Maartje Blijleven

#1 Bestseller auteur, keynote spreker en al 20+ jaar digital community strateeg voor bedrijven zoals Endemol, KLM, Peugeot, Deloitte, Facebook en ondernemers. 

Over onze CEO: Maartje Blijleven

In een wereld waar snelle verandering de enige constante is, geloof ik dat de echte kracht ligt in community building, leiderschap en innovatie.

Mijn naam is Maartje Blijleven, oprichter van We love communities en gepassioneerd over het bouwen van (online) communities. Al meer dan 23 jaar help ik bedrijven om sterke, verbonden communities te creëren. Als #1 Managementboek bestsellerauteur, keynote spreker en veelgevraagd expert op het gebied van online community building, social media trends en digitale transformatie, deel ik mijn kennis en ervaring om bedrijven te helpen hun volledige potentieel te benutten. Inmiddels doe ik dat samen met een enthousiast en gedreven team van community professionals.

Als freelance content en community expert werkte ik voor merken als Endemol, RTL, Postcode Loterij, Facebook en KLM.

Ik deed vooral langere interim opdrachten en omdat ik goed ben in mijn vak, kwam ik via-via steeds aan een nieuwe consultancy opdracht. Zichtbaar zijn en mezelf verkopen hoefde maar 1 of 2 keer per jaar. Bovendien ging dat vaak via een agency, dus dan had de recruiter mij eigenlijk al verkocht voordat ik op gesprek kwam…

Maar ergens goed in zijn, betekent niet automatisch dat je ook een goede ondernemer bent. Toen ik in 2019 mijn eigen product op de markt bracht, realiseerde ik me hoe belangrijk zichtbaarheid, sales en marketingvaardigheden zijn. Goed zijn in je vak, betekent niet dat je een goede ondernemer bent. Lang verhaal kort, ik moest van ver komen en heb veel moeten leren ;-). 

Dit inzicht heeft mijn missie verder vormgegeven: ondernemers en leiders de tools en ondersteuning bieden om een winstgevend bedrijf te bouwen dankzij een sterke community. Mijn focus ligt op een win-win-win-situatie: waardevol voor de leden, zakelijk succes voor bedrijven en een expertstatus voor de professional zelf.

Visie, leiderschap en innovatie

In een wereld waar snelle verandering de enige constante is, geloof ik dat de echte kracht ligt in community building, leiderschap en innovatie. Mijn visie is een toekomst waarin leiderschap niet alleen draait om individueel succes, maar ook om het vormen van betekenisvolle communities die grootschalige impact maken. Bijvoorbeeld de Female Leaders Club.

Duurzaam zakelijk succes ontstaat uit de kracht van communities, gecombineerd met doordachte bedrijfsstrategieën en strategische samenwerkingen. Ik geloof in een toekomst waar goed geld verdienen en je inzetten voor een betere wereld hand in hand gaan, en waar diversiteit, inclusiviteit en gelijkheid de drijfveren zijn van innovatie en groei. Een wereld waarin iedereen een plek vindt en eenzaamheid afneemt.

Daarom zet ik me in om visionaire leiders te ondersteunen die hun branches transformeren en een blijvend positief effect hebben op onze samenleving. Het ideaal? Een vervuld leven voor ons allemaal, ofwel een ‘Blijleven’. 

De gids op jouw reis naar succes

Als CEO of (senior) manager ben jij de held in dit verhaal. Je staat aan het roer van een succesvol bedrijf, maar weet dat er meer potentieel is om te benutten. Ik ben er om je te begeleiden. Samen ontwikkelen we een krachtige communitystrategie en zorgen we voor een succesvolle implementatie. Hierdoor kun je klantloyaliteit en -betrokkenheid vergroten, interne communicatie verbeteren, sneller innoveren, talent aantrekken, merkbekendheid versterken en de omzet verhogen. Met mijn bewezen aanpak behaal je duurzame resultaten zonder afbreuk te doen aan je huidige succes, bedrijfswaarden of de balans binnen je organisatie.

Wat is een community in een zakelijke omgeving eigenlijk?

Assumption is the mother of all f#ck-ups, zeggen ze wel eens. Dus misschien goed om deze vraag nog even te beantwoorden voor ik verder ga. Een community is een groep mensen met een gemeenschappelijke pijn, passie of ambitie die zich graag verbinden met gelijkgestemden. Dit kan lokaal, (inter)nationaal, of binnen je organisatie zijn. Online en offline. Via social media of op je eigen platform. Een open community waar iedereen bij kan, of een gesloten community achter een inlog. Want community building is universeel. Communities bieden een platform waar mensen gezamenlijk informatie en ervaringen delen over een onderwerp waar ze gepassioneerd over zijn. Deze collectieve kracht helpt bedrijven om niet alleen te groeien, maar ook om relevante en authentieke verbindingen te creëren die essentieel zijn in de moderne zakelijke wereld.

Hoe mijn eigen reis is begonnen: van trauma naar drive 

Mijn fascinatie voor zakelijk communities bouwen begon al vroeg, in het jaar 2000, toen ik voor het eerst een online community mocht bouwen voor het tv-programma Big Diet. Maar onbewust ben ik al mijn hele leven met community building bezig geweest, gedreven door een persoonlijke ervaring uit mijn kindertijd. Op 7-jarige leeftijd verloor ik mijn beste vriend, wat me vaak eenzaam en onbegrepen liet voelen. Wat had ik toen graag een community van gelijkgestemden om me heen gehad! Dit persoonlijke verhaal is de drijfveer geweest achter het oprichten van We love communities en het schrijven van mijn #1 bestseller met dezelfde naam. Ik gun iedereen een community waar je je thuis voelt, die voldoening geeft en help bedrijven, organisaties en ondernemers bij het opzetten daarvan.

Het grote geheim

Communities zijn het geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en ondernemers. Ze helpen je niet alleen om klantrelaties te koesteren en merkloyaliteit te vergroten, maar ook om strategische inzichten te verkrijgen en betere producten te ontwikkelen. In mijn boek en tijdens mijn werk als spreker en consultant, deel ik met veel enthousiasme praktische voorbeelden en tips om een succesvolle community te bouwen én monetizen.

Persoonlijke feitjes

Naast mijn professionele leven ben ik moeder, vriendin en bij velen bekend als de Queen of Communities (die bijnaam kreeg ik van een van mijn klanten: Boudewijn Poelmann, oprichter van de Postcodeloterij). Ik ben een gepassioneerde en creatieve boogschutter uit Amsterdam, die houdt van appeltaart met slagroom, de zee, kickboksen, dansen op R&B en HipHop beats en bordspelletjes doen. Ik houd van lekker eten maar ben geen keukenprinses. De uitspraak: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus denk dat ik het wel kan,” heeft geïnspireerd om verschillende rollen in mijn leven aan te nemen: van hondenoppasser tot postbode, van internationaal fotomodel tot tv-redacteur en van stewardess tot keynote spreker op meer dan 100 podia. Ik houd van nieuwe uitdagingen en uit m’n comfortzone gaan ;-).

Ben jij klaar om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen?

Terug naar jou. Ik help je graag met het ontwikkelen van een krachtige communitystrategie en de implementatie daarvan. Het inspireren en opleiden van je team. En het borgen van de juiste kennis binnen je organisatie. Neem contact op en ontdek hoe je klantloyaliteit kunt vergroten, interne communicatie kunt verbeteren, sneller kunt innoveren, talent kunt aantrekken, merkbekendheid kunt versterken en de omzet kunt verhogen. Samen maken we van jouw bedrijf een leidende autoriteit in de markt.

Als “Queen of communities” geloof ik dat je een community nodig hebt om succesvol te zijn. Als bedrijf, maar ook als professional. Maar er is méér nodig. Als je duurzaam succes wilt, is het belangrijk dat je er een slim businessmodel aan koppelt. Daar help ik je graag bij. 

Biografie Maartje Blijleven

Maartje Blijleven, de oprichter van We love communities, is een #1 Managementboek bestsellerauteur en werkte meer dan 23 jaar als online community strateeg, met een indrukwekkend trackrecord bij bedrijven zoals Endemol, KLM, Peugeot, Deloitte en Facebook.

Met een unieke benadering van online community building, relevante content, slimme digital marketing tools en business strategieën, ondersteunt Maartje bedrijven en ondernemers om exponentieel te groeien, strategisch zichtbaar te zijn, het bereik te vergroten en klanten op een authentieke en sympathieke manier aan te trekken. Ze doet dit samen met haar team en partners.

Maartje Blijleven is een prominente aanwezigheid in de media en op podia, als expert op het gebied van online community building, social media trends en digitale transformatie. Haar inzichten en ervaring dragen bij aan het versterken van bedrijven in een steeds veranderende digitale wereld.

Extra weetjes over mij

Maartje Blijleven, oprichter van We love communities:

Ik ben moeder, vriendin en...

en bij velen bekend als de Queen of Communities, dé online community expert van NL en BE;

Boogschutter, gepassioneerd en creatief

Houd van appeltaart met slagroom...

…de zee, kickboksen, dansen op R&B en HipHop beats en bordspelletjes met de fam.

Ik denk dat ik het wel kan

Kan me vinden in de uitspraak: ‘Ik heb het nog nooit gedaan dus denk dat ik het wel kan.’ En werd zo honden uitlater, postbode, internationaal fotomodel, stewardess, tv-redacteur, spreker, danser en schrijver.

Bestseller droom

In 2019 schreef ik mijn tweede boek ‘We love communities. Mijn droom kwam uit toen deze binnen 3 dagen op #1 in de Managementboek bestseller top 100 kwam en daar 27 dagen achtereen bleef staan.

PS: Wil je mij interviewen of als expert uitnodigen in de media?

Hier zie je mijn media optredens en de media-kit.

PS2: Wil je me als spreker uitnodigen?

Hier zie je mijn spreker pagina en onderwerpen waar ik over spreek.

PS3: Samenwerken?

Bekijk de mogelijkheden hieronder.

Samenwerken?

Online Community &

Business Academy

Speciaal voor zzp'ers en kleine ondernemers: de Online Business & Community Academy is de beste manier om in 12 weken tijd een bloeiend online bedrijf en een loyale community op te bouwen. Trek goed betalende klanten aan en ontdek de vrijheid van een 'Blijleven': voldoening en succesvol zonder 24/7 te werken. Zodat je tijd, geld en energie kunt besteden aan de dingen en de mensen waar je van houdt.

1:1

Consultancy & Mentoring

Voor CEO's en managers zoals bijv. Marketing Directors en HR-Directors: 1-1 consultancy om zowel de communitystrategie als de implementatie daarvan succesvol te laten verlopen. Los uitdagingen op zoals lage klantloyaliteit, gebrekkige interne communicatie en trage innovatie. Met onze unieke aanpak kun je je klantbetrokkenheid verhogen, talent aantrekken, je bereik onder de juiste doelgroep laten groeien, je merkbekendheid vergroten en je omzet verhogen. Op een authentieke en sympathieke manier.

Op jouw event:

Inspirerende spreker

Geschikt voor evenementen voor externe relaties en congressen, maar ook om collega’s te inspireren op het gebied van community building. Waarom zijn online communities het grote geheim achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements? Vanwege welke trends hebben we ze nu nodig om relevant te zijn en te blijven? Boek Maartje Blijleven als spreker of dagvoorzitter. (Nederlands of Engels).