Welke reden is voor jou het belangrijkst?
“Waarom zou ik als ondernemer een online community starten?”
Die vraag kreeg ik afgelopen week van een bevriende ondernemer. Voor mij is dat zo duidelijk als het maar kan, maar ik merk dat dat niet voor iedereen zo is. Daarom hier 5 redenen waarom een online groep een MUST is voor iedere ondernemer die zelf belangrijk is in zijn of haar business. Denk aan coaches, trainers en creatieven.
-
Het is dé nieuwe manier van marketing. Als ondernemer heb je een fijne, leuke en veilige club van gelijkgestemden om je heen verzameld waar je schaamteloos jezelf kunt zijn. Want mensen willen met jou connecten. Een groep waar mensen voelen dat ze niet raar of gek zijn, maar zich als onderdeel van de groep juist thuis voelen en er graag zijn. Een groep waar de leden als win kennis, inspiratie, tips, tricks, ervaringen en verhalen met elkaar delen. Waar jij als win hebt dat die mensen ook nog eens een keer graag met je samenwerken, omdat ze weten wat je waard bent. Waarbij ze niet kunnen wachten om iets van jou te kopen omdat ze zo’n fan van je zijn, omdat je ze helpt en de gun-factor hebt.
-
Je hebt een online community waar je veel waarde kunt geven. Zodat zowel klanten als potentiele klanten jou beter leren kennen en je eerder leuk vinden. Daardoor is de stap voor hen makkelijker om zaken met je te doen en kun je zelf ook beter beoordelen of het een goede match is. Je trekt daardoor meer ideale klanten aan.
-
In een online community zitten vaak klanten en potentiële klanten gemixt. Daardoor kunnen bestaande klanten in je groep aanraden bij de andere leden: potentiele klanten. Als een soort digitale mond tot mond reclame. Binnen jouw wereld vertellen klanten over jou en daardoor doen andere mensen makkelijker mee. Dat is natuurlijk veel sterker dan dat je zelf zegt dat ze klant bij je moeten worden.
-
Doordat je je ideale klant goed leert kennen, heb je mega focus op die ideale klant. Daardoor kom je met een veel beter en passend productaanbod waar je ideale klant ook écht op zit te wachten en daardoor verkoop je meer.
-
Omdat je de taal van je ideale klant leert spreken, heeft het ook een positief effect op je marketing en sales. Daardoor verkoop je niet alleen beter en meer via jouw online groep, maar ook via andere marketing communicatiekanalen.
Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen om een online community te beginnen, hier heb ik er alvast 5 genoemd.