Clubhouse biedt mega kansen voor jou als ondernemer en dit is waarom
20 januari 2021 

Clubhouse biedt mega kansen voor jou als ondernemer en dit is waarom

Niet eerder heb ik van dichtbij meegemaakt dat een nieuw community platform zo bizar veel opschudding veroorzaakt. Half ondernemend Nederland (en België) is in rep en roer. Velen zijn nu al fan van Clubhouse. Sommigen pakken duidelijk hun rol als community leider, anderen wachten rustig af.

Waarom is dit nieuwe community platform zo populair? En waarom is het een mega kans voor jou als ondernemer om daar nu je podium te pakken? Ik leg het je in dit artikel uit.

Geen idee wat Clubhouse is? Ik schreef er een artikel over dat je hier kunt lezen. Op 5 februari organiseer ik ook een gratis masterclass: Clubhouse basics voor ondernemers. Je schrijft je hier in.

9 redenen waarom de audio community Clubhouse een mega kans is voor jou als ondernemer:

1. Clubhouse is een goed alternatief voor ‘echte' ontmoetingen. Vanwege de lock-down is het onmogelijk om ‘in het echt' met vreemden te connecten. Ja, je kunt prima Zoom calls inplannen met mensen die je al kent. Maar juist die spontane verrassende ontmoetingen op dat ene netwerk event, de gesprekken met mensen aan het tafeltje naast je in dat gezellige koffietentje, de mensen die je spreekt als je wacht op de trein: die verrassend leuke gesprekken geven ons leven kleur. En dat is precies wat nu dankzij de lock-down niet kan. Clubhouse is een mooi alternatief voor ‘echte' ontmoetingen.

2. Clubhouse helpt tegen eenzaamheid en voldoet in de behoefte om ergens bij te horen. We zijn groepsdieren en willen graag ergens bijhoren. Dat zit in ons DNA. Vroeger hoorden we automatisch bij de community van onze ouders, bijvoorbeeld via de kerk. Maar met de ontkerkelijking en de komst van goede internetverbindingen en sociale media, kunnen we connecten met iedereen waar we iets gemeenschappelijks mee hebben. We kiezen onze eigen community. Want de behoefte om ergens bij te horen, die blijft. In Clubhouse kun je op basis van zelf aangegeven interesses gesprekken voeren met mensen met diezelfde interesses. Over werkgerelateerde zaken, maar ook over hobby's, de lock-down, sport, etc. Voor iedereen zit er iets interessants tussen. Dat gaat eenzaamheid tegen.

3. Clubhouse is eerlijk. Je kunt geen volgers kopen op dit platform of via een groot advertentiebudget supersnel groeien. Geld speelt geen rol in je groei. Op Clubhouse begint iedereen op nul. Dat is tof, want je kunt alleen groeien als je waarde geeft. Als je meedoet aan gesprekken. Als mensen jou graag uit zichzelf willen volgen. 100% organische groei. Daarbij: er zitten alleen echte mensen op het platform, je gebruikt je eigen naam als username. En je haalt het wel uit je hoofd om te trollen, want dan word jij niet alleen voor altijd van het platform gegooid, maar die vriend of vriendin die jou uitnodigde ook. Wel de lusten van een social media platform, niet de lasten.

4. Je begint met een voorsprong als je nu instapt. Er zitten nu alleen nog voorlopers op Clubhouse, over zes maanden is het audio community platform mainstream geworden. Dat is tenminste mijn voorspelling op basis van wat ik nu zie gebeuren en welke mensen er op het platform zitten. Als de beta versie tenminste wordt uitgerold. De founders zijn nu druk op zoek naar Android developers om de Android app ook te maken. Steeds meer mensen worden uitgenodigd. Door nu al je plek te claimen, heb je een voorsprong op de rest en weten mensen je straks makkelijker te vinden.

5. Je voert toffe gesprekken met inspirerende bekende ondernemers waar je normaal gesproken geen toegang toe hebt. Zo sprak ik eergisteren bijvoorbeeld Dean Jackson, een marketing guru uit Amerika. En kon ik hem vragen stellen die ik anders nooit had kunnen stellen.

6. Je groeit snel door te doen waar je goed in bent: anderen helpen met jouw kennis over je hobby of vak. Ik groeide binnen 5 dagen van 0 naar 487 volgers. In 5 (!!) dagen. Op andere sociale media doe je daar veel en veel langer over. Bijeffect: door de connectie tussen Clubhouse en Instagram, heb ik er ook op Instagram zo'n 100 extra nieuwe volgers bij.

7. Er ontstaan mooie samenwerkingen: vanavond host ik een gesprek met Eelco de Boer in het Engels, om te kijken wat dat doet voor internationale zichtbaarheid. Podcast expert Mirjam Hegger heeft DJ Giel Beelen gestrikt voor haar Clubhouse room op vrijdag. Martijn van Tongeren van IMU en business coach Veronique Prins waren vandaag samen in een kamer. Kortom: iedereen is aan het testen en dat doen mensen het liefste samen. Dat biedt voor jou ook kansen om samen met anderen een nieuw netwerk aan te spreken.

8. Clubhouse is echt. En dat is misschien nog wel het meest interessante aan dit platform. Je voert echte en oprechte gesprekken. Geen opgepoetste bull-shit praatjes. Geen filters. Maar authenticiteit. Je ‘scoort' door helemaal jezelf te zijn. Want meer dan je stem heb je namelijk niet in deze community. Natuurlijk is het spannend om je podium te pakken. Om iets te zeggen als iedereen luistert. Maar improviseren kun je leren. Daarbij: de eerste week heb je een feesthoedje naast je profielfoto en ziet iedereen dat je nieuw bent. Vergelijk het met een les-auto met een grote letter L op het dak. Je mag dus ‘fouten' maken, dat word je vergeven. En zo kun je ongegeneerd de new-bee uithangen en leren improviseren. Echt leuk!

9. Het is heel goed voor je zichtbaarheid. Vooral als je ook in andere Clubhouse kamers actief bent. Dat valt op. Daardoor krijg je ook op andere vlakken kansen. Zo word ik morgen door een journalist geïnterviewd over Clubhouse. Gaaf toch? Dat komt natuurlijk omdat ik digital community expert ben, maar het kan op jouw vakgebied natuurlijk ook. Journalisten zijn nu juist op zoek naar toffe verhalen. Dus pak dat podium!

Meer weten over Clubhouse?

Op 5 februari organiseer ik een gratis masterclass: Clubhouse basics voor ondernemers. Je schrijft je hier in.

Elke vrijdag om 9.00 uur host ik de Community Leaders Club in Clubhouse. Kom je erbij? Deze vrijdag hebben we het over Clubhouse profielen: hoe laat je met je Clubhouse profiel zien waar je voor staat als community leider? Hoe maak je de juiste balans tussen zakelijk en verbinden?

Zo doe je mee:

1. Download de app Clubhouse op je iPhone en zet jezelf op de wachtlijst

2. Kijk of je iemand kent die al Clubhouse toegang heeft en vraag om een invite of zet even een oproepje op je eigen sociale media

3. Zoek in de Clubhouse app Maartje Blijleven (@lovecommunities), volg mij en zet de notifications aan, zodat je een notificatie krijgt als ik live ga

4. Join me op vrijdag om 9.00 uur en praat mee.

Zie ik je in Clubhouse?

Liefs,

Maartje

PS: morgen geef ik ook een andere online masterclass: Meer klanten dankzij een online community. Deze zit bijna vol dus als je interesse hebt: schrijf je dan snel nog even in.

PS2: Op 5 februari organiseer ik een gratis masterclass: Clubhouse basics voor ondernemers. Je schrijft je hier in.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

We gebruiken cookies
arrow_drop_up arrow_drop_down