Hoe activeer je jouw online community? Begin bij je doelgroep
01 februari 2020 
3 min. leestijd

Hoe activeer je jouw online community? Begin bij je doelgroep

Ideeën genereren en je community activeren is erg leuk om te doen. Van het ene idee rol je zo in het andere. Het hoeven niet allemaal topideeën te zijn; ga eerst voor kwantiteit en daarna voor kwaliteit. Schrijf ze op post-its en gebruik ze om je contentkalender mee te vullen. Hoeveel berichten je per dag of week plaatst en op welk kanaal, is afhankelijk van je strategie. De ene communitymanager zal bijvoorbeeld drie berichten per week plaatsen, terwijl de ander het liefst drie berichten per dag plaatst. Wat past het beste bij jou en bij jouw doelgroep?

activeer

Geef het goede voorbeeld

Wat je ook doet bij het activeren van je community, zorg er als community manager voor dat je het goede voorbeeld geeft. Daarmee bedoel ik: wees actief aanwezig in de community, luister en help waar mogelijk. Geef meer dan je neemt. Zodat mensen je leren kennen en weten wat ze van jou kunnen verwachten. Maar ook wat er van hen verwacht wordt. Wees daar duidelijk in. Hoe vaker je aanwezig bent en reageert, des te beter kun je bijsturen waar nodig. En als het echt nodig is: spreek mensen aan op hun gedrag. Maar idealiter: maak het vooral leuk en positief voor de leden. Dat hoeft echt geen uren te kosten. Voor kleinere communities kan 2×5 minuten per dag aanwezig zijn om snel te reageren al voldoende zijn.

Focus op content snacks

Leg de focus op de behoeften van de doelgroep en speel daarop in met relevante contentsnacks. Dus plaats niet te veel informatie in één keer, maar knip het op in kleine stukken zodat het behapbaar is voor mensen.

Weet wat je doelgroep nodig heeft

De leden van je community activeren kan dus alleen als je echt weet wat de behoeftes van je doelgroep zijn. Als je weet wat er speelt. Dus zorg ook dát je weet wat er speelt: doe onderzoek, stel vragen, laat leden een poll invullen. En stel vragen als mensen lid willen worden van je community. Vaak blijkt daaruit al hun behoefte. Luister goed naar wat mensen zeggen en speel daar vervolgens met relevante content op in. Dat is essentieel als je een actieve en succesvolle community wilt.

Zet actieve leden in het zonnetje

Je actieve leden een podium bieden en in het zonnetje zetten helpt om je community actief te houden. Ook vragen stellen werkt goed om de leden te activeren. Vraag je leden gewoon wat zij graag willen, wat hun behoefte is. Dat is heel makkelijk, maar het gebeurt in veel communities echt te weinig. Ook extra aandacht besteden aan je meest trouwe fans zorgt voor een actieve community.

Laat je inspireren

Zorg dat er in het begin elke dag activiteit is en geef zoveel mogelijk waarde, zodat mensen een reden hebben om terug te komen. In de Online Community academy delen we heel veel verschillende manieren om je community te activeren. Laat je daardoor inspireren, neem de tijd om te brainstormen, produceer alvast content vooraf en plan dit in. Maar houd ook genoeg ruimte over om in te spelen op de actualiteit en laat succesvolle content gerust na een half jaar weer terugkomen. Veel plezier!

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down