Van nature sluiten we ons graag aan bij een groep van gelijkgestemden. Hoe digitaler we worden, hoe bewuster we ons moeten zijn van het feit dat we deze echte en oprechte verbindingen nodig hebben.
Definitie community
Wanneer ik het heb over communities, heb ik het over een groep mensen met een gemeenschappelijke passie of zorg die zich graag verbinden met dezelfde passie of zorg. Dat kan lokaal zijn of (inter)nationaal. Samen bereik je meer, dat is de kracht van online communities.
In een community staan gezamenlijkheid en collectieve ervaringen centraal. Je deelt met gelijkgestemden informatie en ervaringen over een onderwerp waar je gepassioneerd over bent. Daarnaast kun je een community ook inzetten om zakelijke doelen te bereiken.
Je kunt een community bouwen rondom:
Je merk, product of dienst: voor meer fans, klanten en omzet.
Je organisatie intern: voor een hechtere band tussen collega's, meer kennis delen en betere resultaten.
Een goed doel of non-profitorganisatie: samen sta je sterker en kun je meer bereiken.
Je onderneming: leren hoe je je ideale klant het beste kunt bereiken en hoe je prospects omzet in echte klanten en fans.
Je passie: om als hobbyist met anderen te praten over je favoriete bezigheid en tips en tricks uit te wisselen.
Een ander leuk idee dat niet onder bovenstaande punten valt.