Natuurlijk ben ik als digital community expert fans van het opzetten en uitbouwen van je eigen community. Maar realiseer je: je hoeft niet per se een eigen community op te zetten. Je kunt ook krachten bundelen en gebruik maken van een bestaande community om zo je doelgroep te bereiken.
Mijn klanten adviseer ik altijd om eerst onderzoek te doen voordat ze met een eigen community beginnen. Misschien kom je tijdens jouw onderzoek een community tegen die goed bij je past en waar je je graag bij aan wilt sluiten. Je claimt dan niet de autoriteit als oprichter, maar je kunt wel veel waarde toevoegen als actief lid en zo de voordelen van deze community benutten.
Bijvoorbeeld relaties opbouwen met potentiële klanten en analyseren hoe de community werkt. En bekijken wie welke rol heeft aangenomen binnen de community. Zo kun je je eigen positie innemen binnen de groep. Wil je voornamelijk luisteren en leren? Of wil je de andere leden oproepen om tot actie over te gaan? Of juist advies geven over openstaande vragen? Of zoek je meer naar support van anderen? Allemaal voorbeelden van hoe je een community zo goed mogelijk in kunt zetten. Ook als het niet jouw community is.
Herkenbaar als expert
Als je een expert bent en regelmatig antwoorden geeft op vragen in een bepaalde hoek, dan zullen andere leden je op een gegeven moment herkennen. Of jou zelfs aandragen onder een bericht omdat ze je eerdere posts hebben gelezen. Omdat je waardevolle informatie deelt met de andere leden. Mond-tot-mondreclame is nog steeds de belangrijkste vorm van reclame. Ook in communities waar je lid van bent. Deel je expertise en help andere communityleden als ze ergens tegenaan lopen en jij ze daarbij kunt helpen.
Waarschuwing
Maar let op! Steek je berichten niet te commercieel in en help en mensen ook echt. Anders irriteert het anderen en kan de moderator niet alleen jouw berichten, maar ook jou als lid verwijderen. Focus dus op zoveel mogelijk waarde toevoegen. En zorg ervoor dat jouw social media profielen up-to-date zijn. Als je regelmatig waardevolle antwoorden geeft op vragen in de community, dan gaan mensen jou vanzelf opzoeken. Dan komen ze al snel op je social media profielen terecht. Als daar ook jouw expertstatus uit blijkt en mensen kunnen makkelijk contact met je opnemen, dan vergroot je de kans dat ze jou inhuren als zzp-er of willen samenwerken met jou als ondernemer.
Hoe weet je of er al een soortgelijke community bestaat?
Wil je weten of er al een community is rondom jouw passie of een bepaald onderwerp? Dan kun je natuurlijk zoeken via Google. Probeer ook LinkedIn eens, daar zijn veel professionele communities. Op Facebook kun je specifiek zoeken op groepen. Grote kans dat er iets tussen zit wat interessant voor je kan zijn. En als je daar behoefte aan hebt, is er ook een grote kans dat je via via bij een bepaalde community terecht komt.
Wil jij niet alleen waarde toevoegen aan bestaande communities maar ook leren hoe je zelf succesvol bent dankzij de kracht van jouw online community? Daar kan ik je stap voor stap bij helpen. Kijk op www.welovecommunities.nl/samenwerken hoe.