De 3 meest gemaakte fouten waardoor je geen klanten uit je groep krijgt

Hoe komt het nou dat je geen klanten haalt uit je community? Hoe komt het dat je community niet winstgevend is? In dit artikel lees je de 3 meest gemaakte fouten van ondernemers waardoor ze geen klanten halen uit hun community. Daarnaast deel ik wat je eraan kan doen om je groep wèl winstgevend te maken, inclusief voorbeelden, tips en tricks.

Gisteren kreeg ik de volgende vraag in de Community Leaders Club: “Ik heb anderhalve week mijn community en ik heb nog geen klanten. Hoe komt dat?” Er zijn heel veel redenen te verzinnen hoe dat komt. In negentig procent van de gevallen als je geen klanten uit je community haalt, dan komt dat omdat je niet goed bent begonnen. Dan heb je niet het onderzoek gedaan en dan ben je niet gestart vanuit strategie waar je echt heel erg goed weet wat je onderscheidend vermogen is en wat je doel is. Wie je wil bereiken, welk probleem je oplost etcetera etcetera, zodat je jezelf echt goed in de markt kan zetten. Uniek, sociaal en relevant. Dat is eigenlijk altijd de belangrijkste reden waarom je er geen winstgevende groep hebt.

Voordat ik begin: een online community is echt de beste en de makkelijkste manier om online relaties op te bouwen waardoor je een groep fans creëert die niet kan wachten om klant worden zonder moeilijk gedoe. Het is een fijne, zakelijke, laagdrempelige, ontspannen manier om aan klanten te komen en daar wil ik je graag meer over vertellen. Want het kan alleen als je het goed doet. Let op als je nu denkt van: ja ik heb nu nog weinig of zelfs geen verkopen via m’n groep. Als ik maar meer mensen aantrek dan ga ik vast wel meer verkopen. Maar meer leden wil niet zeggen dat je meer verkoopt als je aanbod niet onweerstaanbaar is. Of misschien denk je wel ja, ik heb nog weinig engagement, weinig reacties, maar als ik mijn meer waarde geef, nog meer dingen deel, nog meer tips en tricks deel dan zijn mensen wel vast actief. En dan gaan ze dus ook eerder kopen. Maar let op, als je mensen overspoelt met meer content betekent het niet dat ze meer helderheid krijgen en dat je ze ook echt verder helpt. En misschien denkt wel ja uh ik nu nog niet genoeg leden zoals ik maar genoeg gooi en op zoek gaan naar andere leden.

En ik wil graag met jou de drie meest gemaakte fouten delen, waardoor ondernemers dus geen klanten uit hun community halen:

  1. Fout nummer één is hollen of stilstaan met het maken van content en het delen van content waardoor jij en je doelgroep eigenlijk overspoeld worden met content en zich eerder over prikkelt dan happy voelen. Nou, daar is iets mis. En no worries, als je deze ervaring hebt, je bent zeker niet alleen. Het kan zijn dat je probeert om veel content maken en veel engagement te krijgen, maar dat er eigenlijk weinig gebeurt. Of dat je periodes heel veel content deelt en andere periodes bijvoorbeeld in de vakantieperiode helemaal niets stilt na. Als je dus voelt dat je veel tijd besteedt aan het maken en publiceren van content voor je community, voor je social media, voor je nieuwsbrieven, voor je blog, voor je je podcast, you name it. Als je ook over prikkelt en moe bent van alles wat je moet doen als je to-do-lijst eigenlijk alleen maar langer wordt in plaats van korter als je uren op social media zit. Op zoek naar inspiratie, naar leuke berichten en eigenlijk niet meer zo goed weet wat je nou moet delen of twijfelt aan je waarde. Of jezelf afvraagt hoe mensen wel reageren op je berichten. Dan gaat er iets mis en het is behoorlijk frustrerend. Ik noem het altijd last hebben van het contentmonster. Je blijft maar content maken. Je blijft maar publiceren en je krijgt misschien wel likes en comments en dat is hartstikke leuk. Maar er lijkt niets concreet resultaat en je haalt er dus geen klant mee binnen. En daarbij dus heel veel tijd kwijt voor met het maken van mooie visuals. Maar die nieuwe klanten, die blijven uit. En het gevolg is eigenlijk als je dan stopt met het maken van content, dan gebeurt er ook eigenlijk helemaal niets meer. Dus het hangt echt af van wat jij deelt. Ja, mijn tip aan jou is stop met een overvloed aan content voor jezelf, maar ook voor je leden. En denk nog eventjes aan wat ik eerder zei als je dat je denkt van als er maar zo veel mogelijk waarde geeft, meer content, meer tips, dan verdien ik vast wel een keer meer geld. Klinkt misschien bekend, maar stop met pleisters plakken. En wat bedoel ik daar aan mij is dat je dus heel snel reageert op vragen van potentiële klanten in je commjnity, waardoor ze eigenlijk weer snel weg gaan. Want zij denken ook bij geholpen, terwijl jij eigenlijk eigenlijk weet dat je ze veel beter kan helpen met bijvoorbeeld een goed aanbod, een concreet stappenplan, een methode of een iets anders programma of product wat je hebt. En ja, mensen die gaan weg, want ze denken dat ze geholpen zijn terwijl je er alleen een pleister op geplakt hebt en ze niet echt verder helpt om die wond te genezen. En wat je ook vooral niet moet doen is meer informatie geven. Je leden hebben niet behoefte aan meer informatie, ze hebben behoefte aan heldere informatie en niet aan een miljoen losse tips, stappen en tricks, dus zorg ook dat je het goed opbouwt als je content maakt. Iemand in verwarring koopt nooit.

  2. Fout nummer twee is eigenlijk gewoon helemaal niet beginnen of niet echt beginnen. Misschien heb je wel een groep aangemaakt, maar daarna doe je eigenlijk niet zoveel omdat je jezelf tegenhoudt je het spannend vindt. Dan is het meer van “ik ben er nog niet klaar voor, want ik moet nog …” Ook daarin ben je niet de enige. Sterker nog, ik heb die fout zelf ook gemaakt. Het heeft mij anderhalf jaar gekost voordat ik eindelijk mijn eigen Facebookgroep startte, maar eigenlijk gratis community startte. Ik had wel een betaalde community voor mijn klanten, maar nog niet voor leads eigenlijk en voor een grotere doelgroep. De excuses die ik voormezelf had waren: Ik moet eerst mijn website op orde hebben, ik moet eerst een uitgebreid product hebben, ik heb nog geen funnel, ik heb nog geen weerstaanbaar aanbod, ik heb nog geen duizend volgers, etcetera etcetera. Wat je ziet is dat succesvolle ondernemers die starten voordat ze klaar zijn en beginnen gewoon. En dan komt de rest eigenlijk vanzelf. Want als je nou eens omdraait voor jezelf, denk daar ze over na. Stel nou dat je een actieve community tegenkomt rondom een onderwerp dat jou interesseert is een onderwerp waar jij gepassioneerd over bent of dat je dezelfde pijn voelt of dat je dezelfde ambities hebt als die groep. Wat denk je dan over die leider van die groep? Nou, ik heb deze vraag vaker gesteld en het antwoord wat ik dan meestal krijg is ja is echt een autoriteit, dat is de expert en daar kan ik nog wat van leren. Dus dat is wat mensen denken als je een leuke actieve community hebt en het maakt niet uit of het een Facebookgroep is, een LinkedIngroep of een community op je eigen platform. Maar aan de andere kant weet je hoeveel van jullie wachten totdat je voelt dat je er klaar voor bent of totdat je wordt herkend als expert, totdat je genoeg referenties hebt. Wachten totdat je nog meer opleidingen hebt gedaan of totdat je website klaar is. Maar wat als het leiden van zo’n online groep nou hetgene juist is dat jou de autoriteit als de expert geeft? En dat is iets waar mensen helemaal niet aan denken, maar wat wel ongelooflijk belangrijk is. Het toffe is dus juist dat als je communityleider bent dat je de aandacht en de expertstatus krijgt die je ook verdient. Ik zei het eigenlijk al een beetje. Zelf maakte ik die fout ook. Ik startte pas in september 2020 als ondernemer m’n eigen online community. Ik had wel eerder natuurlijk communities opgezet, zoals voor KLM, De Postcode Loterij, allemaal grote namen. Ik was zelfs co-founder van twee communities, maar m’n eigen community had ik nog niet. Misschien wel leuk om even wat cijfers te delen. Op 1 september 2020 startte ik de Community Leaders Club met 0 leden, 0 klanten en 0 sales. Je je groep hoeft dus ook helemaal niet zo groot te zijn om er klanten uit te halen. Het gaat erom manier waarop je ze activeert, want drie weken later op 23 september 2020 had ik 322 leden, 3 klanten en 3.000 euro aan sales. En een maand later, op 30 oktober, zat ik op 636 leden, weer 10 nieuwe klanten erbij en nog een maand later 30 november had ik al 1130 leden die er 30 nieuwe klanten bij. Wat betekent binnen 3 maanden 1130 leden en 43 nieuwe klanten en bijna 43.000 euro aan extra inkomsten. Allemaal dankzij mijn online community. En ik deel dit verhaal omdat je misschien wel in herkent. Ik stelde beginnen uit waarom ik was zeggen ik ben bang was dat het niet zou lukken om de community succesvol te krijgen, dat ik door de mand zou vallen als expert. Ik was ook bang dat ik constant aanwezig moest zijn en content moest delen.

  3. Fout nummer drie waarom je geen winstgevende groep hebt is dat je geen echte strategie hebt en geen actieplan. En daarmee laat je mensen verwarder achter dan ooit. En ik zei het al eerder mensen in verwarring, kopen nooit. Dat is echter de laatste wat je wil. Dus als je verwacht dat je vanzelf klanten binnenhaalt via je groep en dan heb ik slecht nieuws voor je. Dat gebeurt niet. Je hebt echt een bewezen stappenplan, een bewezen strategie nodig als je niet was vastlopen en je wel wil starten met goed geld verdienen dankzij je online community. Wat is dat dan die strategie? Eigenlijk bestaat die uit het plan. Je plan is eigenlijk fase 1 starten vanuit strategie. Daarna ga je je community activeren. Dat is fase 2. Fase 3 is groeien en bloeien, dus snel groeien, op een goede manier met de juiste leiden via allerlei verschillende manieren. En fase 4 is pas goed geld verdienen. En misschien vraag je je af: heb ik daar een grote groep voor nodig? En Maartje, jij had in drie maanden tijd 1130 leden, 43 klanten en 43.000 euro aan extra inkomsten. Langzaam miste ik bij niets. “Ik kan misschien wel niet zo snel groeien” Het kan best zijn dat een klein stemmetje in je hoofd dit zegt. Nou maakt ook helemaal niet uit. Focus op de juiste cijfers, want veel van mijn studenten zijn juist de eerste maand al succesvol met maar 50 of 100 leden. Dus als je jezelf afvraagt heb ik een grote groep nodig om nieuwe klanten binnen te halen? Nee, dat is helemaal niet nodig. Bekijk ook het voorbeeld van Laura eens.

Je weet nu dat je met een online community supergoed nieuwe klanten aantrekt, onafhankelijk van de grootte van je doelgroep. Maar ja, je verdient niet zomaar geld met je online community als je geen heldere strategie en een bewezen stappenplan hebt die werken. Ik hoop dat ik je heb geholpen met het inzicht wat je vooral niet moet doen als je een winstgevende groep wil hebben en waar je juist wel op moet letten. En mocht je er meer over willen weten dan een weet je me te vinden via de mail, in de Community Leaders Club, of op een van mijn socialmediakanalen.

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer