Community strategie bepalen

Een goede community strategie is de basis voor het succes van je online community. 90% van de communities is niet winstgevend, omdat ondernemers zomaar wat doen. Maak die fout niet. Een online community is dé nieuwe manier van online marketing en super geschikt als je nieuwe klanten aan wil trekken op een ontspannen en authentieke manier, maar alleen als je het goed doet. strategische stap is het allerbelangrijkste, als je straks een actieve, leuke, interessante community wilt die een win-win-win situatie is.

Nadat je onderzoek hebt gedaan en je doelgroep beschreven hebt aan de hand van een persona, dan kan je beginnen aan het uitwerken van je strategie. Om je strategie te bepalen, helpt het om een SWOT-analyse te doen en daarna een confrontatiematrix in te vullen. In een SWOT analyse bepaal je de sterktes en zwaktes (intern) en de kansen en bedreigingen (extern).

SWOT-analyse

Sterktes gaan over jou/jouw bedrijf: welke sterke punten heb jij of heeft jouw bedrijf in huis die van pas komen in de community? (Interne factoren waar je invloed op hebt)

Zwaktes gaan over interne punten die beter kunnen: welke zwaktes kunnen van invloed zijn op je community? (Interne factoren waar je invloed op hebt)

Kansen: welke trends en ontwikkelingen kunnen een positieve invloed hebben op de community? Dit zijn externe factoren waar je geen invloed op hebt.

Bedreigingen: welke trends en ontwikkelingen kunnen een negatieve invloed hebben op de community? Dit zijn externe factoren waar je geen invloed op hebt.

 

Vul deze sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in in een SWOT-analyse.

Strategie bepalen

Vervolgens ga je de belangrijkste sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen combineren in een confrontatiematrix. Door slimme combinaties te maken is het makkelijker je strategie te bepalen. Waar ga je met je community op focussen?

Lees hier hoe je je community strategie uitwerkt aan de hand van een confrontatiematrix.

Weet je dat een online community goed voor jou kan werken, maar mis je klanten en omzet ‘omdat je zomaar wat doet’? Laat mij je helpen! Tijdens de VIP community strategie dag leer je persoonlijk van mij hoe je het maximale uit jouw community haalt! We gaan samen aan de slag: zowel met laaghangend fruit als een strategie en plan voor de langere termijn, zodat je meer focus hebt en sneller klanten uit je online groep haalt.

Lees ook

Taboe

Taboe

"Wat? Meer dan 1 miljoen omzet gedraaid!? Dat heb je me niet verteld!" Mijn business buddy Myra staart me vol ongeloof aan. "Maart, successen moet je vieren!" We zitten bij de Plug&Pay Awards, waar ik zo mijn 1M+ Award in ontvangst neem. (Zie foto onderaan deze...

Lees meer
Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Yesssss , Het is bijna zover! Maandag start hét Female Leaders Summit! Ik kan niet wachten om al die fantastische trainingen van succesvolle female leaders met jou te delen! De inhoud kan ik nog niet met je delen, maar wel.... het programma en de onderwerpen van de...

Lees meer