Community strategie uitwerken

Een online community kan pas succesvol zijn als de community wordt gebouwd volgens een strategie. Helaas zie ik als digital community expert dat bijna alle online communities niet succesvol zijn, gewoonweg omdat er geen strategie achter de community zit.  Een online community is dé nieuwe manier van online marketing en super geschikt als je nieuwe klanten aan wil trekken op een ontspannen en authentieke manier, maar alleen als je het goed doet.

Nadat je je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen voor jou en jouw bedrijf hebt ingevuld in de SWOT-analyse (lees hier hoe je dit het beste kan doen), ga je de belangrijkste interne en externe factoren combineren in een confrontatiematrix. Het is namelijk belangrijk om te kijken op welke sterkte je je gaat focussen, om zo de kansen die er voor je zijn te kunnen pakken. Daarnaast ga je de bedreigingen weer afweren met je sterktes en meer.

Confrontatiematrix

Vul de 3 belangrijkste sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in in de confrontatiematrix. Bekijk hier hoe je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen kan analyseren in de SWOT-analyse.

Strategie bepalen

Geef vervolgens de combinaties in de confrontatiematrix cijfers. Je werkt per kolom en mag maximaal 6 punten vergeven (1 X 1 punt, 1 X 2 punten, 1 X 3 punten en derest krijgt 0 punten). Je bekijkt de eerste kans, en gaat vervolgens alle sterktes en zwaktes af. Vraag jezelf af: welke sterkte of zwakte is het belangrijkste voor deze kans? Die geef je 3 punten. De op één na belangrijkste sterkte of zwakte geef je 2 punten. De sterkte of zwakte die daarna het belangrijkst is geef je 1 punt. Derest krijgt 0 punten. Vervolgens doe je hetzelfde voor kans 2 en kans 3. Vervolgens ga je door met de bedreigingen. Ook deze geef je per kolom punten.

Confrontatiematrix invullen

Door het geven van cijfers bepaal je wat het belangrijkste is. Je combineert de 3 belangrijkste sterktes en de 3 belangrijkste kansen en vraagt jezelf af: welke sterktes helpt het beste om gebruik te maken van welke kans? Daarin ga je investeren zodat je het maximale eruit haalt.

Daarna bepaal je: welke zwakte voorkomt dat ik gebruik kan maken van welke grote kans? Dat ga je versterken.

Vervolgens bepaal je: welke bedreiging kan ik afwenden met welke sterkte? Dat ga je in je strategie verdedigen.

Tot slot combineer je zwaktes met bedreigingen. In je strategie probeer je deze bedreigingen af te wenden.

Strategie bepalen

Bepaal aan de hand van de uitkomst de community strategie. Deze oefening kan voelen als een ouderwetse manier van marketing, misschien zelfs overbodig, maar het werkt nogsteeds erg goed. Het dwingt je namelijk te kiezen waar je je op focust als je de belangrijkste informatie met elkaar combineert. Hieruit komt de community strategie.

 

Weet je dat een online community goed voor jou kan werken, maar mis je klanten en omzet ‘omdat je zomaar wat doet’? Laat mij je helpen! Tijdens de VIP community strategie dag leer je persoonlijk van mij hoe je het maximale uit jouw community haalt! We gaan samen aan de slag: zowel met laaghangend fruit als een strategie en plan voor de langere termijn, zodat je meer focus hebt en sneller klanten uit je online groep haalt.

Lees ook

Uitnodiging voor m’n housewarming

Wat is het koud he?! Bij mij staat de kerstboom al (scroll even helemaal naar beneden om te zien hoe dat staat). Gewoon, omdat het kan. Omdat ik bijna jarig ben (op 8 december) en ik wil dat m'n huis dan extra gezellig is, als er bezoek komt. Ik vergelijk een online...

Lees meer