3 manieren om online communities in te zetten

Maak je gebruik van communities, dan blijf je relevant. Je ontwikkelt jezelf. Er zijn drie manieren om dat te doen. Communities inzetten is goed voor jou als:
  1. Persoon: Communities kun je persoonlijk inzetten om te groeien en als mens relevant te zijn voor andere mensen die dezelfde vragen en interesses als jij hebben.
  2. Professional: Als je je aansluit bij een bestaande online community rondom een onderwerp dat voor jouw business interessant is, weet je wat er in je markt speelt en wat de behoefte van jouw (potentiële) klant is. Door te leren van online communities kun je daarop inspelen en je business en communicatie optimaliseren.
  3. Bureau, uitgever, media, merk, ondernemer: Door zelf een online community te bouwen rond je merk of product, creëer je een win-win-win situatie. Een win voor de leden die connecten met mensen met dezelfde passie en interesse. Een win voor het bedrijf, het merk, dat de dialoog aangaat en zo bouwt aan een langdurige, oprechte relatie met haar meest waardevolle doelgroep. En een extra ‘win’ voor jou als de professional die meewerkte aan de community. Omdat je persoonlijk succes hebt en relevant zult blijven als professional. Een succesvolle community opzetten is uiteindelijk goed voor je persoonlijke trackrecord, zichtbaarheid, expertstatus en daarmee ook voor je carrière.

Voorbeeld als persoon relevant blijven: Dutch NYC Group en Big Diet


Stel je voor dat je gaat verhuizen naar een andere stad of een ander land. Dan kun je twee dingen doen: alles zelf uitzoeken, of een community zoeken met mensen die al eerder in dezelfde situatie hebben gezeten. Een goed voorbeeld daarvan is de Facebookgroep Dutch nyc Group. In die community zitten allemaal Nederlanders die naar New York zijn verhuisd. Ze delen tips, tricks en informatie met elkaar. Zodat jij je als nieuwkomer in New York meteen welkom voelt.

Of Big Diet, de online community waar ik in het jaar 2000 voor werkte. Als je gezonder wilt leven en af wilt vallen kun je zelf allerlei diëten proberen en alleen naar de sportschool gaan. Of je sluit je aan bij een online community van mensen in dezelfde situatie. Waar je buddy’s vindt om mee op te trekken. En waar je hulp krijgt als je het even zwaar hebt. Mensen die in dezelfde situatie zitten weten vaak precies hoe je je voelt en kunnen elkaar daarom extra supporten.

Voorbeeld als professional relevant blijven: IncludeNow.

De IncludeNow. community waarvan ik medeoprichter ben, is een geweldig voorbeeld van een community waar je je bij aan kunt sluiten om als professional relevant te blijven. Ons doel? Mensen van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam krijgen, als het gaat om inclusiviteit. In de IncludeNow. community delen meer dan zevenhonderd professionals uit de creatieve industrie dagelijks berichten die gaan over ons vak. Namelijk de media, de beeldvorming die daarbij komt en (commerciële) communicatie. Het zijn berichten waarin leden de dialoog aangaan, vragen stellen, onderzoeken over diversiteit en inclusiviteit delen, do’s en don’ts, reclamecampagnes en cases bespreken. We doen dit om diversiteit en inclusie te bevorderen en om onszelf en deze industrie scherp te houden. Is ons werk nog steeds relevant? Als creatieve professionals is het laatste wat we willen een campagne maken die het merk waarvoor we werken schaadt.

Voorbeeld als merk (of bureau, uitgever, media of ondernemer) relevant blijven: KLM Club China

KLM is pionier op het gebied van communities en de inzet van social media. Het was een van de eerste merken die al in 2006/2007 communities inzette om haar loyale klanten te bereiken. Toen ze bij KLM merkten dat niet alleen een-op-een-contact en directe klanten belangrijk waren, beseften ze dat ze een community moesten bouwen om merkloyaliteit te creëren door aan de behoeften van hun trouwe klanten te voldoen. Dat was een van de redenen waarom KLM destijds een community begon om haar frequent flyers die regelmatig van Nederland naar China vlogen, te ondersteunen.

Het probleem waarmee deze klanten werden geconfronteerd, was het feit dat ze geen idee hadden wie er in hetzelfde vliegtuig zat en welke connecties interessant waren om hun bedrijf in China te laten groeien. Daarnaast was KLM niet de enige luchtvaartmaatschappij die naar China vloog. De vliegtuigmaatschappij had dus een manier nodig om deze klanten aan hen te verbinden, om te voorkomen dat ze naar concurrerende luchtvaartmaatschappijen gingen.

Naast KLM Club China werden ook KLM Club Africa en KLM Club Golf opgezet. Sindsdien is KLM een pionier die communities inzet om sociale betrokkenheid bij hun klanten te realiseren en om hun merkpositie te vergroten. Zo creëerde de KLM-community een win-win-win situatie voor de leden, voor KLM en voor de professionals die meewerkten aan de KLM-communities. KLM won veel prijzen met hun social media expertise en communitymanagement.