Vaak zit er meer achter een bericht dan je in eerste instantie denkt…
Engagement is essentieel voor een succesvolle community . Dat de leden samen het gesprek aangaan. Daar heb je dus relevante content voor nodig. Content die aanspreekt, maar ook waar een strategie achter zit. Want je wil natuurlijk wel een win-win situatie.
Een win voor je leden, omdat die connecten met gelijkgestemden in jouw online groep. Maar ook een win voor jou, als het gaat om business en nieuwe klanten. Deze strategie helpt daarbij.
Voordat ik verder ga: heb je je al opgegeven voor mijn gratis masterclass morgen en overmorgen? Meer klanten dankzij een online community / Facebookgroep. Zo nee: geef je eerst even op.
3 waarheden en 1 leugen
Dit bericht heeft mega goed gescoord in mijn community: 3 waarheden en 1 leugen. 513 van de 600 leden hebben het bericht gezien, er kwamen 228 reacties op. Yes! De leden onderling gingen met elkaar het gesprek aan door dit spel. Daarna hebben meerdere community-leiders dit concept ook ingezet in hun eigen community, omdat ze het zo leuk vonden.
Het is een spel waarin we de meest bijzondere dingen van elkaar ontdekken. Hartstikke leuk! Zowel op Facebook als Linkedin. Maarrrrr, niet iedereen hanteert de juiste strategie bij het kopiëren van dit ogenschijnlijk simpele concept. Daarom zal ik die strategie in deze mail uitleggen.
Het is simpel. Je deelt drie dingen over jou die waar zijn en een leugen. Vervolgens probeer je achter de leugen van anderen te komen. Ik deelde het volgende:
-
Ik vloog de wereld rond als stewardess
-
Ik verdiende als ondernemer de eerste 3 weken meteen 3K (3.000 euro)
-
Ik interviewde een Amerikaanse president
-
Tijdens mijn eerste internationale congres als spreker kreeg ik een black-out op het podium.
-
Je zegt nog niet wat waar is en roept je community op om ook hun 3 waarheden en 1 leugen te delen. De dag erna was de onthulling.
Mijn leugen was nummer 2! En bijna niemand heeft niemand dat geraden. Ik heb de eerste 3 weken als ondernemer namelijk helemaal NIETS verdiend!
Maar de eerste 3 weken als community-leider van de Community Leaders Club wel: 3K (3.000 euro) dankzij een gratis Facebookgroep!
Yup, ik ben stewardess geweest;
Yup, ik heb oud president Clinton geïnterviewd;
Yup, ik kreeg een black-out op het podium van mn allereerste internationale congres (zie foto) en dat was vreselijk!!!
Waarom deel ik dit? #Strategie. Om:
-
Met mijn community te connecten en elkaar beter te leren kennen;
-
Engagement en reacties te stimuleren;
-
De geleende autoriteit van president Clinton ook op mij af te laten stralen (schijnt goed te werken??);
-
Te laten zien dat er ook dingen fout gaan (black-out);
-
Aan te tonen dat het mogelijk is om met een online community binnen 3 weken 3.000 euro te verdienen.
Zo zie je maar: achter iets wat op het eerste gezicht alleen ‘leuk’ lijkt, zit vaak een strategie. Dat – en meer – is precies wat ik mijn studenten leer. Niet alleen het topje van de ijsberg, maar ook alles (de strategie en het plan) eronder.
Morgen en overmorgen geef ik een gratis webinar over het geheim een succesvolle community. Inclusief strategie. Wees welkom!
Fijne zondag!
Hartelijke groeten,
Jouw Digital Community Expert Maartje
PS: Wil je connecten met andere community leiders? Ben je ook een ambitieuze ondernemer? Wees welkom in de Community Leaders Club.
PS2: community-leider Janneke van Heugten schreef hier zelfs een LinkedIn-artikel over. Waarin ze mij en mijn community noemde, inclusief tag en linkje. Ze heeft 11.493 volgers dus dat is meteen mooi qua free publicity en nieuwe leden aantrekken. Tof he?!