Flavia’s communities hebben opgeteld zo’n 200.000 leden. Hoe bouwde zij wereldwijd aan een sterke community waar directeuren uit alle hoeken van de wereld zich bij willen aansluiten?
Het is erg inspirerend om te horen hoe je aan de ene kant dicht bij je eigen waarden blijft, en aan de andere kant een big business van de grond af opbouwt. Flavia Anghel laat je zien dat je alles kunt bereiken, als je maar een doel voor ogen hebt en authentiek blijft. Hoe zij dat deed en hoe samen met een klein team haar communities activeert, kun je zien in dit interview. Daarnaast deelt Flavia tips waar je meteen mee aan de slag kunt.
Flavia Barbat Anghel is de oprichter en CEO van Brandium Inc. Daar vallen Brandingmag (het internationale tijdschrift voor branding) en Branding.News (het online platform dat zich richt op de visuele stijlen van branding van over de hele wereld) onder. Hoe is zij begonnen? En wat zijn haar belangrijkste tips?
Tip: wees heel open en heb geen angst: durf te vragen
‘Ik zou nergens zijn gekomen, en ik denk onze community ook niet, zonder zo min mogelijk angst te hebben. Als je een big idea hebt, of iets groots wil doen, dan zullen er mensen naar je toe komen en zeggen dat je idee te groot is. Dat je het niet zult redden omdat je team te klein is. Maar er zijn ook mensen die je zullen verrassen. Je kunt mensen niet beoordelen op waar ze op dat moment zijn in hun carrière. Er zijn veel mensen die op vreemde manieren op heel hoge posities terecht gekomen. Zij zijn het bewijs dat je tot iets veel groters en veel effectievers kunt komen, terwijl je toch je kern en essentie behoudt van wie je bent. Zij hebben dat gedaan. En die moet je zien te vinden. En dat lukt alleen als je heel open bent en geen angst hebt. Je gaat erheen, je vraagt om wat je wilt, je vertelt wie je bent, wat je doet, waarom je het doet. En als ze deel willen uitmaken van je community, fijn. Zo niet, ook prima. Aan het einde van de dag is er geen schade aangericht. En ik denk dat dat een van je grootste inzichten moet zijn, want het is niet zo dat iets zomaar in je schoot geworpen wordt. Al helpt het universum wel mee. Doe alles wat er binnen je macht ligt en vecht voor de glorie.’
(tekst gaat door onder het interview)
Tip: ga voor co-creatie en laat je verrassen
Flavia Anghel gelooft erg in co-creatie met leden uit de community. Haar tip: ‘Creëer niet te veel regels of barrières om mensen te accepteren. Mensen zullen je altijd verrassen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een paar geweldige mensen in je community uit een land dat je misschien niet kent, en met de beste content die je ooit hebt gezien? Ik geef alleen maar een voorbeeld van mijn kant als redacteur. Deze geweldige mensen hebben misschien hun hele leven gestudeerd om hun vak uit te oefenen en iets geweldigs te maken. Ze komen naar je toe met iets moois en ze delen het dan met je. Dat is toch geweldig! Creëer daarom zo min mogelijk barrières.’
Tip: als underdog moet je weten hoe je je doelgroep bereikt
Ook Flavia Anghel merkt dat haar community vooral organisch is gegroeid, door relevant te zijn voor een specifieke doelgroep. Flavia: ‘Ik denk dat we met Brandingmag en Brandingnews in totaal ongeveer 200.000 communityleden hebben. Het is belangrijk om naar de demografische gegevens te kijken, want dan zie je dat een groot percentage van de mensen die ons volgen, zeer vermogende individuen zijn. Het zijn zeer succesvolle mensen. Ze maken deel uit van de C-Suite (ceo’s, cmo’s, cfo’s, etc). Het zijn mensen die graag dingen lezen zoals The Economist of Harvard Business Review of iets dergelijks. Het is dus mogelijk dat zelfs een kleine underdog zoals ons dat soort mensen bereikt, als je maar weet hoe je ze moet targetten. Als je weet hoe je de kwaliteitscontent moet maken waarnaar ze op zoek zijn. Ze een bepaalde ervaring geeft. We hebben bijvoorbeeld besloten om Brandingmag niet alleen op internet te hebben, maar ook in verschillende andere vormen aan te bieden. Daarom zijn we met Brandingmag begonnen met evenementen en consulting, omdat we de leden ook die ervaring wilden geven. En een deel van die ervaring ook naar anderen over wilden brengen. Onze community groeide veelal via mond-tot-mondreclame, organisch.’
Spread the word op evenementen
Flavia Anghel organiseert niet alleen evenementen zoals REBELS AND RULERS, maar gaat zelf ook naar evenementen toe. Dat helpt om haar community te laten groeien. Flavia: ‘Onze communities groeiden ook omdat ik naar internationale evenementen ging. Wat een van de voordelen is van het hebben van een mediaplatform, is dat je als mediapartner naar deze evenementen kunt gaan en content kunt creëren, gebaseerd op interviews. Het betekent dat je een reden hebt om met die personen te gaan zitten. En met hen te praten over wat je doet en wie je bent.’
Combineer mond-tot-mond reclame met betaald adverteren
Ze gaat voor de combinatie mond-tot-mondreclame en betaald adverteren: ‘Veel is organisch gegroeid. En veel ervan is ook gericht adverteren geweest. Hoe oprecht mijn doel ook is, ik kan de beste sociale mediaberichten aller tijden maken, maar het platform laat me niet iedereen bereiken. Daar moet ik voor betalen. Dus hebben we onze reclamedollars heel gericht ingezet. We waren altijd op zoek naar specifieke functietitels of landen waarvan we wisten dat ze de meeste hulp nodig hadden. Als je nu naar de community kijkt, dan zie je dat veel leden uit Brazilië komen, terwijl we niet per se op Brazilië targetten. Maar dat komt omdat ze lijken op hoe we hier in Oost-Europa zijn. (Flavia komt uit Roemenië). Ze hebben niet noodzakelijk dezelfde onderwijsinstellingen en dergelijke. Dus zijn ze op zoek naar media en publicaties die hen die inzichten bieden.’
Vertrouwen, structuur en de essentie als geheim voor succes
‘Vertrouwen is een van de grootste dingen die ik mis zie gaan. Daarnaast moet iemand een community structuur geven. Want alleen door de combinatie van vertrouwen en structuur kom je bij het derde punt, de essentie van een community. De reden voor het bestaan, het antwoord op de vraag: “waarom ben je hier?” Dat in combinatie met het vertrouwen en de structuur is het geheim waardoor een community uiteindelijk succesvol kan zijn.’
Over Flavia
Flavia Barbat Anghel is de oprichter en CEO van Brandium Inc. Daar vallen Brandingmag (het internationale tijdschrift voor branding) en Branding.News (het online platform dat zich richt op de visuele stijlen van branding van over de hele wereld) onder.
Haar communities hebben opgeteld zo’n 200.000 leden. Brandium adviseert wereldwijd grote bedrijven. Ze bouwen voor hen content ecosystemen, redactionele marketingstrategieën en organiseren evenementen, waaronder REBELS AND RULERS.
Meer weten over Flavia? Bekijk het volledige video-interview. En check haar websites:
Brandium Inc.: http://www.brandiuminc.com/
Brandingmag: https://www.brandingmag.com/
Branding.News: http://www.branding.news/
Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.