Twijfel je nog over het opzetten van je eigen community of heb je al een community maar loop je vast? Deze tips zullen je helpen bij het opzetten van een succesvolle community!
1. Doe onderzoek voor je begint en weet wat jouw onderscheidend vermogen is. Wat jou uniek, sociaal, relevant maakt;
2. Zorg dat je je strategie op orde hebt. 90% van de online communities is niet succesvol, omdat de leider ‘zomaar wat doet’. Het is niet moeilijk, maar je moet wel de spelregels weten
3. Over regels gesproken: stel ze op. In jouw huis houdt bezoek zich aan jouw huisregels, bijv. niet roken. In een online community is dat precies zo;
4. Zie het als je digitale huiskamer. Maak het gezellig, geef het sfeer. Voordat je leden uitnodigt.
5. Heet mensen als gastvrouw of gastheer welkom met een welkom video. Vertel mensen wat ze kunnen verwachten en hoe ze kunnen bijdragen
6. Tag mensen onder die welkom video, zodat ze zich gezien en gehoord voelen
7. Zorg dat je banner en omschrijving en naam antwoord geven op de vraag: is dit iets voor mij?
8. Show up. Als je een feestje thuis geeft dan ga je ook niet de hele avond bij de buren zitten. Doe dat online ook niet.
9. Nodig mensen persoonlijk uit. Via messenger, via mail, whatsapp, etc. Vertel ze waarom ze lid moeten worden, de what’s in it for me voor degene die lid wordt. Op een netwerkbeheer stop je ook geen visitekaartje in iemands hand en loopt vervolgens door. Online zijn precies dezelfde mensen.
10. Behandel je leden zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Met respect en op een positieve manier
11. Zie je community niet als het zoveelste communicatie kanaal om te zenden. Het is het enige communicatiemiddel waar de klantfases know – like – trust – buy samen komen. Focus dus op de connectie, niet op snelle sales;
12. Werk je persona uit. Praat tegen 1 persoon, waardoor je super relevant bent. Weet dus goed voor wie je groep is. Go niche, go big or go home.
13. Ga het gesprek aan met je leden, zodat je weet waar ze behoefte aan hebben. Vervolgens kun je daar met een mega relevant en onweerstaanbaar aanbod op inspelen ;
14. Reageer vanuit je eigen naam, niet vanuit een bedrijfsnaam. Mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijven. Hoe persoonlijker hoe beter
15. Laat jezelf zien. Ook als het even niet zo goed gaat. Durf je authentieke zelf te zijn er is geen plek waar je zo jezelf kunt zijn als in je community
16. Durf onbaatzuchtig te geven. Als je anderen helpt dan zijn ze eerder geneigd iets terug te doen en worden ze eerder klant. Het is goed voor je gun factor
17. Geef veel maar geef niet alles gratis weg. Weet wat je wel deelt in je community en waar mensen extra voor moeten betalen
18. Deel andere content met je community dan via je andere social media kanalen. Je social media is je visitekaartje, je etalage. Je community is jouw wereld, daar is het veilig en fijn en gaan gelijkgestemden samen het gesprek aan over hetgeen wat hen bindt
19. Maak van je community een win-win-win situatie
20. Deel elke dag iets. Stel vragen, ga het gesprek aan, ga live, deel tips en tricks. Werk daarbij vooruit. Deze tips heb ik ook in 15 minuten gemaakt. Als je elke dag een tip deelt ben je zo weer een maand verder. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn
21. Begin! Wacht niet totdat je visitekaartje of je website klaar zijn. Ik ben te laat begonnen en heb daardoor veel kansen laten liggen. Doe dat niet. Begin gewoon! En schrijf je in voor het gratis online community summit en laat je inspireren door 26+ top ondernemers en business influencers over het geheim van hun online community. Het is de makkelijkste en snelste manier om relaties op te bouwen online, zonder moeilijk gedoe. Waardoor je een groep fans om je heen verzameld die niet kan wachten om van je te kopen! Enjoy!
Meer leren over het opzetten van een succesvolle community? Wordt gratis lid van de Community Leaders Club op Facebook!