36 tips voor het vullen van je contentkalender en het activeren van je community

Je community staat en de eerste leden zijn binnen. Dan is het nu tijd om hen te activeren. Vooral als je net begint of nog niet zoveel leden hebt, is dat heel belangrijk. Luister goed en praat op een echte, authentieke manier met je community. Zorg dat er in het begin elke dag activiteit is, zodat mensen een reden hebben om terug te komen. In dit artikel geef ik je 36 tips voor het vullen van je contentkalender en het activeren van je community.

Tips voor het vullen van je contentkalender en het activeren van je community:

  • Maak een lijst met tips die je je community kunt geven. Denk niet dat de kennis die jij hebt algemeen bekend is. Hak de tips doormidden, in kleine stukjes content. Liever één tip tegelijk, dan steeds een lijstje met tien tips. Een goede oefening is jezelf 10 minuten de tijd geven en dan zoveel mogelijk tips opschrijven. Zet deze tips in je contentkalender, maak of zoek er beelden bij en verdeel ze over de komende maand of zelfs over een kwar- taal of half jaar. Zo heb je een basis voor het regelmatig delen van content. Weinig tijd? Plaats de tips vast in je contentplanning en ruim voor de weken erna steeds een uur de tijd in voor het maken van de content voor de week erop. Zo kun je per week de tekst schrijven en beelden erbij zoeken of maken.

  • Maak een mindmap met alles wat er in je opkomt als je aan een onderwerp denkt dat relevant is voor jouw community. Maak daar vervolgens berichten van en zet die in je content- kalender. Probeer zoveel mogelijk berichten te laten eindigen met een vraag om zo je leden te activeren. Denk aan: herken je dit? Hoe doe jij dat? Wat vind jij? Heb jij dat ook? Wat wil jij? Wat zou jij doen? Waarom is dat voor jou belangrijk? Zo stimuleer je mensen om hun ervaring te delen.

  • Inspirerende quotes werken nog altijd goed in communities en veel mensen delen ze graag. Dat bevordert de activiteit in je community. Bedenk welke boodschap je je doelgroep wilt mee- geven. En wat je doelen zijn. Wil je bijvoorbeeld zoveel mogelijk inspireren, motiveren, informeren, activeren of ergens bij be-trekken? Zeker als je wilt inspireren, dan werken quotes goed. Via Google vind je veel leuke quotes die je kunt gebruiken. Ook op Pinterest en Instagram vind je quotes die inspireren. Bekijk wel altijd even van wie de quote is en doe aan bronvermelding. Vaak vinden die mensen het ook leuk als ze genoemd worden in je post. En op social media kun je ze taggen. Er zijn twee opties om met bestaande quotes om te gaan: 1) Je kunt de quote met bestaande afbeelding plaatsen of 2) Giet de quote zelf in een plaatje in jouw huisstijl en deel dat. Bijvoorbeeld in Photo- shop of Canva. Ook daarbij geldt: vermeld de bedenker van de quote.

  • Houd een lijstje bij met interessante artikelen die je tegenkomt en verwerk die in je contentplanning. Het hoeft niet altijd actueel te zijn, je kunt content ook hergebruiken. Dat geldt voor artikelen, video’s en het delen van interessante socialmedia accounts van anderen. Weet wat er speelt. En wees ook hier niet bang om andere mensen of bedrijven credits te geven.

  • Deel je ervaringen eens in de zoveel tijd. Hoe ben je hier gekomen? Waarom ben je de community begonnen? Waar loop je tegenaan? Misschien vind je het lastig om je kwetsbaar op te stellen, maar doe het toch. Mensen voelen het als je oprecht bent en prikken erdoorheen als je dat niet bent. Door eerlijk te communiceren, krijg je ook eerlijke reacties. En help je anderen verder. Dat is misschien niet voor alle communities van toepas- sing, maar wel voor de meesten. Je hoeft je eigen ervaringen echt niet iedere dag of week te delen, maar af en toe voegt veel waar- de toe. Stimuleer anderen ook om hun verhaal te delen. Een leuk idee voor een contentformat is het interviewen en delen van verhalen van communityleden, in – juist – de community. Wgot-this doet dit bijvoorbeeld consequent door wekelijks een andere vrouw in de spotlights te zetten en haar verhaal te delen.

  • Als aanvulling op het vorige punt: een making-of is ook inspirerend om te delen. Mooie beelden en plaatjes zijn leuk, maar hoe heb je die gemaakt? Hoe ben je daar gekomen? Sneakpreviews en een kijkje achter de schermen geeft je leden net dat extraatje dat anderen niet krijgen. Dat is waardevol en zorgt voor verbinding. Laat bijvoorbeeld wat foto’s zien van achter de schermen als je een interview doet. Of, misschien nog wel leuker, vraag je community wat zij willen weten en zorg ervoor dat je die vraag ook beantwoordt. Dat kan heel goed op Instagram Stories en Snapchat, maar ook andere platformen geven de mo- gelijkheid om tijdelijke filmpjes te plaatsen. Mensen vinden het erg leuk om eerst ‘achter de schermen’ te kijken en daarna naar het eindresultaat.

  • Houd de actualiteit in de gaten en deel interessant nieuws. Zoals gezegd hoeft niet alle content van jou te zijn. Als je interessant nieuws leest dat ook van toepassing is op de leden van je community: deel het. Gewoon ‘s morgens als je de (online) kranten leest. Als je jezelf aanleert om door de bril van je community naar het nieuws te kijken, zul je zien dat er veel is om te delen. Alleen een link is meestal niet genoeg. Maak het nieuws relevant voor je doelgroep en je community door het ‘waarom’ ook te delen. En vraag naar de mening van anderen. ‘Hebben jullie dit al gelezen? Ik denk daar xyz over, wat vinden jullie?’

  • Kijk in de statistieken van je community of Google waar mensen veel op zoeken in relatie tot jouw onderwerp en speel daar- op in. Je kunt antwoorden geven, maar ook een simpel filmpje maken dat mensen kunnen bekijken en eventueel kunnen delen. Ook hiervoor geldt: verdeel dit over meerdere berichten. Voor een filmpje geldt: liefst niet meer dan 1 minuut en idealiter met- een beginnen met de boodschap, dus zonder lange intro. De eerste 3 seconden zijn namelijk cruciaal om te bepalen of je verder gaat kijken of niet. Een outro kun je er eventueel wel aan vastplakken. Het gaat dus om waar mensen op zoeken, en daar geef je dan proactief antwoord op. Tip: meten is weten. Bekijk regelmatig je statistieken, zodat je weet wanneer de meeste communityleden actief zijn en houd daar rekening mee als je iets plaatst.

  • Als aanvulling op het vorige punt: beantwoord regelmatig de meest gestelde vragen. Mensen zoeken niet alleen maar, als ze het antwoord niet kunnen vinden, dan vragen ze het meest- al ook. In de community zelf, maar ook via mail, telefoon of andere kanalen. Beantwoord deze veelgestelde vragen regelma- tig en plaats ze ook als bericht in de community. Behandel één vraag per bericht. Wat zijn vragen die vaak terugkomen? Als je bijvoorbeeld een fitgirl bent, krijg je waarschijnlijk vaak de vraag hoe je zo in shape komt en blijft. Wat eet je en welke oefeningen doe je? Dat kun je mooi verwerken in je berichten. Blijkbaar heeft jouw doelgroep daar namelijk behoefte aan. Dat kan in tekst, maar video is leuker omdat mensen dan zien wie je bent en sneller de verbinding met je aangaan.

  • Hergebruik content. Mensen lezen en bekijken toch niet alles, dus je kunt berichten prima hergebruiken. Plan dit gewoon in. Vooral berichten waar veel interactie mee was kun je prima na een tijdje weer herhalen. Gebruik bijvoorbeeld dezelfde foto met een andere tekst. Of juist dezelfde tekst maar dan met een an- dere foto. Wees creatief is het hergebruiken van je content.

  • Doe oproepjes. Wie kan mij helpen met abc? Wie kent er ie- mand die goed is in xyz? Vraag je community actief om hulp. Mensen vinden het leuk om te helpen. En stimuleer de leden om zelf ook relevante oproepjes te plaatsen. Bijvoorbeeld: wat is je lievelingsboek over dit onderwerp? Of wie kent er iemand die goed is in het bewerken van foto’s? Doe dit regelmatig en plan dit ook in je contentplanning in.

  • Plaats polls. Veel communityplatforms hebben de mogelijkheid om een poll te plaatsen. Daarmee roep je mensen actief op om te reageren en zo het gesprek te starten. Misschien denk je dat een poll ouderwets is, maar mensen vinden het nog steeds leuk om ze in te vullen. Het is makkelijk en kost niet veel tijd. De antwoorden geven je meteen een mogelijkheid om de resultaten te delen in je community en genereren daarmee meteen weer een nieuw bericht. In Instagram kun je polls ook toevoegen aan je stories.

  • Plan live video-sessies in over een specifiek onderwerp. Vooral socialmediaplatforms hebben de mogelijkheid om live te gaan, YouTube, Facebook, Instagram: het kan daar allemaal. Maar ook gesloten communities hebben die functionaliteit vaak. Kondig het aan via een aantal berichten, zodat je zeker weet dat er tijdens de live sessie mensen zijn die luisteren en vragen stellen. Zodat je echt het gesprek aangaat en gebruik- maakt van de voordelen die live gaan biedt boven een vooraf opgenomen video. Dat kan in de vorm van een webinar op een apart platform, maar dus ook op social media. Leuk zijn inter- views met mensen naar wie de doelgroep opkijkt. Bijvoorbeeld met BN’ers. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Het gaat er vooral om dat je waarde toevoegt. Dus ga weer terug naar je doelgroep: waar hebben zij behoefte aan?

  • Organiseer een live challenge. Wat je veel ziet zijn live challenges waar je een week (of soms zelfs een maand) lang aan meedoet en dan elke dag live nieuwe opdrachten krijgt. Doordat je dat met een groep tegelijkertijd doet, krijg je er veel energie van. Mits de challenge goed gegeven wordt natuurlijk. Heel effectief om zo je community te activeren op een manier die aanspreekt. Je geeft meestal veel waarde weg in ruil voor het e-mailadres van de deelnemers. Zo wordt een live challenge de ultieme manier om leads te genereren. Omdat het live is en er een urgentie in zit, worden mensen hebberig. Zo werkt de psyche van een mens nou eenmaal. Bij schaarste (want alleen op dat tijdstip en geen terugkijkmogelijkheid) zijn mensen eerder geneigd mee te doen dan wanneer ze alle tijd hebben. Slimme manier van activeren dus. Internetondernemers als Myra de Wildt, Youri Meuleman, Tonny Loorbach en Veronique Prins maken hier gebruik van. Meestal op bestaande socialmediaplatformen, omdat die alle functionaliteiten gratis beschikbaar stellen en omdat hun doelgroep zich daar al bevindt. Doe zelf ook eens mee met een challenge om te bekijken of het iets voor jou is. Leer ervan en plan hem daarna zelf in. Vergeet ook het aan- jagen van de challenge niet op te nemen in je contentplanning. En deel achteraf de succesverhalen en learnings. Door een challenge te organiseren heb je gegarandeerd veel content. Niet al- leen tijdens de challenge, maar ook ervoor (aankondiging) en erna (conclusies). Ook hierbij geldt: knip de content op tot kleine, behapbare contentsnacks.

  • Organiseer een webinar. Dat lijkt op live gaan via bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Maar het verschil is dat je mensen vooraf laat inschrijven via e-mail. Daarna stuur je hen de link naar de webinar. En kun je ze ook bereiken en toevoegen aan je nieuwsbrief. Wel even toestemming vragen natuurlijk in verband met de avg. Wil je een webinar geven, maar weet je niet welke software je daarvoor moet aanschaffen of gebruiken? Er zijn erg veel spelers op de markt. Zelf vind ik Zoom een fijne tool. De eerste 40 minuten is deze tool gratis. En handig: je kunt het hele gesprek ook opnemen als mensen het graag terug willen kijken. Go to webinar en Webinargeek worden ook veel gebruikt.

  • Waardevolle content weggeven: het lijkt misschien tegenstrijdig. Zeker als een online community onderdeel is van een businessmodel. Want hoe verdien je dan geld met je community? Toch raad ik je aan dit in te plannen. Je leden zijn heel belangrijk, dus geef ze ook het gevoel dat ze gewaardeerd worden. Dat kun je doen door het weggeven van waardevolle gratis content die ze nergens anders kunnen krijgen. Wees niet bang om ken- nis te delen en te geven: doe het gewoon! Bijvoorbeeld door middel van een gratis e-book met stappenplan. Of geef een gids met alleen de beste managementboeken voor coaches. Of woonstylingtips voor iedereen die een woning wil verkopen in een community voor huizenverkopers. Of sprekerstips voor de vrouwen in de WomenTalkTechcommunity. Of iets anders wat echt heel waardevol is voor de leden van je community. Vraag ook wat mensen ervan vonden, zodat je je content kunt optimaliseren. Dat doe je door mensen om hun eerlijke reactie te vragen. Die kan dan natuurlijk zowel positief als negatief zijn, dus houd daar rekening mee. Maar het geeft wel een goed beeld. Reageer ook op de reacties, zodat je mensen aanmoedigt zelf te reageren en actief deel uit te maken van je community.

  • Doe een onderzoek onder de leden van je community en doe ook daadwerkelijk iets met de uitkomst. Niet door middel van een poll waarmee je snel antwoorden krijgt, maar middels een echt onderzoek met meerdere vragen en meerdere antwoord- mogelijkheden. Mensen denken graag met je mee! Zo deed McDonald’s onderzoek in zijn community naar wat de millenialdoelgroep graag wil op Instagram. En op basis van de antwoorden werd vervolgens een community gelanceerd die ge- richt is op millenials. En ook Coca-Cola maakt hier gebruik van. Maar ook kleine communities kunnen dit doen. Via Google Forms of SurveyMonkey maak je snel en makkelijk een gratis onderzoek dat je onder je leden kunt verspreiden. Ook interes- sant trouwens als je nieuwe leden aan wilt trekken. De onderzoeksresultaten kun je namelijk later gebruiken om publiciteit mee te genereren voor je community.

  • User generated content kan ook een vast onderdeel van je contentplanning zijn. Als je leuke content in de community ziet, maar ook daarbuiten, vraag dan of je het mag delen. Met bron- vermelding of – indien mogelijk – een tag naar de desbetreffen- de persoon in het bericht. Niets is zo leuk als credits krijgen voor je eigen content. Mensen kunnen dit ook weer op hun eigen social media delen voor het sneeuwbaleffect. Zo krijg je ook buiten de community extra exposure. En het stimuleert je andere leden ook om actief te zijn als ze zien dat het gewaardeerd wordt. Een voorbeeld van user generated content is een regram op Instagram: waarbij je de foto en het bericht van een ander op jouw tijdlijn plaatst met vermelding van de ander. Er zijn verschillende Repost-apps waarmee je dat kunt doen.

  • Deel je ook al succesverhalen van anderen in je community? Dus wat het hen oplevert? Ook dat kan een vast onderdeel in je contentplanning zijn: het delen van succesverhalen.

  • Deel niet alleen succesverhalen, maar ook de minder goede verhalen en wat je daarvan geleerd hebt. Geef waarde door je learnings te delen. Dat maakt je echt en authentiek. Alleen succesverhalen zijn niet realistisch en daar herkennen mensen zich ook niet in.

  • Monitor je community goed: wie is er actief en wie niet? Vraag mensen eens in de zoveel tijd actief waarom ze lid zijn van jouw community en wat het hen heeft opgeleverd. Bijvoorbeeld in de community, via de mail of in face-to-facegesprekken. Deel dit vervolgens in een apart bericht met je community.

  • Je kunt de leden oproepen om zelf een korte video op te nemen en te plaatsen. Of geef hen extra credits door eens in de zoveel tijd een communitylid op te zoeken en hem of haar te interviewen over de community. Deze interviews deel je vervolgens met de rest van de community, waarbij je een oproep doet aan de rest om ook hun verhaal te delen. Het is leuk om de actieve leden een gezicht te geven in de vorm van een (video-)interview. Kun je meteen vragen naar hun eerlijke mening over de community en welke verbeterpunten zij zien.

  • Organiseer een prijsvraag waarbij je iets leuks kunt winnen. Of geef gewoon iets leuks weg als sympathiek gebaar. We hebben het al eerder gehad over het weggeven van waardevolle con- tent, maar er zijn meer manieren om iets weg te geven. Bijvoor- beeld leuke goodies aan je volgers als je influencer bent, of een waardebon om bij jouw favoriete restaurant te eten. Kies iets dat echt bij de leden van je community past. Het hoeft helemaal niet duur te zijn, een cadeaubon van 25 euro of een leuk boek is vaak al genoeg om reacties te krijgen. Maar een grotere prijs zoals een iPhone kan natuurlijk ook. Let er wel op dat je duidelijke voorwaarden aan je prijsvraag koppelt, want er zijn regels verbonden aan het organiseren van een prijsvraag en/of winactie, dat valt namelijk voor de wet onder het organiseren van een promotioneel kansspel. Ik ga in dit boek niet verder in op de regels, omdat die nogal eens veranderen. Maar je vriend Google kan je daar vast mee helpen. Sinds de invoering van de avg mag je bijvoorbeeld zonder toestemming niet zomaar de gegevens van de winnaar publiceren. En meestal moeten de deelnemers als ze iets willen winnen ‘een jureerbare prestatie leveren’. Verder moet duidelijk zijn op welke grond een winnaar is gekozen. Was het een loting of kies je gewoon iemand die je leuk vindt? Geen rocket science, maar als je het volgens de regels wilt doen, dan is het wel belangrijk dat je je daar even in ver- diept. Dat is overigens wel de moeite waard, want een prijsvraag is altijd een leuke en sympathieke manier om je leden te activeren en ook om meer leden te krijgen. En een maandelijkse prijs- vraag is qua werkzaamheden best te doen.

  • Maandelijks terugkerende content. Ook leuk ter activatie van je leden: het uitroepen van het lid van de maand. Zet iedere maand iemand anders in het zonnetje en vertel waarom.

  • Lijstjes doen het sowieso goed, dus neem die ook echt op in je contentplanning. Medewerker van de maand, lid van de maand, boek van de maand, gerecht van de maand, oefening van de maand, outfit van de maand, beste post van de maand: je kunt het zo gek niet bedenken. Welke lijstjes zou jij kunnen maken?

  • Streef in je contentplanning naar een mooie balans tussen tekstberichten, eigen foto’s en video’s, doorplaatsen van artikelen, quotes en andere content, zodat het afwisselend blijft.

  • Investeer eenmalig tijd om de belangrijkste feestdagen in je contentkalender te zetten en speel hier met content op in. Niet alleen kerst, Valentijnsdag, carnaval, et cetera, maar bijvoor- beeld ook Internationale Vrouwendag op 8 maart en de Dag van de Ondernemer op 16 november. Ook hiervoor geldt: google even welke dagen voor jou het belangrijkst zijn en zorg dat het relevant is voor je community.

  • Reageer actief op alle berichten in je community, zodat het gesprek gestart wordt en mensen zich gehoord voelen en gestimuleerd worden om vaker reacties en berichten te plaatsen. Het algoritme van veel communityplatforms werkt ook zo dat berichten met veel reacties vaker getoond worden. Zo zie je regelmatig de meest recente berichten, maar ook de meest recente reacties bovenaan staan.

  • Je kunt je actieve, meest trouwe leden belonen. Hierdoor worden ze vaak nog actiever. Bijvoorbeeld door hen een aparte sta- tus te geven. Of hen moderator te maken. Of een andere leuke rol toe te bedelen. Geef ze de credits die ze verdienen. Direct, maar ook zichtbaar via de community. Bij online gamingcommunities wordt dat bijvoorbeeld al veel gedaan: daar zie je dat je als actieve speler vaak een aparte status als superuser krijgt.Gebruik relevante hashtags op social media.

  • Kijk welke hashtags in relatie tot jouw onderwerp veel gebruikt worden en volg deze. Niet alleen een goede manier om je community groter te maken, maar ook om je bestaande community te activeren.

  • Roep mensen ook actief op om anderen te taggen onder een bericht. Wacht niet af, maar sluit daar direct mee af: ‘Ken je iemand voor wie dit interessant is? Tag hem of haar hieronder.’ Als je mensen actief oproept om iets te doen, weten ze wat er van hen verwacht wordt en zullen ze dat ook eerder doen. Test het zelf maar eens: je zult versteld staan van het resultaat. Zo vroeg ik voor het schrijven van dit boek of iemand uit mijn eigen netwerk nog een interessante community wist als voorbeeld voor in mijn boek. Daar kwamen toch veel reacties op!

  • Je kunt een buddy-mentorsysteem invoeren. Hierbij maken senior leden nieuwe leden wegwijs in de community.

  • Organiseer offline evenementen zodat je ‘in het echte leven’ ook bij elkaar komt en elkaar beter kunt leren kennen. Dit werkt erg goed voor het activeren van de community, maar ook om de behoefte van je community beter te begrijpen. Je hoeft daarbij niet heel veel tijd en geld te stoppen in het organiseren van een evenement. Meeliften op een bestaand evenement kan ook: vraag wie er ook heen gaat en plaats een oproepje om elkaar daar te ontmoeten. Bijvoorbeeld om te lunchen of voor de borrel.  Zeker in communities met een zakelijk karakter is de kans groot dat je naar hetzelfde congres gaat. En voor sport- en lifestyle- gerelateerde communities is het logisch dat je elkaar ziet op een sportevenement of opening van een nieuw healthconcept. Bijna alle experts die ik heb geïnterviewd geven aan dat een online community in combinatie met reallife evenementen de beste combinatie is voor succes.

  • Monitoren, observeren, luisteren en vervolgens het gesprek aan gaan is een goede manier om een community te activeren.

  • Snelheid is key. Door snel te reageren op berichten en vragen, weten mensen dat het een actieve community is. Kijk twee keer per dag wat er in je community gebeurt. Vaak is 5 minuten al genoeg. Reageer op berichten en vragen. Als communitymanager kun je de discussie dan een richting op sturen die jij relevant vindt.

  • Organiseer eens een fotowedstrijd met een aparte hashtag (bijvoorbeeld #boekopreis) waar je op kunt zoeken. Vergeet niet te vragen of mensen jou willen noemen in hun bericht. Het is een manier om nieuwe leden binnen te halen, maar ook (vooral) bedoeld om user generated content te stimuleren. Die kun je vervolgens na de wedstrijd herplaatsen (mits daar toestemming voor is gegeven natuurlijk, vraag dat even in een privébericht).

Deze lijst is eindeloos, ik ben vast nog een aantal activatie-opties vergeten. Het doel is ook niet om volledig te zijn, want elke community is anders. Maar het doel is wel om je te inspireren en je op leuke contentideeën te brengen waarmee je je community kunt activeren. Heb je zelf ook een topidee? Deel het via mail@welovecommunities.nl.

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer