2021: het jaar van online communities
30 december 2020 

2021: het jaar van online communities

Ontdek de makkelijkste manier om een groep fans te krijgen die niet kan wáchten om klant te worden, zonder moeilijk gedoe.

online communities

Achteraf denk ik: waarom heb ik dit niet eerder gedaan! Dat had me zoveel tijd, geld en gedoe bespaard! Soms heb je een zetje nodig om een online community te starten. Waarmee je meer klanten, meer impact en meer plezier in je werk krijgt. In dit artikel deel ik mijn eigen successen, maar ook waarom ik die stap naar een eigen community zo lang uitstelde. De reden zal je waarschijnlijk verbazen…

2021 is het jaar van de online communities, als reactie op 2020:
Het jaar waarin we massaal thuis zaten;
Het jaar dat we niet meer naar events gingen om te netwerken en nieuwe klanten binnen te halen;
Het jaar waarin ‘even een kopje koffie drinken' met een prospect bijna niet mogelijk was;
Het jaar dat online adverteren steeds duurder werd, omdat iedereen dat ‘ineens' deed;
Het jaar dat mensen meer dan ooit de behoefte voelen om te connecten met gelijkgestemden.

Online communities bloeien daardoor als nooit te voren!

2020 bleek daarom een mooi jaar om de Online Community Academy op te zetten. Maar liefst 170 ondernemers zijn daardoor met een bewezen succesvolle methode gestart met de beste manier om online relaties op te bouwen met je ideale klanten. Waardoor je een groep fans creëert die niet kan wachten om klant te worden, zonder moeilijk gedoe! Dit is nog maar het begin, de echte Online Community Revolutie start in 2021, let maar op.

2020 was het jaar dat ik zelf eindelijk startte met de Community Leaders Club.

Al had ik al een gesloten community die bij mijn Online Community Academy hoort, ik had nog geen gratis community voor prospects en klanten samen. Een gemiste kans! Pas op 1 september 2020 startte ik met de Community Leaders Club. Amper 4 maanden verder kan ik me nu al niet meer voorstellen hoe ik mijn business heb gerund voor die tijd. Het is zoveel leuker MET een online community!

Misschien vraag je je af waarom ik niet eerder ben begonnen, vooral omdat ik zelf digital community expert ben…

Beginnen stelde ik uit:

  • Bang dat het me niet zou lukken om de community succesvol te krijgen, dat ik ‘door de mand zou vallen' als digital community expert. dus ik had steeds excuses om dit uit te stellen;
  • Bang dat ik continu aanwezig moest zijn in mijn online community, omdat ik het zo leuk vind;
  • Nog een communicatie-kanaal erbij, ik moet al zoveel als ondernemer!
  • Maar dat bleek helemaal niet waar! Mijn grootste inzicht:
  • Het was al vanaf dag 1 waardevol voor mezelf en voor mijn leden;
  • Ik hoef daar helemaal niet 24/7 aanwezig te zijn;
  • Door een heldere strategie, is grenzen stellen makkelijk. Ik ben toegankelijk, maar geef ik geen (tijdrovend) persoonlijk advies. Dat is alleen voor mijn klanten.
  • Het is leuk en levert veel op.

De voordelen als community leider:

  • Zichtbaarheid in de media en als spreker;
  • Inzicht in wat mijn ideale klanten willen kopen, waardoor ik mijn aanbod heb aangepast;
  • 1.100+ extra mensen op mijn mailinglijst, in 4 maanden tijd;
  • Impact & zingeving: mensen samengebracht & mooie connecties;
  • Mega enthousiaste reacties om samen te werken & klant te worden.

Het beste nieuws:

  • Terugkerende inkomsten in plaats van hollen en stilstaan;
  • Meer tijd met mijn gezin en vrienden;
  • Hulp! Waardoor ik harder groei en doe wat ik leuk vind;
  • Minder stress & meer vrijheid;
  • #Blijleven.

Een online community is een win – win – win situatie:

  • WIN voor de leden, omdat die verbinding maken met gelijkgestemden en een plek hebben om te leren en elkaar te inspireren als het gaat over community building en ondernemen;
  • WIN voor je bedrijf, omdat de community relevant is voor je leden, groeit, en je hierdoor een langdurige relatie aangaat met je meest waardevolle doelgroep, nieuwe klanten binnenhaalt en je je zakelijke doelen bereikt;
  • WIN voor jou als community leider. Omdat je netwerk groeit, je impact maakt en het goed is voor je zichtbaarheid, komen er nieuwe kansen op je pad die je anders nooit voor mogelijk had gehouden. Deze win wordt door veel ondernemers totaal over het hoofd gezien.

Concreet betekent dit voor mij in 4 maanden tijd:

  • van 0 naar 1.200 leden, waarvan 95% actief is;
  • 54 nieuwe klanten, met een omzet van 53.730 euro binnen 4 maanden;
  • 3 nieuwe samenwerkingen, 5 nieuwe talks als spreker, 4 keer featured in podcasts en de media. En een heleboel leuke ondernemers leren kennen waar ik blij van wordt. Yessss!

2021 heeft meer voor ons in petto: het eerste online Community Summit van NL en BE

Omdat 2021 het jaar van online communities is, ga ik iets heel tofs doen! Een Online Community Summit organiseren, van 22 tot en met 26 maart 2021. Het eerste Online Community Summit van Nederland en België. Wie mag daar volgens jou echt niet ontbreken? Welke community leider vind jij mega inspirerend? Ik hoor het graag als reactie hieronder.

2021 is het jaar van de online communities. Ik weet het zeker. Fijne jaarwisseling!

Liefs, Maartje

PS: elke dag inspiratie als het gaat over ondernemen en online communities? Word gratis lid van de Community Leaders Club of nodig een bevriende ondernemer uit. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

PS2: of wil je concreet met jouw online community aan de slag? Van 18 t/m 21 januari 2021 organiseer ik een gratis 4-daagse Mini-training: Boost je Online Community en Facebookgroep! Je kunt je hier vast opgeven.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down