Facebook, Instagram en LinkedIn favoriete community-media

Een krappe meerderheid Nederlandse ondernemers (50,4 procent) ziet Facebook als dé plek om een community op te zetten en verder te laten groeien. Instagram (16,7 procent) en LinkedIn (12,2 procent) maken de top drie compleet.

Dit blijkt uit de eerste editie van de Community Monitor van ‘We love communities‘ onder 3.000 ondernemers.

De Community Monitor is geïnitieerd door digital community-expert Maartje Blijleven. Zij is auteur van de bestseller ‘We love communities’ en momenteel één van de eerste Nederlandse ondernemers op Clubhouse. Bedrijven gebruiken ook andere vormen van communities, blijkt. Zo bouwt 9,6 procent van de ondernemers hun community niet via sociale media, maar op hun eigen website of community platform. De nieuwe app Clubhouse wordt al door 5,9 procent genoemd als beste plek voor communities van ondernemers.

Pinterest, Twitter en Whatsapp

De drie platforms die het minste worden genoemd in de Community Monitor zijn Pinterest, Twitter en Whatsapp. Alle drie worden ze door minder dan 1 procent van de ondervraagden genoemd. Andere platforms die weinig worden genoemd, zijn YouTube (slechts 1,8 procent) en opbouw van een community door middel van een maillijst (1,6 procent).

Clubhouse

Maartje Blijleven, digital community-expert en initiatiefnemer van de Community Monitor, vindt het opvallend hoe snel Clubhouse groeit. ‘Dat zoveel ondernemers het nu al zien als dé plek om hun community op te bouwen, verbaast mij echter niet’, zegt Blijleven. ‘Mensen hebben in deze tijd behoefte aan echte en oprechte gesprekken, dat kan goed via Clubhouse.’

28 procent startups vindt community cruciaal voor succes

Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt ook dat bijna 80 procent van de oprichters van startups vindt dat het opbouwen van een community van gebruikers belangrijk is voor hun bedrijf. Daarbij beschrijft 28 procent communities als cruciaal voor hun succes.

Ook topmerken zoals Apple, Microsoft en Amazon hebben allemaal flink geïnvesteerd in digitale en in-person community engagement in hun verschillende product portfolio’s, concludeert hetzelfde onderzoek.

Communities zijn een trend

Bedrijven zijn vanwege de lockdown op zoek gegaan naar andere manieren om relaties te bouwen en onderhouden en nieuwe klanten aan te trekken. Blijleven: ‘Een online community is een goed alternatief voor offline netwerken. Mensen zijn nu gewend geraakt aan online werken en samenkomen. Via een online community kan dat op een authentieke en aansprekende manier. Daarom verwacht ik dat deze trend in 2021 doorzet.’
(PvWK)

Bron: https://www.marketingtribune.nl/online/nieuws/2021/04/facebook-insta-en-linkedin-favoriet-community-medium/index.xml

Meer weten over online communities? Wees welkom bij de Community Leaders Club op Facebook! (GRATIS)

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer