Communitybuilding binnen organisaties: ‘Het gaat vaak niet zonder horten of stoten’

Werk je bij een (grote) organisatie en neem je communitybuilding serieus? Wil je een community starten op je eigen platform? Dan kan Kirsten Wagenaar van Bind je zeker verder helpen. In dit interview vraag ik haar naar verwachtingen van klanten, de rol van een goede communitymanager en aan welke investering je als bedrijf moet denken. En hoe kies je eigenlijk een geschikt platform? Kirsten legt het uit. Ook geeft ze tips ’n tricks waar je meteen mee aan de slag kunt.

Tip: neem de organisatie mee
Kirsten zit sinds 2008 in het vak. Sinds begin 2017 heeft ze haar eigen communitybureau: Bind. Daarvoor werkte ze 3,5 jaar als zelfstandige. Kirsten geeft aan dat je vooral vooraf alles helder moet hebben om succesvol te zijn. ‘We nemen vanaf het begin de organisatie mee. Want het gaat vaak niet zonder horten of stoten.’

‘Met het communityplatform wil je eigenlijk een eigen huiskamer creëren, waarin je de meest betrokken leden gaat faciliteren. De community is natuurlijk groter dan alleen dat platform, alles is 50% online en 50% offline. En er is een hele rits aan communitysoftwarepartijen, waaruit je kunt kiezen. Veel van die verschillende partijen hebben dezelfde soort functionaliteit. Het is daarom belangrijk om te kijken: wat zijn de doelen van jouw community en wat is je doelgroep. Wil de doelgroep chatten of wil de doelgroep een kennisarchief? In hoeverre wil de doelgroep met gesloten groepen werken? En in hoeverre wil je als organisatie een heel exclusieve community waar je dingen afsluit? Op basis daarvan kun je nadenken over de verschillende soorten software. Probeer eerst voor jezelf duidelijk te krijgen wat je wilt met je community. Zoek een partij die past bij wat je wilt. En belangrijk: denk niet te snel: ik bouw het zelf wel”. Want dat lijkt misschien goedkoop, maar kan toch een dure grap worden als de uren van ontwikkelaars oplopen.’

De investering
Ze heeft een duidelijke visie over de investering die nodig is voor het opzetten en groot maken van een community: ‘Het is verstandig om een duidelijke begroting te maken om een community op te bouwen. De kosten voor software kunnen bijvoorbeeld maandelijks oplopen van €1000,- tot €20.000,-. Maar dat is maar één ding. Want je wil natuurlijk ook geld hebben voor het communitymanagement. En misschien tijd vrijmaken bij professionals uit je organisatie? Dat kost ook geld. En wat dacht je van budget voor evenementen, marketingacties en eventueel cadeautjes voor je communityleden?’

(tekst gaat door onder het interview)

https://youtu.be/6iASs4cahgM

 

Tip: begin met een kerngroep
‘Start klein en zorg dat je altijd blijft groeien. Denk aan een nederzetting. Als jij begint met 5 à 10 mensen waarvan jij denkt: we delen hetzelfde doel, dezelfde ambitie of dezelfde frustratie, dan zou je al kunnen starten. En misschien denk je: dat is zo’n klein groepje, dat zet geen zoden aan de dijk, start dan toch gewoon. Zorg voor een stok achter de deur: elke maand wil ik er twee mensen bij. Dan heb je eigenlijk al een heel mooi doel voor jezelf gesteld, en kun je na een jaar zeggen: “Oh, we zijn verdubbeld!”’

Tip: delegeer vanaf dag één
‘Delegeer vanaf dag één. Bedenk niet alles zelf. Probeer vanaf het begin de controle in mate weg te geven, zodat je het eigenaarschap en de verantwoordelijkheid ook bij je communityleden legt. Zo gaan ze samen met jou bouwen aan de community. Zodat, als je gaat groeien, je dat ook goed kunt onderhouden, en met elkaar invulling kunt geven. Dat maakt je community veel toekomstbestendiger.’

Kan iedereen zomaar community manager worden?
‘Ik geloof zelf dat het helpt als je empathisch bent aangelegd. Het helpt ook enorm als je een goede luisteraar bent. De rest kun je heel goed leren. En je moet het echt leuk vinden om mensen te activeren. We zien dat communities zijn opgebouwd uit een grote groep mensen die vooral komen lurken, informatie halen. Er is een kleine groep die samen 80 procent van de content maakt. We richten ons dus op de deelnemer die intrinsiek gemotiveerd is om daar echt vorm aan te geven.’

Het geheim: continue in ontwikkeling
‘Een community moet continu in ontwikkeling zijn; dat betekent dat het moet groeien, niet alleen qua leden, maar ook qua activiteit, aantal vragen, aantal reacties en diversiteit in thema’s en meningen. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je daar veel aandacht aan besteedt.’

Over Kirsten
Kirsten Wagenaar is van huis uit psycholoog en begon in 2009 als communitymanager bij de Kamer van Koophandel. Daarna werkte ze voor verschillende communities van bedrijven als de Volksbank, Valtech, Consumentenbond, Aliander en Eneco.

Na 3,5 jaar als zelfstandige gewerkt te hebben, is Kirsten sinds begin 2017 medeoprichter van BIND: een bureau dat zich richt op communitybuilding en -management, voor onder andere banken, gemeentes, verzekeraars en ziekenhuizen. Zij werkt voornamelijk aan de hand van eigen platformen. Daarbij ondersteunt ze organisaties bij het opzetten en implementeren van communities bij hun bedrijfsstrategieën.

Meer weten over Kirsten? Bekijk het volledige video-interview. En check haar website: https://www.bind.nl/


Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.

Lees ook

Taboe

Taboe

"Wat? Meer dan 1 miljoen omzet gedraaid!? Dat heb je me niet verteld!" Mijn business buddy Myra staart me vol ongeloof aan. "Maart, successen moet je vieren!" We zitten bij de Plug&Pay Awards, waar ik zo mijn 1M+ Award in ontvangst neem. (Zie foto onderaan deze...

Lees meer
Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Het programma is bekend van het Female Leaders Summit

Yesssss , Het is bijna zover! Maandag start hét Female Leaders Summit! Ik kan niet wachten om al die fantastische trainingen van succesvolle female leaders met jou te delen! De inhoud kan ik nog niet met je delen, maar wel.... het programma en de onderwerpen van de...

Lees meer