel anders aangepakt en wel een persona gemaakt.
Voorbeeld van een persona
Tara Mahabier is 34, single en ontwerpt maatpakken voor vrouwelijke ondernemers. Ze komt uit Amsterdam en heeft daar al een succesvolle business en vaste klantenkring opgebouwd. Die wil ze graag uitbouwen naar China, omdat ze weet dat daar veel kansen liggen. Ze is op zoek naar een leverancier voor mooie kwalitatieve stoffen. En naar een businesspartner en een locatie voor haar eerste vestiging daar. Daarom vliegt ze bijna wekelijks naar Shanghai om gesprekken te voeren met potentiële partners. Tara is zelfstandig en reist vaak alleen. Ze heeft behoefte aan het delen van ervaringen met andere ondernemers. Vooral als het gaat om regels, etiquettes en gebruiken in China. Directe familieleden en vrienden hebben geen business in China, dus die kan ze niet om advies vragen. Daarom heeft ze behoefte aan een community met gelijkgestemden. Ze is blij met KLM Club China, want daardoor legt ze sneller contacten en weet ze welke leveranciers ze kan benaderen. Als ze naar Shanghai vliegt, dan checkt ze altijd even wie er nog meer bij haar in het vliegtuig zit.
Op welke doelgroep richt jouw community zich? Beschrijf de verschillende doelgroepen in persona’s. En zoek er per persona passende foto bij. Zo wordt het communiceren een stuk makkelijker.
Tip: vind je het lastig om je ideale doelgroep te omschrijven en daar een persona van te maken?
Dan is de VIP-dag misschien iets voor jou. Tijdens de VIP-dag krijg je persoonlijke begeleiding en gaan we samen jouw community strategie schrijven. We bepalen je ideale doelgroep, waar die wakker van ligt en hoe we daar met een succesvolle community op in kunnen spelen. Aan het eind van de dag loop je weg met een strategie waar je jaren mee vooruit kunt. Bekijk hier of de VIP-dag iets voor jou is: www.welovecommunities.nl/vip