Als verbinder en voorstander van meer diversiteit spreekt Kapi Alem’ s verhaal je zeker aan. Deze Cultural Strategist was o.a. de eerste Membershipmanager van de membersclub Soho House Amsterdam . Voor hen heeft hij een community opgezet met een goede mix van mensen, waardoor er een unieke sfeer is ontstaan en de lokale community extreem gewild is. Hoe doe je dat? Welke keuzes maak je? Kapi deelt zijn verhaal.
‘Je visie moet duidelijk zijn, dat je ook echt gelooft in waar je voor staat.’
‘Subcategorieën binnen je doelgroep zijn heel belangrijk om de juiste mix van mensen te bepalen. Weet wie je doelgroep is en selecteer daarop. Werk op papier en hang dat aan de muur. Schrijf alle namen op van de mensen waarmee je je community wilt starten, laat gezichten zien. Het team loopt erlangs, het is overzichtelijk. Dan heeft het team, van stagiaire tot partner, ook opbouwende kritiek. Op de muur is het veel overzichtelijker dan als je alles alleen in je computer hebt staan. Het is superbelangrijk, dit is de basis.’
Hoe kregen Kapi en zijn team het voor elkaar dat de kerngroep zo divers was dat er een buzz in de stad kwam? Dat mensen alleen al door die mond-tot-mondreclame graag lid wilden worden? Je leest en ziet het in dit volledige video-interview.
Begin met een kerngroep van stille krachten
Kapi stond aan de basis van het avontuur van Soho House Amsterdam. Hij geeft aan hoe je een lokale community vanuit het niets start en opbouwt. Dat begint bij de kern, namelijk met de allereerste leden: ‘De eerste leden waren mensen die ertoe doen voor de stad Amsterdam. De stille krachten. Ze zijn publiekelijk misschien niet zo aanwezig, maar één voor één doen ze wel veel toffe dingen waar we tegenop kijken. Daar zijn we mee begonnen. Zij dachten met ons mee over de volgende groep leden.’
Zo bouw je samen een community op
‘Het belangrijkste is iedereen erbij betrekken. Het is een huis (een lokale community) waarmee Amsterdam voor het eerst echt verbonden wordt. Een jongen uit de Bijlmer praat in de lift met iemand van het Rijksmuseum, omdat die zijn favoriete Nikes aanheeft. Door gemeenschappelijke interesses komen mooie verbindingen tot stand. Je hoeft maar één ding te doen: een platform hebben waar je mensen samenbrengt en waar mensen zich echt thuis voelen. Want dan gaan ze zich ook gedragen alsof ze thuis zijn. Daar kun je vrienden uitnodigen, maar je ook prima in je eentje vermaken. En van daaruit ga je verder.’
Hoe kreeg Kapi het voor elkaar dat de kerngroep zo divers was dat er een buzz in de stad kwam? Dat mensen alleen al door die mond-tot-mondreclame graag lid wilden worden?
‘Als je een community wil bouwen met diverse mensen, dan begin je met wie er aan de (spreekwoordelijke groene) tafel zitten: het bestuur. Heb je tien vacatures, dan zorg je ervoor dat je die heel divers invult. Elke tafel in Nederland zou divers moeten zijn. Daarmee start je, zo krijg je de juiste mix van mensen. Diversiteit is daarin heel belangrijk, een driver voor creativiteit en innovatie. Dus zijn we begonnen om verschillende mensen aan te nemen, zodat we een divers team kregen.’
Sterke visie en duidelijk leiderschap essentieel
‘Die hebben op hun beurt een breed netwerk. Ze kennen de stad. Vanuit hun netwerk bouw je verder. Daarvoor zijn een sterke visie en duidelijk leiderschap essentieel. Je maakt categorieën en subcategorieën van mensen die je graag in je community wil hebben. Daar hebben we gezamenlijk de juiste mensen bij gezocht. Vanuit daar is een mooie mix van mensen in de community ontstaan. Van het Rijksmuseum tot een reclamebureaudirecteur tot creatieven uit Zuidoost. Als mensen zich thuis voelen gaan ze weer anderen uitnodigen. Zo groeit de community vanzelf.’
Wat is het geheim van een succesvolle community?
‘Diversiteit en gemeenschappelijke raakvlakken zijn het geheim van een succesvolle community. Kijk niet naar de verschillen, die zie je wel. Maar kijk juist naar wat je gemeenschappelijk hebt. Iedereen heeft raakvlakken, ook mensen waarbij het in eerste instantie misschien niet verwacht. En richt je op mensen met goede vibes.’
Over Kapi
Kapi Alem is Cultural Strategist. Hij is visionair, gaat voor een langetermijnvisie en houdt daar ook aan vast. Hij brengt verschillende culturen samen in de projecten die hij doet.
Kapi was de eerste membership manager voor Soho House Amsterdam. Dat is een membersclub voor de creatieve industrie, misschien wel de meest populaire lokale community van dit moment, op een prachtige locatie met een mooie diverse mix aan leden.
Daarvoor werkte Kapi in de fashionwereld bij onder andere Baskets en etq. Hij bouwde samen met een klein team de etq flagshipstore op: van een bouwval tot een prachtige designlocatie. Dat deed hij door een fysieke omgeving te creëren waar de juiste merken zich bij aan wilden sluiten en verschillende mensen zich thuis voelen. Ook daar begon Kapi eerst de duidelijke strategie en met een cultureel divers team.
Meer weten over Kapi? Bekijk het volledige interview. En check zijn LinkedIn profiel.
Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.