Hoe begin je samen een community vanuit een gemeenschappelijke passie?
12 september 2019 
6 min. leestijd

Hoe begin je samen een community vanuit een gemeenschappelijke passie?

Charlene, Laureen en Penny van Wgotthis zetten vrouwelijke ondernemers in de spotlight en vertellen niet alleen succesverhalen, maar delen juist ook het ‘echte’ verhaal erachter. Wat waren hun eigen struggles en learnings? Hoe begin je samen een authentieke community vanuit een gemeenschappelijke passie?

De vrouwen van Wgotthis hebben in een relatief korte tijd een actieve en hechte community gebouwd. Hoe ze dat deden, kun je zien in dit interview. Daarnaast delen ze tips waar je meteen mee aan de slag kunt. Bijvoorbeeld hoe je begint, waarom je netwerk inzetten belangrijk is, hoe je social media inzet om je reis te delen en het voordeel van samenwerken met partners.

Als je onderzoek doet naar wat er speelt onder de doelgroep, dan kun je die ook beter helpen. En in een community kunnen mensen elkaar ook weer helpen. Er is vooral behoefte aan echte verbinding en echte verhalen in een community. Dat beamen de dames van Wgotthis, namelijk Charlene Jozefzoon, Laureen Doesburg en Penny Clayton ook. Hoe zijn zij hun community Wgotthis, die vrouwen wil inspireren, empoweren en verbinden, begonnen?

Tip: begin gewoon
Charlene vindt dat wanneer je een goed idee hebt, je gewoon moet beginnen: ‘Als je gelooft in wat je doet en je weet wat en wie je wilt bereiken, dan moet je er gewoon voor gaan. Wees niet bang om fouten te maken, want dat gaat ongetwijfeld gebeuren. Zorg dat je in verbinding blijft met je achterban. Met de mensen die je volgen, hun ervaringen delen. Zij zijn echt de belangrijkste mensen die je helpen, direct of indirect, om je community groter te maken.’

(tekst gaat door onder het interview)

Tip: zet je netwerk in
Laureen: ‘Volgens mij hebben we ons hele netwerk platgebeld. Bijna iedereen wilde meteen meedoen, dus dat hielp enorm. Zo kwamen we aan onze eerste features; eerst hadden we een vragenlijst bedacht en zo zijn we langzaam maar zeker al spelende begonnen. Als totale amateurs begonnen we eerst met WordPress uit te vogelen, want hoe bouw je in hemelsnaam een website? En gaandeweg leerden we steeds meer. Zo zijn we langzaam maar zeker gestart.’

Tip: start met je ideeën op post-its
Penny: ‘Een cruciaal begin van Wgotthis waren de brainstormsessies met post-its. We zetten wat we dachten dat Wgotthis was op post-its en wat we graag wilden dat het werd. Daarna hebben we ze op het bord geplakt en samengevoegd. Toen we zagen dat onze ideeën overeen kwamen, wisten we waar we wilden beginnen.’

Tip: deel je reis op social media
Charlene vult aan: ‘We zijn heel vaak bij elkaar gekomen om ideeën uit te werken. Op zo’n moment plaatsten we dan foto’s op Facebook of Instagram en kregen we veel feedback: “Oh wat leuk, wat spannend.” Ik denk dat het wel goed is dat we zo zijn begonnen, omdat het echt de basis heeft neergezet voor onze community. Eigenlijk ging het gewoon heel soepel. Wgotthis is een community voor en door vrouwen en wat wij doen is het delen van verhalen van ondernemende vrouwen. Niet per se vrouwen met een eigen onderneming, maar ook vrouwen die een eigen onderneming willen starten, een wereldreis willen maken of een carrièreswitch willen, het maakt niet uit. Je hebt een droom, je wilt beginnen maar je weet niet zo goed hoe. Wij plaatsen regelmatig een feature van een bijzondere, inspirerende vrouw die haar verhaal wil delen, met alle ins en outs, ups en downs. Dan nemen we een thema uit dat verhaal en delen quotes, tips en video’s om interactie te genereren met onze community.’

Tip: wees consistent en werk zorg dat je op de hoogte bent
Doordat mensen meteen zien dat ze goed zitten, zijn ze eerder geneigd te blijven en ook terug te komen naar de community. Daarom let Wgotthis erop dat de content relevant is voor de community. En ze zijn heel consistent in het plaatsen ervan, ze houden zich echt aan een contentplanning. Penny: ‘Wekelijks geven we de zogenaamde features vrij, delen we quotes. We zijn al een langere periode consistent daarin. En je ziet een bijbehorende organische groei. We proberen ook echt contact te maken met de mensen op ons platform. Vooral door de vragen die we stellen: we willen oprecht hun antwoorden horen en zijn echt geïnteresseerd. Ik denk dat die consistentie een groot onderdeel van de organische groei is geweest. Daarnaast is Laureen een specialist die goed op de hoogte blijft van de Instagram-algoritmen en zo, je moet ook op de hoogte blijven.’

Tip: start om zélf te inspireren
Ze zorgen dat hun verhalen ook echt aanspreken. Laureen: ‘Het wordt onbereikbaar als je alleen maar het succes deelt, dan denk je “wauw, dat wil ik ook wel, maar hoe kom je daar?”. Maar als iemand zegt: “Hey, ik heb ook dagen gehad dat er geen geld binnenkwam” of “Ik heb maandenlang gestruggeld, totdat ik überhaupt het vertrouwen had om te starten”, dan denk je: wacht eens even, ik zit in dezelfde positie, dus waarschijnlijk kan ik dat ook. Door dat soort verhalen denk ik: ja, dat is ook waarom we gestart zijn, om zélf te inspireren.’

Tip: werk samen met partners
Heeft Wgotthis bewust partners gezocht om sneller te groeien? Charlene: ‘Wij werken samen met een offlinepartner, het evenement Fempreneur in the City. Dat wordt georganiseerd door een kennis van ons. Sinds dit jaar organiseert zij vier keer per jaar een event gericht op ondernemende vrouwen. Elk event heeft een ander thema. Wij interviewen voorafgaand aan het event de keynote spreker en de panelleden, zodat de mensen die naar het event gaan ook kennismaken met de mensen op het podium. En zo genereren we natuurlijk ook steeds een beetje extra aandacht voor het event zelf.

Nog een andere samenwerking die we gedaan hebben, is met Soulpower. Dat is een feest in Paradiso. Om wat meer vrouwelijk publiek te trekken, verloten wij middels een leuke vraag kaartjes voor dat feest. De mensen die de kaartjes winnen proberen we dan ook weer te ontmoeten op het feest. Dat is ook leuk en interessant en zo laten we onze eigen community ook weer een beetje groeien.’

Tip: stel actief vragen en lok meningen uit
De oprichters van Wgotthis focussen echt op de activatie van hun community. Laureen: ‘We stellen mensen in onze community actief vragen en ook dragen we onze meningen uit om reacties uit te lokken. We zijn oprecht nieuwsgierig naar mensen, wat ze ervan vinden, en als ze andere vragen willen horen. Dus ik denk dat het belangrijkste voor ons is dat we ook echt willen weten wat hen bezighoudt.’

Charlene: ‘We zetten sommige vrouwen die we eerder hebben geïnterviewd ook weleens extra in het zonnetje, om bijvoorbeeld te laten zien wat ze bereikt hebben. Uit het oog, is dus niet uit het hart. Vrouwen die we hebben geïnterviewd hebben nog steeds een plek in ons hart en zijn heel bijzonder voor ons.’

Wat is volgens hen het geheim?
Penny: ‘Realiseer je dat je onderweg fouten maakt. Daar moet je jezelf dan overheen zetten. Er zijn momenten geweest dat we een keer een week geen feature hadden. Dat was niet het einde van de wereld, we gingen gewoon door. Wees niet te streng voor jezelf. Je hebt ook plezier nodig. En doe het gewoon, ga ervoor. Er zijn altijd excuses en redenen te bedenken waarom je niet zomaar kunt beginnen. Just do it.’

Laureen: ‘Een goed plan hebben en echt oprecht zijn is het belangrijkste wat mij betreft. Weet waar je mee bezig bent en voor wie je het aan het doen bent. Zorg dat het oprecht en echt is.’

Charlene: ‘Doe het vanuit je hart, met liefde. Dan heb je gewoon veel meer kans om het te blijven doen. En zorg ervoor dat je het leuk blijft vinden. Als geld je enige drijfveer is, dan wordt het een dayjob.’

Over Wgotthis
Wgotthis is begin 2017 gestart omdat Charlene Jozefzoon, Laureen Doesburg en Penny Clayton verhalen misten bij het beginnen van je droom. Ze verzamelden verhalen en wilden kijken of vrouwen bereidwillig waren om het proces te delen naar het eindresultaat.

Charlene Jozefzoon studeerde Communicatie en werkte als communicatiemedewerker bij onder andere Nuon, Rotary in Nederland, enci, Nederlandse Spoorwegen en uwv.

Laureen Doesburg studeerde Management, Economie en Recht en werkte als marketing- en projectcoördinator voor onder andere ibsbm, Cardif, ing en Nuon.

Penny Clayton studeerde Business and Technology en werkte onder andere als E-learning Content Developer bij Ricoh Scanmarqed.

Meer weten over Wgotthis? Bekijk het volledige video interview. En check de website: https://wgotthis.nl/


Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen