De do’s en don’ts bij het organiseren van een challenge in je groep

Vorige week gaf ik een toffe challenge in mijn gratis Facebookgroep: de Community Leaders Club. Een week na de challenge ‘Boost je Online Community’ kijk ik terug en deel ik in deze blog de do’s en don’ts bij het organiseren van een challenge in je groep.

Liever dit artikel luister in een podcast? Je beluistert de podcast hier.

Ik geef sinds een jaar challenges in m’n bestaande Facebookgroep. De reden daarvoor is omdat je heel veel engagement krijgt en relevant bent voor je leden. Zelf kies ik ervoor om deze challenges gratis te doen, om zo mijn leden te helpen om hun community een boost te geven. Zo’n 25 procent van de deelnemers van mijn challenge zijn al klant bij mij, de andere 75% komt vanaf mijn socialmedia kanalen, uit mijn mailinglijst en uit de advertenties die ik hiervoor laat lopen. En doordat je mensen in een bestaande groep laat komen, zien ze al een beetje van hey, wat voor sfeer heerst hier? Wat voor mensen zijn hier? Voel ik me hier thuis? En dan is het eigenlijk veel makkelijker om om de juiste sfeer neer te zetten.

Do’s bij het organiseren van een challenge:

  • Plannen! Ik begin zo’n vijf weken voordat de challenge begint al met het opbouwen van de challenge.

  • Vraag je leden wat ze willen leren. Om relevante content te bieden zet ik een vragenlijst uit om mijn deelnemers te vragen waar ze behoefte aan hebben. Daarnaast vraag ik ook letterlijk in de community waar ze hulp bij nodig hebben en waarmee ik ze zou kunnen helpen.

  • Bepaal van te voren welke waarde je gaat delen. Zo koos ik ervoor om vier dagen lang elke dag live te gaan in de Facebookgroep en per dag informatie te delen over het onderwerp van de dag. Aan de hand van die live zette ik de leden aan het werk doordat ze de opdrachten van die dag gingen uitwerken uit het werkboek dat ik had gemaakt. Hier is uiteraard voorbereiding voor nodig, dus zorg ervoor dat je van te voren al goed hebt voorbereid wat je welke dag voor waarde gaat delen.

  • Bepaal van te voren je aanbod. Een challenge kan je ook goed inzetten als verdienmodel voor je community. Aan het eind van de challenge kan je een mooi aanbod doen nadat je tijdens de challenge heel waardevol bent geweest voor de deelnemers.

  • Wees in de week van de challenge super actief in je groep. Like en reageer op berichten en mailtjes, zodat je leden zich gezien en gehoord voelen. Dit kan je zelf doen, maar je kan ook iemand inschakelen die dat voor je doet.

  • Houdt rekening met het onverwachte! Dit is echt mijn belangrijkste tip. Bereid alles goed voor, zodat als er iets misgaat tijdens je challenge dat je het oplost zonder dat je nog alles voor de dag daarna moet voorbereiden. Zo gingen er bij mij technisch dingen fout, zoals dat het internet het zo slecht deed, waardoor mn webinar steeds haperde. Ook heb ik wel eens gehad dat m’n mailtjes niet aankwamen. Zorg ervoor dat je nog ruimte hebt in je agenda zodat je dit soort dingen rustig kan oplossen.

Don’ts bij het organiseren van een challenge:

  • Ga niet vlak voor of tijdens de challenge nog iets aanpassen, dit maakt je misschien onzeker. In de week van mijn challenge ging ik nog mijn webinar aanpassen. Dat is juist het moment dat je je aanbod doet. Doordat het een nieuw webinar was, werd ik lichtelijk zenuwachtig waardoor ik niet alles uit m’n webinar kon halen.

  • Ga niet hollen en stilstaan. Dus voorkom dat je na je challenge niks meer doet in je groep. Laat je challenge niet doodbloeden na je challenge!

Mastermind Cash met communities

Omdat ik zoveel vragen kreeg over het opzetten van zo’n challenge, ben ik met iets nieuws begonnen. Namelijk een Mastermind ‘Cash met communities’.  Hierin ga ik een kleine groep ondernemers zeven weken lang ga begeleiden bij het opzetten van een challenge. Ik help ze bij de voorbereiding, het plannen, het maken van werkboeken, het maken van een goed webinar en meer. Deze mastermind is bedoelt voor community leiders waarvan hun community al lekker actief is, maar opzoek zijn naar de next step. Meer weten over deze mastermind? Stuur ons even een mailtje naar mail@welovecommunities.nl dan mailen we je alle informatie.

Ik ben ook erg benieuwd naar jou! Heb je wel eens een challenge gegeven? Hoe ging dat? Was je tevreden over de interactie in de groep? Hoe gingen je verkopen? Laat het weten in de Community Leaders Club op Facebook, vind ik leuk!

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer