Woensdagavond zat ik in de snikhete aula van de middelbare school van Em. Ik voelde de zenuwen door de zaal gaan. Van ouders die vol verwachting uitkeken naar de performance van hun kind. Maar ook van de leerlingen, die bijna aan de beurt waren. Was het daarom zo benauwd?
Em mocht samen met vijf anderen “Chandelier” van Sia zingen, een moeilijk nummer. En ondanks dat er (natuurlijk) ruimte is voor verbetering, ben ik mega trots op haar! Ze leert op 14-jarige leeftijd al om zichtbaar te zijn, om gewoon het podium te pakken. Ondanks dat het spannend is. Met al die ogen op je gericht. Ondanks het mogelijke oordeel van anderen. Ondanks dat het niet perfect is. Er gewoon gaan staan en je ding doen. Een skill die ze de rest van haar leven in kan zetten. Als ondernemer of professional.
Dat brengt me terug bij jou. Bij leiderschap nemen. Of je nu ondernemer of professional bent. Het is goed om je uit te spreken. Om ergens voor te staan. Om zichtbaar te zijn. Want je kunt geen geheim en succes tegelijkertijd zijn, toch? Daarvoor zijn leiderschapskwaliteiten belangrijk. Maar ook dat je een community van gelijkgestemden om je heen verzamelt. Anders sta je op het podium zonder publiek. Zonde van al je inspanningen!
En jij? Ben je al aan het genieten van de zomer? Terwijl half Nederland al in de vakantiestemming zit, is dit ook de perfecte tijd om te investeren in persoonlijke groei en professionele ontwikkeling. Om nieuwe skills te leren. En ik heb precies wat je nodig hebt! Update je kennis als het gaat om community building!
In de snel veranderende zakelijke wereld van vandaag is community building niet langer een leuke bijkomstigheid; het is een absolute noodzaak. Of je nu ondernemer, CEO, HR-director, of marketeer bent, het begrijpen van de kracht van community building kan je organisatie transformeren.
Waarom community building belangrijk is
-
Sterkere verbindingen: Community building draait om het maken en verdiepen van betekenisvolle connecties. Extern door volgers om te zetten naar fans en loyale klanten. Maar ook intern. Want wanneer medewerkers zich verbonden voelen, zijn ze meer betrokken en productiever. Gelukkige medewerkers presteren gewoon beter.
-
Talent aantrekken en behouden: In een competitieve arbeidsmarkt is het aantrekken en behouden van toptalent cruciaal. Een sterke interne community kan je geheime wapen zijn. Medewerkers die een gevoel van verbondenheid ervaren, zijn minder geneigd om weg te gaan, om te gaan jobhoppen. Dit betekent lagere verloopcijfers en een stabieler, ervaren team.
-
Loyale klanten: Extern helpen communities bij het opbouwen van loyale klanten. Klanten die zich verbonden voelen met je merk, worden eerder terugkerende kopers en ambassadeurs. Ze kopen niet alleen je producten; ze worden deel van je verhaal en zullen je via-via bij anderen aanraden. Dat is nog altijd de sterkste manier van marketing.
Er zijn nog veel meer redenen te vinden waarom community building belangrijk is. Maar simpelweg is het nu de ideale tijd om community building in te zetten om te groeien, onze doelen te behalen en relevant te blijven in deze snel veranderende wereld. Maar hoe doe je dat? Want community building staat voor veel professionals en bedrijven nog in de kinderschoenen.
Jouw kans om te leren en groeien
Leuk nieuws: sinds kort ben ik aangesloten bij Quality Bookings als spreker. Na de zomer kun je me weer boeken als spreker over Communities (waarom zijn ze voor jou als professional belangrijk en hoe kun je zelf eenvoudig communities inzetten om als individu, professional en bedrijf relevant te blijven?), Content maken met AI (maak in een tijdsbestek van twee uur een reis door de wereld van AI en leer hoe je onder andere ChatGPT inzet om relevante content te maken, zonder je eigen stem te verliezen) en over Vrouwelijk Leiderschap (hoe staan we ervoor in feiten en cijfers? Waarom is het belangrijk? Wat zijn voorbeelden van inclusieve initiatieven?).
Maar tot die tijd help ik je ook graag. Daarom staan er twee toffe en mega waardevolle online presentaties voor je klaar die je helpen de kracht van community building te benutten. Hier is wat je kunt verwachten:
-
Het Belang van (interne) community building voor HR-directors en CEO’s
-
Leer hoe je een bloeiende interne community creëert die toptalent aantrekt en behoudt.
-
Ontdek strategieën om de betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers te verbeteren.
-
Begrijp de rol van communities in het stimuleren van organisatiegroei en innovatie.
-
-
Externe communities benutten voor Marketing Directors en CEO’s
-
Ontdek hoe je een levendige community rondom je merk opbouwt en onderhoudt.
-
Vind uit hoe je je volgers kunt omzetten in gepassioneerde ambassadeurs.
-
Krijg inzichten in het opbouwen van een loyale klantenbasis die je zakelijke doelen ondersteunt.
-
Elke sessie zit boordevol praktische tips en voorbeelden uit de praktijk die je meteen kunt toepassen.
Klaar om je bedrijf te transformeren?
Mis deze kans niet en geef je op voor deze inspirerende online presentaties, zodat je de eerste stap zet naar het bouwen van sterkere, meer verbonden communities voor jouw organisatie. Deelname is gratis.
Als je geïnteresseerd bent om mij te boeken als spreker voor je volgende evenement, kun je me ook boeken via Quality Bookings. Lees hier meer over mij als spreker. Ik stond dan wel niet als 14-jarige op het podium (veeeel te verlegen! Haha), maar ik heb inmiddels wel op 100+ podia gestaan en ben 50+ keer in de media verschenen als community expert. Oefening baart kunst ;-).
Warme groet,
Maartje Blijleven
Leading Community Expert & Spreker
We Love Communities
P.S. Community building is niet alleen voordelig, het is essentieel voor langdurig succes. Laten we samenwerken om een bloeiende cultuur te creëren die het beste talent en de beste klanten aantrekt en behoudt. Per 1 september heb ik ruimte voor een 1-1 klant die ik intensief begeleid bij zowel leiderschap en zichtbaarheid als community building. Bijvoorbeeld een senior manager bij een multinational die community building slim in wil zetten. Interesse? Reply eventjes op deze mail.