3 manieren om zelf online communities in te zetten om relevant te blijven

Het is nog nooit zó belangrijk geweest als nú, dat wij persoonlijk communiceren, verbinden en transparant zijn. Omdat we mensen lastiger kunnen bereiken, we problemen hebben met consumentenvertrouwen en communities dit probleem kunnen oplossen. We hebben communities nodig om relevant te zijn en te blijven. Op welke 3 manieren kun je communities inzetten om zelf relevant te blijven?

De 3 manieren om zelf online communities in te zetten om relevant te blijven:

Voor jou als persoon. Je kunt persoonlijk communities gebruiken om te groeien en als mens relevant te zijn voor andere mensen, voor mensen met dezelfde vragen en interesses als jij.
Voor jou als professional. Door je aan te sluiten bij een bestaande online community rondom een onderwerp dat voor jouw business interessant is. Zodat je weet wat er in je markt speelt en wat de behoefte van jouw (potentiële) klant is. Door te leren van online communities kun je daarop inspelen en je business en communicatie optimaliseren.
Voor jou als ondernemer, bureau, uitgever, media, merk: door zelf een online community te bouwen rond je merk of product, creëer je een win-win-win situatie. Een win voor de leden die kunnen connecten met mensen die dezelfde passie en interesse hebben. Een win voor het bedrijf, het merk, dat de dialoog aangaat en bouwt aan een langdurige, oprechte relatie met haar meest waardevolle doelgroep. En een extra ‘win’ voor jou als de professional die meewerkte aan de community. Omdat je persoonlijk succes hebt en relevant zult blijven als professional. Een succesvolle community opzetten is uiteindelijk goed voor je persoonlijke trackrecord, zichtbaarheid, expertstatus en daarmee ook voor je carrière.

Ik zal enkele voorbeelden geven van hoe je communities kunt inzetten om relevant te blijven. Ik begin met een aantal persoonlijke voorbeelden vanuit mijn eigen expertise. Ten eerste, voor jou als persoon. Hoe kun je door communities persoonlijk relevant blijven?

Als persoon relevant blijven met online communities: voorbeelden

Stel je voor dat je gaat verhuizen naar een andere stad of een ander land. Dan kun je twee dingen doen: alles zelf uitzoeken, of een community zoeken met mensen die al eerder in dezelfde situatie hebben gezeten. Een goed voorbeeld daarvan is de Facebookgroep Dutch NYC Group. In die community zitten allemaal Nederlanders die naar New York zijn verhuisd. Ze delen tips, tricks en informatie met elkaar. Zodat jij je als nieuwkomer in New York meteen welkom voelt.

Een ander voorbeeld is de Chicklit community: voor lezers van het boeken uit het chicklit genre. In die community delen lezers tips met elkaar. En trouwe leden krijgen van de Chicklit community ook gratis de nieuwste boeken, in ruil voor een recensie. Zo kun je als trouwe lezers de leukste boeken lezen in het genre waar je van houdt, dus super relevant voor jou.

Of Big Diet, de online community waar ik in het jaar 2000 werkte. Als je gezonder wilt leven en af wilt vallen kun je zelf allerlei diëten proberen en alleen naar de sportschool gaan. Of je sluit je aan bij een online community van mensen die in dezelfde situatie zitten. Waar je buddy’s vindt om mee op te trekken. En hulp krijgt als je het even zwaar hebt. Mensen die in dezelfde situatie zitten weten vaak precies hoe je je voelt en kunnen elkaar daarom extra supporten.

Als professional relevant blijven met online communities: IncludeNow.

De IncludeNow. community, waarvan ik medeoprichter ben, is een geweldig voorbeeld van een community waar jeje bij aan kunt sluiten om als professional relevant te blijven. Het begon eind 2016 als het geesteskind van Antoinette Hoes en groeide, zoals alle succesvolle communities, organisch en bottom-up. Het is nu zowel een Facebookcommunity als een stichting om diversiteit en inclusie te promoten en wordt geleid door Arno Peperkoorn, Stephan Alspeer, Nadine Ridder en ikzelf. Ons doel? Mensen van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam te krijgen als het gaat om inclusiviteit, diversiteit en representatie.

Als je campagnes wilt maken die impact hebben, die aanslaan bij de consument, die iets teweeg brengen in de samenleving of er simpelweg voor zorgen dat je klant waanzinnig veel meer omzet maakt, dan moeten je campagnes de waarden weerspiegelen van de consumenten voor wie ze zijn gemaakt. Dat klinkt vanzelfsprekend, toch? Maar toch gaat het nog vaak mis. Ken je de H&M campagne nog met het donkere jongetje met ‘the coolest monkey of the jungle’ sweater? En de Heineken light beer commercial met de pay-off ‘sometimes lighter is better’? Of de MAC-campagne waarbij ze de plank missloegen tijdens de ramadan? Denk je dat de creatieven die hieraan werkten al deze negatieve opmerkingen over hun werk wilden krijgen? Natuurlijk niet! Ze vergaten alleen de stap om hun campagne te testen bij de juiste doelgroep, voordat deze live ging. Ze vergaten de juiste mensen te vragen of hun campagne relevant was, of niet. Of ze zich aangesproken voelden of juist niet. Diversiteit en inclusie zijn nu buzzwoorden , maar er is nog steeds veel creatief werk dat – bewust of onbewust – niet divers is en veel mensen uitsluit. En dat zal in de digital minded wereld waarin we nu leven, tot minder succes leiden. En mogelijk zelfs veel negatieve opmerkingen teweegbrengen die je merk schaden.

Representation matters

Diversiteit is breed: het is niet alleen kleur, cultuur en religie, maar ook leeftijd, gezondheid, geslacht, seksuele voorkeur et cetera. De wereld waarin we nu leven is aan het veranderen en vooral de jongere generaties willen meer transparantie en meer authenticiteit in de merken die ze kiezen. Verandering is niet zo moeilijk. Deelnemen aan een community zoals IncludeNow. helpt creatieven en andere professionals te inspireren en informeren door relevante cases, artikelen en onderzoek te delen, elkaar te supporten en elkaars netwerk in te zetten voor een gemeenschappelijk doel: meer diversiteit en inclusiviteit in de creatieve sector. Dus als je je daarin kunt vinden: wees welkom!

In de IncludeNow. community delen meer dan 800 professionals uit de creatieve industrie dagelijks berichten die gaan over ons vak namelijk de media, de beeldvorming die daarbij komt en (commerciële) communicatie. Denk aan berichten waar de leden de dialoog aangaan, vragen stellen, onderzoeken over diversiteit en inclusiviteit delen, do’s en don’ts, reclamecampagnes en cases bespreken. We doen dit om diversiteit en inclusie te bevorderen en om onszelf en deze industrie scherp te houden. Is ons werk nog steeds relevant? Als creatieve professionals is het laatste wat we willen een campagne maken die het merk waarvoor we werken schaadt.

Als professional relevant blijven met online communities: WomenTalkTech

Een andere manier om professioneel door communities te groeien, is om sámen te groeien met anderen die dezelfde doelen hebben als jij. Een goed voorbeeld is WomenTalkTech, een community die ik heb opgericht samen met Jessika Lynch, TEDx-organisator en een geweldige sprekerscoach. We wilden allebei meer vrouwen op het podium zien bij innovatie- en digitale technologie conferenties. De reden dat we een online community vormden is omdat we wisten dat er honderden (achteraf bleek duizenden) vrouwen zijn die graag vaker wilden spreken. Maar dat ze verbindingen nodig hadden om dat te realiseren. Verbindingen met elkaar voor ondersteuning, met programmeurs voor boekingen, met trainingen en sprekercoaches voor het opbouwen van de juiste skills. Daarom zijn we WomenTalkTech gestart.

We zien wekelijks overal, dat er meer mannen op het podium staan dan vrouwen. Het platform voor evenementen Eventbrite, onderzocht de grootste evenementen in marketing, innovatie en tech, analyseerde de evenement programma’s met 1.200 sprekers en concludeerde dat maar 27%van alle sprekers vrouw is. Zonde, want daardoor worden veel perspectieven et cetera niet gezien. En dat kan in de nabije toekomst problematisch worden.

Via WomenTalkTech werken we als een groep om meer kansen te creëren voor elkaar op innovatie- digitale technologie congressen en om betere rolmodellen te creëren voor onze jongere generaties. Door contact te leggen met andere vrouwen en met vooruitstrevende evenement organisatoren, kunnen we samen aan deze doelen werken en ze als community sneller en effectiever bereiken. Daarnaast

Ten tijde van het schrijven van dit boek is WomenTalkTech een jonge community die in korte tijd van 0 naar 800+ leden ging. In die korte tijd hebben een aantal communityleden via de community nieuwe spreekmogelijkheden gekregen in heel Europa. En zijn er steeds meer evenement organisatoren die onze community weten te vinden om meer vrouwelijke sprekers te programmeren. Daar zijn we erg trots op.

Online communities als win-win-win situatie

Naast sociale voordelen voor de leden, zitten er ook commercieel gewin aan communities. Daar zal ik je een paar voorbeelden van laten zien. Als je zelf online communities opzet, kun je namelijk een win-win-winsituatie creëren. Een win voor de leden die kunnen connecten met mensen die dezelfde passie en interesse hebben. Een win voor het bedrijf, het merk, dat de dialoog aangaat en bouwt aan een langdurige, oprechte relatie met haar meest waardevolle doelgroep. En een extra ‘win’ voor jou als de professional die meewerkte aan de community. Omdat je persoonlijk succes hebt en relevant zult blijven als professional. Een succesvolle community opzetten is uiteindelijk goed voor je persoonlijke trackrecord, zichtbaarheid, expertstatus en daarmee ook voor je carrière.

Online communities als win-win-win situatie: Fornite Battle Royale

Een goed voorbeeld van een win-win-winsituatie is de community rondom Fortnite Battle Royale [4]. Dit is een populair spel dat je op verschillende apparaten kunt spelen. Als je graag spelletjes speelt, of kinderen hebt die dat graag doen, dan ken je dit spel gegarandeerd. Het is sowieso interessant om de online gaming industrie in de gaten te houden, want deze industrie loopt qua digitale ontwikkelingen en communities meestal voor op het bedrijfsleven.

Terug naar Fortnite. Je downloadt het spel gratis en kunt tijdens het spelen aankopen doen. De beste gebruikerservaring heb je waarschijnlijk op de PlayStation, omdat die een zeer succesvolle community heeft. De PlayStationcommunity is de laatste jaren enorm gegroeid, mede dankzij het succes van online gaming communities in het algemeen.

In de PlayStation-community kunnen gamers via hun headset met elkaar praten tijdens het spelen. Daarnaast heeft de community een actief forum met speciale kanalen voor verschillende spellen, maar ook over algemene onderwerpen. Je kunt elkaar speluitnodigingen sturen en in groepsverband chatten. Verder is er ook een competitief element toegevoegd in de vorm van het behalen van ‘trofeeën’, waardoor spelers online de competitie met elkaar aangaan. Stel je voor dat jij de bedenker was van deze community of eraan meewerkte, dat zou toch te gek zijn?

Online communities als win-win-win situatie: KLM Club China

Nog een voorbeeld van een baanbrekende community waarbij ik het geluk had om eraan mee te mogen werken en die ik al even noemde in mijn inleiding: KLM Club China. KLM is pionier op het gebied van communities en de inzet van social media. Het was een van de eerste merken die communities al in 2006/2007 inzette om haar loyale klanten te bereiken. Toen ze bij KLM merkte dat niet alleen een-op-eencontact en directe klanten belangrijk waren, beseften ze dat ze een community moesten bouwen om merkloyaliteit te creëren door aan de behoeften van hun trouwe klanten te voldoen. Dat was een van de redenen waarom KLM destijds een community begon om haar frequent flyers te ondersteunen die regelmatig van Nederland naar China vlogen.

Het probleem waarmee deze klanten werden geconfronteerd, was het feit dat ze geen idee hadden wie er in hetzelfde vliegtuig zat en welke connecties interessant waren om hun bedrijf in China te laten groeien. Daarnaast was KLM niet de enige luchtvaartmaatschappij die naar China vloog, dus had de vliegtuigmaatschappij een manier nodig om deze klanten met hen te verbinden om te voorkomen dat ze naar concurrerende luchtvaartmaatschappijen gingen. Naast KLM Club China werden ook KLM Club Africa en KLM Club Golf opgezet. Sindsdien is KLM een pionier die het gebruik van communities inzet om sociale betrokkenheid bij hun klanten te realiseren en om hun merkpositie te vergroten.

De KLM-community creëert een win-win-win situatie voor de leden, voor KLM en de professionals die mee-werkten aan de KLM-communities. KLM won veel prijzen met hun social media expertise en communitymanagement.

Communities spelen niet alleen in op trends, ze zijn z é lf ook een trend.

Steeds meer mensen en merken maken er gebruik van. Het machtige Facebook heeft in 2017 zelfs zijn missie aangepast en richt zich de komende tien jaar voornamelijk op communities. Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van Social Media. Ondanks dat er volgens hun laatste trendonderzoek 600.000 mensen van Facebook af zijn gegaan zijn, zijn er nog steeds 10,1 miljoen Nederlanders die wél op Facebook zitten. Heel relevant dus. Facebook paste zijn missie aan van ‘To give people the power to share and make the world more open and connected’ naar ‘give people the power to build community and bring the world closer together.’

Het is niet voor niets dat zo’n gigant als Facebook een shift naar communities maakt: daar ligt namelijk de toekomst. Met zoveel prikkels en fake news, hebben mensen behoefte om met andere mensen te verbinden die dezelfde passie hebben, en die ze kunnen vertrouwen. En vertrouwen is iets dat Facebook erg goed kan gebruiken.

Goed opzetten en activeren van online communities staat nog in de kinderschoenen

We zien steeds meer online communities opduiken. Maar het goed opzetten en activeren van een community, inclusief bijbehorende strategie en doelen, staat nog in de kinderschoenen. Toch is het zeker dat communities steeds vaker en succesvoller ingezet gaan worden, zowel op korte als lange termijn.

Hulp nodig met jouw community?

Geen probleem, daar kan ik je stap voor stap bij helpen. Kijk op www.welovecommunities.nl/samenwerken hoe.

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer