Persinformatie /
In de media
Bestseller auteur en community strateeg
Maartje Blijleven (1979) is #1 bestseller auteur, keynote spreker en al 20+ jaar digital community strateeg voor bedrijven zoals Endemol, KLM, Peugeot, Deloitte en Facebook. Ze staat bekend als de ‘queen of communities’ en hielp honderden ondernemers en professionals om succesvol te zijn dankzij hun eigen online community en business.
Exponentieel groeien
Met een unieke benadering van online community building, relevante content, slimme digital marketing tools en business strategieën, ondersteunt Maartje bedrijven en ondernemers om exponentieel te groeien, strategisch zichtbaar te zijn, het bereik te vergroten en klanten op een authentieke en sympathieke manier aan te trekken. Ze doet dit samen met haar team en partners.
In de media & op podia
Maartje Blijleven is een prominente aanwezigheid in de media en op podia, als expert op het gebied van online community building, social media trends en digitale transformatie. Haar inzichten en ervaring dragen bij aan het versterken van bedrijven in een steeds veranderende digitale wereld.
Een selectie van recente publicaties
- Telegraaf: Ik viel helemaal stil tijdens mijn toespraak, het was teveel.
- Emerce: Waarom zijn communities juist nu zo urgent
- Nieuws.nl: oprichter Maartje Blijleven over de Female Leaders Club: samen komen we verder
- Nieuws.nl: Maartje Blijleven & The Female Leaders Club
- BNR: Zó bouw je een succesvolle online community
- NRC: Ik heb liever hulp in de huishouding dan elke week uit eten.
- FD: Wat doet een digital community expert eigenlijk?
- Emerce: 7 t/m 11 maart: Online Community Summit voor ondernemers
- Maartje Blijleven lanceert eerste opleiding Commerciële Community Manager
- Maartje Blijleven start opleiding Commerciële Community Manager
- Maartje Blijleven lanceert eerste opleiding Commerciële Community Manager
- Onderzoek: Gebrekkige online commerciële skills frustreert groei bedrijfsleven
- Maartje Blijleven lanceert eerste Commerciële Community Manager opleiding
- Emerce; Hoe moet het verder met social audio?
- Maartje wil nooit meer geld moeten lenen: ‘Ik kon mijn vaste lasten niet meer betalen’
- Onderzoek We Love Communities: groei kleine bedrijven stokt door tijdgebrek en onvoldoende marketingkennis
- Maartje over ‘The wonderful world of communities’ bij de Powerful Business Women’s Club
- Meeting Magazine: Online communities: houd de band met je achterban warm
- Adformatie: Facebook populairste platform voor communities, maar Clubhouse groeit snel
- Koffietijd: Clubhouse is razend populair
- Frankwatching: Met Clubhouse leads en klanten verzamelen [5 tips]
- Computable: Maartje Blijleven geeft eerste masterclass over Clubhouse in Nederland
- 020Magazine: ‘Clubhouse, hét alternatief voor offline netwerken’ aldus Amsterdamse community expert
- Emerce: Eerste masterclass over Clubhouse in Nederland
- Nieuws.social: Eerste masterclass over social media audio-app Clubhouse in Nederland
- Marketingtribune: [Mijn marketing] Maartje Blijleven: ‘OneWorld durft een ander geluid te laten horen’
- Candid Platform: belofte van Clubhouse: een interactieve podcast
- HCC – Facebook geeft voorlichting over zichzelf
- Dutch Media Week: 10 jaar Facebook groepen: de media laat kansen liggen
- Het Parool: De community als alternatief voor adverteren: ‘Zorg als ondernemer dat je fans hebt’
- Perspectives: We love communities: nóg meer in crisistijd
- Dutch Cowboys: Hoe online community’s Nederlanders dichter bij elkaar brengen
- Marketing Tribune: We love communities leert ondernemer online netwerken
- Nieuws.nl: Coronavirus dwingt ondernemer over koudwatervrees voor online netwerken te stappen
- My Everlane.com – hét online magazine voor vrouwelijke ondernemers
- Nederlands Media Netwerk: Dit zijn de trends van 2020
- What makes digital communities successful – and why is it important for organizations as well… (interview in Hebrew)
- PC.CO.IL: Half of Israelis are a member of at least one Facebook group
- This is the most popular Facebook group (in Hebrew) + video registration of the Facebook Community Day in Tel Aviv, where I was keynote speaker
- MWG Koffiedik Kijken, de aftermovie, over de belangrijkste trends in 2020
- Bakkie Media over Koffiedik Kijken 2020 (leuk dat ze me dé Community guru noemen :-))
- Adformatie: waarom duurt verandering zo lang?
- UWV Magazine: ‘Als je echt wilt weten wat er speelt binnen je organisatie, en als je je doelgroep verder wilt helpen, dan is een community ideaal.’
- Emerce: ‘We willen geen merken, maar relevantie’
- MT.nl: Zo maak je impact met een online community
- BNR zakendoen interview, geluidsfragment (vanaf minuut 43 is mijn item)
- Nederlands Media Nieuws: lovers not haters (voorpublicatie)
- Adformatie: 17 adviezen om je communities op de grote ‘socials’ te laten groeien
- We Love Communities: How one author dominated the #1 spot before her book’s release date
- Managementboek blog artikel over het geheim van succesvolle communities
- Nederlands Media Nieuws: Een #1 Bestseller met dank aan je community? Yes we can!
- Nederlands Media Nieuws: een verhaal voor onze dochters, over het belang van verschillende rolmodellen, diversiteit en inclusiviteit
- Marketingtribune, Vrouw ondervertegenwoordigd op marketing events, over de WomenTalkTech community
- Op TV bij SBS6, over de social media trends in 2019 die je echt niet mag missen (onder andere TikTok, virtual influencers
- Op TV bij SBS6, over 15 jaar Facebook, een terugblik (video fragment van de tv-uitzending)
- Op TV bij SBS6, over fake news (video fragment van de tv-uitzending)
- Bij Vrouw.Nieuws.nl, over de kracht van kwetsbaarheid en mijn black-out als spreker, op een internationaal congres met 300 man in de zaal
- SOCIAL.INC, interview over wat een branded community is en waarom die nu zo populair zijn
- Nieuws.nl, in de spotlight. Video interview en bijbehorend artikel over women in tech en meer vrouwelijke sprekers
- Media Perspectives, tips van de beste community experts
- Marketingfacts, IncludeNow. wil noodzaak aantonen van diversiteit in marketing
- Little Black Book, A handbook for the next generation of ambitious young female leaders (interviewed and quoted in this handbook)
- Emerce, Cannes Lions: meer diversiteit is echt nodig!
Interview aanvragen en/of mediakit
Maartje is goed bereikbaar en beschikbaar voor interviews, dagbladen, magazines, podcasts, radio, televisie en andere media. Neem contact op via mail@welovecommunities.nl
Uitgebreide bio
van Maartje Blijleven
Maartje Blijleven (1979) is auteur van de Managementboek bestseller We love communities, veelgevraagd keynote speaker en digital community expert. Met haar bedrijf We love communities helpt ze ondernemers bij het bouwen van communities. Blijleven bouwt al sinds 2000 aan succesvolle online communities en is erg gepassioneerd over de kracht daarvan. Vanzelfsprekend is zij haar hele leven al in aanraking gekomen met communities: op school, in de buurt, op het werk. Als digital consultant heeft ze van dichtbij gezien dat online communities ook merken, media en bedrijven helpen om een langdurige relatie aan te gaan met hun meest waardevolle doelgroepen. Ze werkte o.a. voor Endemol, KLM, Nationale Postcode Loterij, Heineken, Peugeot, Schiphol, Dyson en Deloitte.
Als oprichter van de Community Leaders Club en Online Business & Community Academy, weet ze hoe je een community begint, laat groeien en monetized. Met haar bedrijf We love communities helpt ze ondernemende professionals en ondernemers om succesvol te zijn met hun eigen online community: voor verschillende bedrijven, mensen en doeleinden. Ze gelooft dat er voor iedereen een passende online community bestaat van mensen die dezelfde pijn, passie, doelen of ambitie delen. In deze geïndividualiseerde samenleving hebben mensen de behoefte om ergens bij te horen.
Maartje is veelgevraagd keynote spreker, gastdocent aan Hogeschool Leiden en komt als digital community expert regelmatig in de media. Zo zat ze bij een dagelijkse tv-programma regelmatig aan tafel als de vaste digital community en social media expert. Met online trainingen, 1:1 strategie-sessies, masterclasses, keynote speeches en haar boek laat ze mensen stap-voor-stap zien hoe je een community begint en tot bloei brengt. Daarnaast deed ze onderzoek en interviewde ze 100+ van de beste community-experts en ondernemers uit Nederland en daarbuiten.
Om iedereen in Nederland de gelegenheid te geven om zelf een online community te starten heeft ze een praktische handleiding geschreven, waar je meteen mee aan de slag kunt. Het boek We love communities is in boek, e-book en luisterboek te lezen. Inclusief het We love communities 10-stappenplan en veel voorbeeldcases. Via het activeren van haar eigen online community wist ze haar boek ‘We love Communities’ via de online voorverkoop al tot #1 bestseller onder de managementboeken te stuwen. Het bewijst dat ze een goede snaar raakt, en dat haar praktische aanpak werkt. Haar boek ‘We love communities’ steeg een maand voor verschijning binnen 3 dagen met stip naar nummer 1 in de Managementboek bestseller top 100. Waar het vervolgens 27 dagen aaneengesloten stond.
In maart 2020 heeft ze de populaire en goedlopende Online Community Academy opgezet. Voor ambitieuze ondernemers die meer klanten willen aantrekken dankzij hun online community. In een jaar tijd hielp ze 150+ ambitieuze ondernemers aan een succesvolle online community. Inmiddels heeft de Online Community Academy plaatsgemaakt voor de Online Business & Community Academy. Omdat ze gelooft dat je én een business building methode én een community building methode nodig hebt om veel klanten te krijgen. Om succesvol te zijn. Want je kan wel een business strategie hebben, maar zonder community blijft het maar mager. En je kan wel een community hebben, maar zonder een fundament, de juiste mindset, strategieën en verdienmodellen wordt het ook niks. Juist de combinatie is cruciaal en zorgt voor veel extra klanten.
Op 1 september 2020 startte ze haar eigen groep, de Community Leaders Club. In 3 weken tijd had ze niet alleen 322 leden in haar community, maar haalde ze ook 2.985 euro aan omzet binnen via nieuwe klanten! Een maand later waren dat 636 leden en 9.950 euro aan extra inkomsten. Nog een maand later 1.130 leden en 29.850 euro. Binnen 3 maanden 1.130 leden, 43 nieuwe klanten en 42.785 euro aan extra omzet dankzij haar Facebookgroep. Wederom het bewijs dat haar aanpak werkt.
Naast oprichter van We love communities is Maartje ook de drijvende kracht achter de Female Leaders Club: de businessclub voor succesvolle vrouwelijke leiders die impact maken.
Foto’s van Maartje Blijleven
Wil je foto’s downloaden voor bij je podcast, blog, interview of artikel? Hieronder een aantal recente foto’s die je direct kunt downloaden. Bij plaatsing graag de fotograaf Marinke Davelaar vermelden.
Bestel nu mijn boek!
We love communities is ook erg geschikt om cadeau te geven aan relaties wie je dit plezier en succes gunt. En om de band met je eigen community te versterken.
Wat anderen zeggen
over de bestseller We love communities
‘Wat fijn dat er nu een boek is over communities waarbij je aan de hand van een aantal stappen leert een community op te zetten en uit te bouwen. Door de vele interviews met community-experts uit de praktijk biedt het tegelijkertijd veel inspiratie!’
‘Alles wat je weten moet als je een succes wil maken van je online community of klanten hierover wil adviseren. Een handboek dat je in één adem uitleest. Aanrader!’
‘Handig stap-voor-stap handboek als begeleiding voor het opzetten van je eigen community. Vlot geschreven en barstensvol voorbeelden en tips van Maartje en de vele experts die zij interviewde voor dit boek.’
‘Alle hedendaagse marketing- en communicatiefacetten die belangrijk zijn om een community neer te zetten komen ruim aan bod. Het boek leest prettig en is logisch opgebouwd. Hierdoor zuig je de kennis als vanzelfsprekend op. Het boek biedt een prettige structuur hoe je zelf met een community aan de slag kunt. Het is duidelijk dat Maartje zelf jarenlange ervaring heeft op dit gebied. Dat maakt het boek zeer geloofwaardig. Voor iedere marketing-communicatieprofessional van deze tijd een must read!’
‘Met dit boek legt Maartje Blijleven een fundering voor het opzetten en beheren van communities. Het boek is toegankelijk doordat aansprekende praktijkvoorbeelden worden gebruikt van zowel haarzelf als van andere professionals. Het is een interessant boek, als je je community nog moet opzetten, maar ook als je al jaren bezig bent.’
‘Echte, herkenbare en bruikbare verhalen en voorbeelden van mensen die met succes communities hebben gebouwd.’
‘Een uiterst relevant boek, geschreven door een vrouw die weet waarover ze het heeft.’
‘Het stappenplan is goed doordacht en zal ik ook zeker gaan gebruiken! Ik denk dat ook voor ervaren community managers je met het plan nog beter beslagen ten ijs zal komen.’
‘Alles, maar dan ook alles wat je moet weten over communities. Of je er een hebt of nog gaat beginnen, dit boek vol informatie, tips en templates moet je hebben en vooral: lezen!’
‘Wil je een community oprichten, maar je weet niet hoe? Lees dan dit boek. Met een concreet stappenplan en tips van veel ervaringsdeskundigen die je voor zijn gegaan. De perfecte combi!’
‘Als community-expert kan ik wel zeggen dat dit boek een absolute must is wanneer je een succesvolle community op wilt bouwen. Het bevat waardevolle en vooral praktische tips waar je direct mee aan de slag kunt gaan. De tips van mensen die zelf grote communities hebben opgebouwd zorgen ervoor dat dit boek een onschatbare waarde heeft.’
‘Een overzichtelijk stappenplan zonder al te veel poespas en te veel lastige modellen waar je zelf geen wijs meer uit kunt. Begrijpelijk geschreven en met achtergrondinformatie en tips van experts uit het veld. Een boek dat voor een breed professioneel publiek interessant is, omdat Maartje een rijk palet van experts uit haar eigen community heeft gesproken.’
‘Communities zijn een belangrijk onderdeel van onze digitale wereld geworden. Het is goed dat Maartje er met dit boek specifiek de aandacht op richt.’
‘Maartje neemt je op heldere wijze mee in de wereld van online communities. Tijdens het lezen raak je geïnspireerd en zie je de mogelijkheden voor een eventuele eigen community al voor je. Ik denk dat dit boek ook een mooie aanvulling kan zijn voor studenten om meer te weten over het bouwen van communities.’
‘Pragmatisch boek met handige tips. Heel makkelijk om te lezen! Voor de beginner die met communities aan de slag wil gaan, maar ook voor de expert die wil leren van de tips en tricks van andere experts.’
‘Ben je ook maar enigszins geïnteresseerd in community management, dan is dit boek verplichte kost!’
‘We love communities is een must read voor iedereen die overweegt een community te starten of een bestaande community (nieuw) leven in te blazen. Een hands on methode waarvan je handen gaan jeuken en die mij direct aan het werk heeft gezet met betrekking tot mijn eigen plannen. Maartje wisselt haar prettige schrijfstijl af met interviews met diverse experts uit de community business en schuwt de verschillende visies niet. Een absolute aanrader!’
‘Interessant, leerzaam en inspirerend boek over de toegevoegde waarde van online communities met een stappenplan om zelf een community te bouwen. Maartje combineert haar kennis van en passie over het onderwerp met de succesverhalen van anderen die geloven in de kracht van communities. De praktische aanvliegroute in combinatie met alle verhalen vol passie maken dat je super enthousiast wordt om zelf te beginnen met je eigen online community.’
‘Een mooie verzameling authentieke inzichten over het organiseren van impact voor en door mensen :)’
‘Een prettig handzaam boek met alle ins & outs over het starten en uitbouwen van je eigen community. Met een helder en volledig stappenplan en veel mooie anekdotes en tips van experts. Onmisbaar als je van jouw community een succes wilt maken!’