Robin Ramos, student, artiest en activist, inspireert je om het heft in eigen hand te nemen en verandering te brengen als je het niet eens bent met de huidige status quo. Hij maakte op zijn 18e zelf een film over zwarte piet. Die werd verspreid door verschillende communities en ging viral met een bereik van 70.000 views. Hij produceerde de film Grenzeloos zijn voor de POC queer community die werd gedeeld door de Afropunk-community. En de film Wederzijde, die met 170.000 views viral ging. Ook zijn laatste project De Kroon kreeg veel aandacht op social media. Mede doordat hij heel goed weet hoe hij zijn online community en achterban moet activeren.
Robin laat zien hoe jonge mensen zelf verandering brengen en movements in gang zetten, met de kracht van online communities. Hij brengt mensen samen rondom eenzelfde passie of zorg en zette meerdere communities op. Met een goed idee en een flinke dosis passie kun je ver komen. En verschillende communities tegelijk runnen, terwijl je ook nog studeert. Hoe kwam hij op het idee zijn communities te beginnen en activeren?
Tip: start vanuit je eigen behoefte
Robin zette een aantal communities op, omdat hij daar zelf behoefte aan had en na onderzoek ontdekte dat bepaalde online groepen er nog niet waren. Robin: ‘Ik zit zelf op de HKU in Utrecht. Het viel mij op dat er op mijn school slechts 7-9% niet-witte mensen zitten. Je bent als person of color sowieso erg in de minderheid en je leeft ook best geïsoleerd van elkaar. Ik heb daarom een safe-space opgezet voor mensen van kleur, om ervaringen met elkaar uit te wisselen en om met elkaar te connecten. Maar ook om bijvoorbeeld gevoelens en frustraties met elkaar uit te kunnen wisselen. Ik zoek ook naar voorbeelden van bijvoorbeeld andere universiteiten die zo’n safe-space hebben. Door onderzoek te doen naar vergelijkbare communities kun je krachten bundelen en veel van elkaar leren. Waardoor je eigen community dus nog sterker wordt.’
(tekst gaat door onder het interview)
Verschillende communities tegelijkertijd rondom hetzelfde maatschappelijke onderwerp
Maar Robin is actief in meerdere communities. Welke nog meer? ‘Ik heb een onder andere de community POC (people of color) creative network opgezet, maar ook bijvoorbeeld de Facebook community info-actie-reactie. Waar de leden eigen ervaringen kunnen delen over verschillende maatschappelijke onderwerpen. Dat doen we door middel van artikelen en filmpjes, zowel nationaal als internationaal. En ook willen we elkaar activeren om bijvoorbeeld naar een protest toe te gaan. En dus ook reactie, want ik vind het heel belangrijk in die community om echt open te staan voor vragen. Zo probeer ik mensen met elkaar te verbinden, te informeren en te motiveren. De huidige status quo te bespreken, wat er mis mee is en wat we eraan kunnen doen. Via deze community op Facebook willen we de jongere generatie informeren over maatschappelijke onderwerpen.’
Robin merkt dat er in communities rondom een gemeenschappelijk zorg of passie ook spontaan verschillende rollen en taken ontstaan. Vrij organisch eigenlijk. Bijvoorbeeld in Radicaal, een van de communities waarvan hij een actief lid is, ‘Iedereen heeft zijn eigen specialiteit. We hebben mensen die schrijven of organiseren, of die goed zijn in het activeren van mensen. De groep is heel divers, dat vind ik er ook zo leuk aan.’
Tip: kies een goede naam
Hoe heeft Robin de namen voor zijn communities bedacht? Heeft hij tips? Robin: ‘Kies een naam waarmee mensen zich kunnen identificeren. Een naam die makkelijk vindbaar is en waaruit meteen blijkt wat voor community het is.’
Tip: wees heel duidelijk over normen en waarden
Hoe zorg je ervoor dat er geen verkeerde mensen in je groep komen? Robin Ramos heeft daar in zijn (activistische) communities ook last van. Hoe zorgt hij ervoor dat de sfeer positief blijft? Doe je dat dan door het vaststellen van regels bijvoorbeeld? Robin: ‘Ja, ik probeer zelf in de communityregels heel duidelijk te zijn in waar de groep voor staat en wat de normen en waarden zijn. Dus hoe je elkaar behandelt. Dat praktiseren we ook in de groep.’
Spontaan viral gaan via een andere community
Soms zit er een strategie achter, maar je kunt met je content ook ‘spontaan’ viral gaan en ineens een groot bereik opbouwen. Dat overkwam Robin. Zijn film Wederzijde ging met 170.000 views viral. En zijn film Grenzeloos ging internationaal, omdat een community als Afropunk die oppikte en razendsnel verspreidde onder haar leden. Wat doet dat met je? Robin: ‘Afropunk is een heel grote community, ze organiseren festivals maar schrijven ook veel artikelen. En zijn actief op social media. En wat ik mooi vind, is dat Afropunk gevestigd is in Amerika. Zo zie je dat je ook overseas met elkaar kunt connecten. Dat vond ik ook heel mooi om te beseffen.’
Het geheim: vanuit een safe space kun je groeien
Wat is volgens Robin het geheim van een succesvolle community? ‘Ik zou er zeker op letten dat je vanaf het begin oog hebt voor wie er in de groep stapt. Probeer het een soort safe space te laten zijn, zodat mensen zich veilig voelen en zich durven te uiten. Van daaruit kun je groeien.’
Over Robin
Robin Ramos is student aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, artiest en activist. Hij laat zien hoe jonge mensen movements in gang zetten met de kracht van online communities. Hij zette onder andere de community POC (people of color) creative network op, de Facebook community Info-actie-reactie, en hij is actief in Radicaal, de jongerencommunity van Bij1.
Hij maakte op zijn 18e zelf een film over zwarte piet. Die werd verspreid door verschillende communities en ging viral met een bereik van 70.000 views. Hij produceerde de film Grenzeloos zijn voor de POC queer community die werd gedeeld door de Afropunk-community. En de film Wederzijde, die met 170.000 views viral ging. Ook zijn laatste project De Kroon kreeg veel aandacht op social media.
Meer weten over Robin Ramos? Bekijk het volledige video-interview. En check de website: http://www.robinramos.org/
Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.