Hoe kun je snel groeien door de inzet van online marketing?
20 augustus 2019 
4 min. leestijd

Hoe kun je snel groeien door de inzet van online marketing?

Wat als je je community wil laten groeien en het gaat niet hard genoeg via mond-tot-mondreclame? Dan kun je digital marketing inzetten om je community (betaald) te laten groeien. Super om ‘funnel koning’ Youri Meuleman te interviewen over Facebook advertising, e-mailmarketing en natuurlijk funnels.

Hij deelt een aantal waardevolle lessen met je. Bijvoorbeeld waarom hij gelooft in gratis weggevers en een autoresponder die geautomatiseerd mailtjes verstuurt.

Youri is gespecialiseerd in Facebook advertising. Adverteren met een gratis weggever heeft hij zelf uitvoerig getest als online ondernemer. Hij bouwde daarmee in een paar jaar een e-maillijst van 90.000 ondernemers op. Hoe deed hij dat?

Het antwoord op die vraag kun je zien in dit interview . Daarnaast deelt Youri tips die jij ook kunt inzetten voor jouw online community. Voor iedereen die wil leren hoe je een online funnel opzet en waarom een gratis weggever op je website werkt.

(het artikel gaat verder onder de video)

Als kind al ondernemer

Youri begon al op zijn 12e zijn eerste webwinkel. Nu helpt hij andere ondernemers te groeien via Facebook Advertising & Funnels. Een funnel is een denkbeeldige trechter die geïnteresseerden en websitebezoekers naar een conversie leidt, meestal een aankoop op een website. Youri zet digital marketing in om zijn eigen community en die van zijn klanten te laten groeien.

Hoe is zijn community zo snel gegroeid?

Youri: ‘Wat ik eigenlijk in eerste instantie deed, was alleen maar mijn hoofdproduct verkopen. Dus ik adverteerde met een gratis weggever en verzamelde heel veel namen en e-mailadressen. Vervolgens dacht ik: als ik nu een seminar organiseer, dan komt daar omzet uit. Maar dat was niet zo. Ik heb toen een tussenprogramma gemaakt. Mijn hoofdprogramma kost € 1.297,-. Maar voordat je mij € 1.297,- geeft, dan wil je iets van een connectie hebben. Dan wil je weten wat voor waarde ik kan bieden. En daarvoor is een mailinglijst vaak niet voldoende.’

Van gratis naar kennismakingsproduct naar een duurdere variant

‘Dus wat ik heb gedaan: ik heb er een kennismakingsproduct van 47 euro tussen gezet. En op het moment dat ik die ene euro die ik vandaag aan Facebookadvertentiekosten uitgeef, binnen anderhalve week terugverdien, dan weet ik: nu kan ik in principe onbeperkt opschalen en echt de massa gaan bereiken.’

Hoe werkt dat?

‘Je downloadt een gratis weggever, bijvoorbeeld een e-book met 50 tips. Vervolgens kom je op de Bedankt-pagina . Daar krijg je normaal gesproken een pagina met “Bedankt voor je aanvraag. Klik op de link in je mail om je inschrijving te bevestigen.” Daar voeg ik nu iets aan toe. Namelijk een verkooppagina waar je direct het kennismakingsproduct van 47 euro kunt kopen. Een percentage koopt dat product direct op die pagina. Dat zijn echt de snelle beslissers. Het zijn meestal mensen die direct al vertrouwen in me hebben, of mensen die me misschien al wel kennen. Daar behaal ik ongeveer 1% conversie op, dus 1 op de 100 mensen koopt dat product. En daar wordt het eigenlijk pas interessant. Want dat betekent dat 99 mensen mijn product nog niet hebben gekocht. Maar waar ik wel het e-mailadres van heb.’

Hoe activeer je de 99% die niet reageert?

‘Daarna stuur je de ontvangers zo’n vijf tot zeven mails met extra waarde. Youri: ‘In mail 1 doe ik mijn verhaal en geef ik aan wat je van mij kunt verwachten in de komende mails. Vervolgens krijg je een mail met extra waarde, dus daarin plaats ik ook een blogartikel, een video of een interview, dat kan van alles zijn. Dat extra cadeautje, daar zit vaak een gedachte achter, want ik weet dat ik mensen echt kan helpen met hun Facebook advertising.’

Neem bezwaren weg

‘Dus dan bedenk ik: wat zijn eventuele bezwaren? Bijvoorbeeld: is Facebook wel geschikt voor mijn business? Het antwoord op die vraag kan een heel mooi blogartikel zijn die ik als extra waarde al weggeef. In mail 3 zorg ik ervoor dat je een stukje vertrouwen krijgt. Daarin deel ik een casestudy of testimonials van m’n klanten. En mail 4 wordt dan uiteindelijk het aanbod. Dat aanbod dat bestaat uit drie mailtjes. En daarna krijg je eerst weer drie of vier mails met waarde, waarna je vervolgens weer een volgende stap kunt gaan zetten. Dan kun je bijvoorbeeld nog een gratis e-book van mij downloaden.’

Volledig geautomatiseerd

‘Zo is mijn automatische funnel met contactmomenten opgezet. Vanaf het moment dat je mijn e-book downloadt gaat er een trigger in werking. En help ik jou de komende maanden door geautomatiseerd e-mails te versturen, zonder dat ik daar zelf handmatig iets voor hoef te doen. Dat is allemaal volledig geautomatiseerd en gepersonaliseerd.’

Die geautomatiseerde e-mails volgen elkaar in snel tempo op. Heeft Youri dat getest? ’Ja, ik heb de termijn waarop je die mailtjes krijgt getest. Stel: je downloadt vandaag een e-book met daarin 31 Facebook marketingtips. Dan heeft het geen zin dat ik over drie maanden zeg: ‘Hé, loop je nog steeds tegen Facebookmarketing aan?’ Want dan heb je vast al een andere oplossing gevonden. Dan ben je een opleiding gaan volgen, of ben je bij iemand anders een training gaan volgen. Dus ik wil dat je er nu mee geconfronteerd wordt.’

Wat is het geheim van een succesvolle community?

‘Maak een connectie met de doelgroep. Zorg voor een interactieve plek waar een soort vriendengroep ontstaat.’

Over Youri

Youri Meuleman begon al op zijn 12e zijn eerste webwinkel, liep stage bij internetondernemer Eelco de Boer en heeft inmiddels drie bedrijven op zijn naam staan: ova, MailBlue en Sky Amsterdam. Voor meer

Meer weten over Youri Meuleman? Bekijk het volledige video interview. En check zijn website: www.OVA.nl.


Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down