arrow_drop_up arrow_drop_down
1000+ nieuwe cursisten via een online community
9 december 2020 

1000+ nieuwe cursisten via een online community

Hoe deed PPT Solutions dat en wat kun je daarvan leren? Je ziet het in dit interview met community manager Kees Filius.

1000

PPT Solutions is een online community voor iedere professional die powerpoints maakt. Of dat nu een salesprofessional of managementassistent is. Ze zijn 1,5 jaar geleden begonnen en hebben inmiddels 1000+ cursussen verkocht via hun gratis community. Een conversiepercentage van 30%! Hoe deden ze dat? Ik vroeg het aan community manager Kees Filius, die vanaf het begin bij de community is betrokken.

[De tekst gaat verder onder het video-interview]

Waarom zijn ze eigenlijk begonnen?

Kees legt uit: “Om meerdere redenen. We kregen veel vragen van klanten, maar ook van andere professionals over powerpoint. Werden gebeld en gemaild. Het viel ons op dat dat steeds dezelfde vragen waren, soms beantwoordden we hetzelfde vraag wel 100 keer! Dat is natuurlijk zonde. Daarnaast leek het ons slim om onze kennis te bundelen in een online platform. Om ook online cursussen aan te bieden, omdat de vraag daarin toeneemt. Daarom zijn we met de PPT Solutions community begonnen.”

Het is dus een combinatie van customer service en een commerciele kans. Daarnaast komt er ook veel organisch verkeer via Google naar hun community toe. De grootste win kwam toen ze besloten een gratis challenge te organiseren: een mini training voor iedere powerpoint professional. Met als doel: nieuwe potentiële klanten aantrekken, maar ook bestaande klanten aan hen binden, deze langer vast houden en fans creëren.

Snel groeien via een gratis mini-cursus

Een challenge heeft ze erg geholpen. Kees: “We gingen van een paar honderd, naar duizend, tweeduizend en nu zelfs drieduizend leden. Ook is de activiteit verviervoudigd. Ieder bedrijf heeft natuurlijk ook een commercieel doel. Voor PPT Solutions was dat – naast mensen helpen met hun powerpoint uitdagingen – zoveel mogelijk gratis leden om te zetten naar een cursus. Nu hebben ze 1000+ cursisten die een cursus hebben afgenomen, dat is zo’n 30% van alle gratis leden.”

Hoe treedt dat vliegwiel in werking? Hoe wist je welke gratis mini-cursus goed aansluit?

Kees geeft aan ze onderzoek hebben gedaan. “We zagen dat er veel vraag was naar online cursussen en wilden iets doen om mensen naar de community te krijgen. Daarom organiseerden we een online mini-cursus gedaan. We keken eerst naar wat er bij onze huidige klanten populair was. Waar veel vraag naar is. Dat bleken 4 slides te zijn:

De opening slide, het voorstellen, de agenda en de afsluiter. Die 4 slides hebben we aangeboden in een gratis mini-cursus. 4 slides in 4 minuten. Het bleek een enorm succes!”

Waren jullie niet bang om te veel gratis weg te geven?

Kees: “Nee, we waren daar niet bang voor. Simpelweg omdat dit maar het topje van de ijsberg is, een voorproefje. Als je de rest van die toffe content ook wil hebben, moet je de rest van onze cursus ook volgen. Er is nog zoveel meer, daarom waren we niet bang om teveel weg te geven.”

Een kwestie van je klant goed kennen en weten waar hun pijnpunt ligt dus.

Meer tips van Kees:

  • Start met het einde in zicht. Weet wat je doel is en kijk wat het directe probleem is van je doelgroep en hoe je mensen daarbij kunt helpen. Kijk dus vanuit de behoefte van de doelgroep. Help eerst, daarna kun je een betaald product aanbieden.
  • Denk niet dat je leden al iets weten, deel veel. Ook als je denkt: is dit wel waardevol? Want ook aan kleine dingen hebben mensen al heel veel. Bijvoorbeeld met een slimme sneltoets kun je je leden al helpen. En wees consequent, deel zo’n 4 a 5 keer per week iets met je community.
  • Maak de content lekker divers, herhaal niet steeds hetzelfde. Probeer video’s af te wisselen met foto’s en teksten. Test daar ook mee zodat je weet wat werkt. En producer daar meer van.

Bekijk voor meer tips het hele interview met Kees Filius. Voor meer informatie ga je naar de community via www.pptsolutions.nl of neem direct contact op met Kees via Linkedin.

Wil je als ambitieuze ondernemer zelf ook het maximale uit jouw groep halen? Of ben je benieuwd wat een online community voor jouw business kan betekenen? Wees welkom in de Community Leaders Club.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

We gebruiken cookies