Wat deel je wel en niet in je gratis community?
31 december 2021 
2 min. leestijd

Wat deel je wel en niet in je gratis community?

Als je als ondernemer een online community hebt gebouwd rondom je merk, product of dienst, dan wil je vast veel delen over je expertise. Communityleiders zijn over het algemeen gevers, waarmee ik bedoel dat ze graag anderen helpen. Ze willen dus zo veel mogelijk waarde geven en zo relevant mogelijk zijn voor hun leden. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet teveel deelt in je gratis groep, waardoor je ze je aanbod niet meer kopen?

In je community strategie en plan bepaal je naast je doelgroep, missie en visie, doel, kernboodschap etc. wat je contentdoelen zijn voor je community. Wil je je leden bijvoorbeeld inspireren, informeren of betrekken? Of wil je juist converteren, co-creatie creëeren, ambassadeurs vinden of onderzoek doen? Het is goed om te bepalen waar je de focus op legt in je community.

In dit artikel leg ik expliciet de focus op een gratis community, omdat hier veel vragen over zijn wat je wel en niet deelt in je gratis groep. Voor een betaalde community of een community voor klanten, daar deel je uiteraard meer (of zelfs al je kennis), omdat het klanten zijn en ze dus al je aanbod al gekocht hebben.

Het doel van een gratis community

Het doel van je gratis community rondom je merk, product of dienst, is waarschijnlijk om de leden door de know-like-trust-buy-fases heen te laten gaan. In marketing noem je dat ook wel de customer journey. In een gratis community leren de leden je eerst kennen, ze bouwen een band met je op en gaan je leuk vinden, vervolgens gaan ze jou vertrouwen als dè expert en daarna kopen ze. 

Meer informatie over de know-like-trust-buy-fases waar je leden doorheen gaan in je gratis community vind je hier.

Content delen in je gratis community

Door relevante content te delen in je groep, komen de leden door al die fases heen. Als je relevante content deelt, gaan de leden je vertrouwen als dè expert op jouw vakgebied. Bekijk hier 36 tips voor het vullen van je contentkalender

Wees relevant, deel tips etc. zodat je leden geïnteresseerd raken in je aanbod. Vertel alles behalve ‘hoe’. In mijn gratis community, de Community Leaders Club op Facebook, deel ik alles over het leiden van een community van de start tot aan het verdienen, maar niet precies hoe. 

Daarnaast geef ik geen persoonlijk strategisch advies, omdat ik dat niet eerlijk vind ten opzichte van mijn betalende klanten. Ik deel bijvoorbeeld wel dat het hebben van een strategie essentieel is voor een succesvolle community, maar ik deel niet hoe je je communitystrategie precies uitwerkt. Dit omdat dit mijn expertise is en ik mijn klanten hiermee beter help als ik echt de tijd voor ze neem. Dat kan niet in een kort berichtje in een groep, zonder context en achtergrond informatie over die ondernemers en zijn of haar groep te weten.


Ben je VA, Social Media Manager of Marketing Communicatie specialist en wil je meer klanten en leuker werk? Specialiseer je in de baan van de toekomst: Commerciële Community Manager. Lees hier meer over de opleiding hoe je voor je opdrachtgevers een succesvolle en actieve tribe creëert vol ideale klanten!



Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down