Community strategie bepalen

Een goede community strategie is de basis voor het succes van je online community. 90% van de communities is niet winstgevend, omdat ondernemers zomaar wat doen. Maak die fout niet. Een online community is dé nieuwe manier van online marketing en super geschikt als je nieuwe klanten aan wil trekken op een ontspannen en authentieke manier, maar alleen als je het goed doet. strategische stap is het allerbelangrijkste, als je straks een actieve, leuke, interessante community wilt die een win-win-win situatie is.

Nadat je onderzoek hebt gedaan en je doelgroep beschreven hebt aan de hand van een persona, dan kan je beginnen aan het uitwerken van je strategie. Om je strategie te bepalen, helpt het om een SWOT-analyse te doen en daarna een confrontatiematrix in te vullen. In een SWOT analyse bepaal je de sterktes en zwaktes (intern) en de kansen en bedreigingen (extern).

SWOT-analyse

Sterktes gaan over jou/jouw bedrijf: welke sterke punten heb jij of heeft jouw bedrijf in huis die van pas komen in de community? (Interne factoren waar je invloed op hebt)

Zwaktes gaan over interne punten die beter kunnen: welke zwaktes kunnen van invloed zijn op je community? (Interne factoren waar je invloed op hebt)

Kansen: welke trends en ontwikkelingen kunnen een positieve invloed hebben op de community? Dit zijn externe factoren waar je geen invloed op hebt.

Bedreigingen: welke trends en ontwikkelingen kunnen een negatieve invloed hebben op de community? Dit zijn externe factoren waar je geen invloed op hebt.

 

Vul deze sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in in een SWOT-analyse.

Strategie bepalen

Vervolgens ga je de belangrijkste sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen combineren in een confrontatiematrix. Door slimme combinaties te maken is het makkelijker je strategie te bepalen. Waar ga je met je community op focussen?

Lees hier hoe je je community strategie uitwerkt aan de hand van een confrontatiematrix.

Weet je dat een online community goed voor jou kan werken, maar mis je klanten en omzet ‘omdat je zomaar wat doet’? Laat mij je helpen! Tijdens de VIP community strategie dag leer je persoonlijk van mij hoe je het maximale uit jouw community haalt! We gaan samen aan de slag: zowel met laaghangend fruit als een strategie en plan voor de langere termijn, zodat je meer focus hebt en sneller klanten uit je online groep haalt.

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer