Op de tiende verjaardag van de Facebook groepen, op 1 oktober 2020, wordt deze mijlpaal gevierd met de Facebook Communities Summit. Dit jaar is deze Facebook Communities Summit voor het eerst digitaal via een Facebook LIVE. Met tienduizenden community-leiders van over de hele wereld keken we tegelijk naar de update van Mark Zuckerberg en zijn collega’s. Wauw.
De video kun je hier terugzien. In dit artikel lees je de highlights van die Facebook Communities Summit, inclusief toffe updates die de komende maanden uitgerold worden om de community-leiders van Facebook groepen te helpen.
Online communities waren al belangrijk, maar sinds we vanwege de Corona-crisis niet meer fysiek bij elkaar kunnen komen, zijn ze nóg belangrijker geworden. En relevanter dan ooit.
Mensen willen heel graag ergens bijhoren en connecten met gelijkgestemden, terwijl ze thuis in lock-down zitten. Dat blijkt ook uit de cijfers. Maandelijks gebruiken meer dan 1,8 miljard mensen Facebook groepen en er zijn tientallen miljoenen actieve communities op Facebook waar mensen samenkomen om over hun interesses te praten, nieuwe dingen te leren, vermaakt te worden en (nieuwe) contacten te leggen. Dat is voor jou als ondernemer dus ook interessant, want ook jouw ideale doelgroep is in Facebook groepen actief.
Op de tiende verjaardag van de Facebook groepen maakt Facebook daarom een aantal nieuwe tools bekend die de groepen niet alleen leuker, maar ook veiliger maken. Tools die ervoor zorgen dat leden uit communities nog beter met elkaar kunnen connecten. Op een fijne en vertrouwde manier.
Communityleiders vormen het hart van elke community, of het nu open of gesloten groepen zijn. Met deze nieuwe tools kunnen zij hun Facebook groepen efficiënter en makkelijker beheren.
Check deze 3 nieuwe toffe tools voor leiders van Facebook groepen:
-
Admin Assist: Stel regels in zodat Facebook je kan helpen bij het modereren van berichten in jouw groep. Je kunt bijvoorbeeld berichten weigeren met bepaalde zoekwoorden of van mensen die nog niet zo lang in de groep zitten of van wie de berichten in het verleden zijn gerapporteerd.
-
New Topics: Organiseer inhoud op onderwerp met hashtags en zet een onderwerp bovenaan de groep vast om het voor iedereen te markeren.
-
Branded Content for Public Groups: Gebruik de Brand Collabs Manager om geld te verdienen met je openbare groep door contact te leggen met merken die hun producten en diensten willen promoten. Dit is echt een game-changer en een nieuw manier om geld te verdienen met jouw Facebook groep. Maar alleen als het een open groep is.
Nieuwe manieren om in contact te komen met je community:
Deze nieuwe groepsfuncties helpen je om gesprekken op gang te brengen:
-
Chats: maak en neem deel aan realtime gesprekken binnen een groep.
-
Prompts: start gesprekken met een nieuw soort gezamenlijk bericht, waarin je foto’s over een specifiek onderwerp kunt delen en door iedereens antwoorden kunt swipen.
-
Q&A: beheerders kunnen op tekst gebaseerde vraag-en-antwoord-sessies hosten waaraan de communityleden makkelijk kunnen deelnemen.
-
Pas je profiel aan per groep: verander de manier waarop je in verschillende groepen verschijnt door een aangepaste profielfoto in te stellen en informatie te delen die relevant is voor die specifieke community. Als je bijvoorbeeld in een online gaming community zit, kun je als profielfoto een avatar delen. Terwijl je voor je eigen profile gewoon een foto van jezelf houdt.
Ontdek en neem deel aan gesprekken in openbare groepen
De meeste ondernemers hebben een privégroep, een gesloten groep waarbij je als lid meerdere vragen beantwoordt voordat je deel kunt nemen. Dat doe ik zelf ook in de Community Leaders Club. In een gesloten groep kunnen de leden in een veilige en vertrouwde omgeving echte en oprechte connecties maken met de andere leden, rondom een gemeenschappelijke pijn, passie of ambitie.
Maar openbare groepen zijn ook interessant. Daar delen mensen content met elkaar over bijvoorbeeld trends, hobby’s en grappige onderwerpen. Openbare groepen brengen mensen met gemeenschappelijke interesses bij elkaar. Door samen het gesprek aan te gaan over een gemeenschappelijke interesse, leer je van elkaars perspectief.
Om meer mensen te helpen relevante communities te vinden en er verbinding mee te maken, gaat Facebook ook nieuwe manieren testen waarop mensen gesprekken kunnen ontdekken in de openbare Facebook groepen.
Facebook groep updates komen terug in je nieuwsoverzicht en via het tabblad groepen zie je berichten terug van openbare groepen, op basis van jouw interesses en relevantie. Ook krijg je populaire berichten uit openbare groepen te zien, die je worden aanbevolen. Zo kun je zien wat mensen van over de hele wereld zeggen over die ene grote game, de tv-show van gisteravond of je favoriete band. Mogelijk zijn die updates en groepsgesprekken straks ook buiten de Facebook-app te zien, bijvoorbeeld wanneer je op internet aan het zoeken bent.
Van daaruit is het gemakkelijk om deel te nemen aan het gesprek zonder eerst lid te worden van een groep, zolang de community dit toestaat. Dit geldt dus alleen voor openbare groepen. Als beheerder van een openbare groep houd je nog steeds controle over de groepsinstellingen, zoals wie er zonder goedkeuring berichten kan plaatsen en reageren. Wel krijgen de leden eerst de groepsregels te zien voordat ze berichten plaatsen, zodat de goede sfeer en cultuur in die groep behouden blijft. De nieuwe Admin Assist-functie (zie hierboven) maakt het ook makkelijker om een bepaald soort berichten te beperken.
De komende maanden zal Facebook deze features gaan uitrollen en testen. Communityleiders hebben de mogelijkheid om hun groep openbaar te maken en mee te doen met deze nieuwe ontwikkelingen. Het voordeel is dat je groep dan nog beter gevonden kan worden. Maar dit is niet voor elke groep geschikt. Houd deze site en de Community Leaders Club in de gaten voor de laatste ontwikkelingen.
Hartelijke groeten,
Maartje Blijleven
Jouw Digital Community Expert.
Bron en afbeeldingen: Facebook App newsroom.