arrow_drop_up arrow_drop_down
Facebookgroep, Clubhouse en een podcast: een ijzersterke combinatie
26 februari 2021 

Facebookgroep, Clubhouse en een podcast: een ijzersterke combinatie

Ik wil het graag met je hebben over de combinatie tussen een Facebookgroep, Clubhouse en een podcast en waarom deze zo’n ijzersterke combinatie is. Voordat ik je uitleg waarom dat zo is, wil ik eigenlijk even mijn vrijdag strategie uitleggen. Wat ik elke vrijdag doe en waarom… [SPOILER ALERT: Dit is een lang artikel met veel waardevolle informatie, onderaan vind je ook nog een toffe aanbieding die tot 18.00 uur vandaag geldig is. Mis deze niet!]

Luister je liever? Ik heb hier ook een toffe podcast over opgenomen.

De bounce methode
Mijn vrijdag strategie: ik ga eerst tussen 8.30 uur en 9.00 uur via Facebook live in de Community Leaders Club op Facebook. Dan host ik tussen 9.00 en 10.00 uur de Community Leaders Club op Clubhouse. En daarna neem ik mijn podcast op. Waarom? Omdat uit onderzoek is gebleken dat de bounce methode – want dat is het eigenlijk – heel goed werkt en daarnaast gewoon omdat ik het praktische vind en leuk vind om content te delen. Wat is de bounce methode? Dat is eigenlijk een methode die komt uit de de dating wereld en dat betekent het volgende.

Stel je eens voor: je wisselt 10.000 woorden met je date op één avond. En dat is hartstikke leuk. Dan voelt dat minder waardevol dan dat je diezelfde tienduizend woorden wisselt op verschillende plekken. De ene keer ga je bijvoorbeeld even kopje koffie drinken en wissel je 2.000 woorden. Dan ga je even naar de bios en wissel je 3.000 woorden, dan bel je nog een keer met 1.000 woorden en dan ga je stukje wandelen en wissel je 4.000 woorden. De woorden die je wisselt zijn hetzelfde, maar op verschillende plekken voelt het waardevoller.

Zien, meepraten, luisteren…
En datzelfde geldt voor je business en de woorden die je wisselt met je ideale doelgroep. Dus als mensen jou eerst bijvoorbeeld live zien in een Facebookgroep. Dan horen ze je op Clubhouse, waar ze ook echt met je meepraten. Later horen ze je weer in een podcast. Dan voelt het waardevoller dan mensen je maar één keer zien. Dat is ook de reden dat ik voor deze methode heb gekozen. Dus de combinatie van een Facebookgroep, Clubhouse en een podcast. En omdat ik gewoon heel erg geloof in het hergebruiken van content.

Door je Facebookgroep word je content altijd beter. Want je krijgt natuurlijk omdat het live is, live feedback en vragen in de chat. Op basis daarvan geef je tips en tricks en dat is hartstikke leuk. Echte feedback en reacties dus. Je kan zo ook heel goed kijken of je doelgroep het echt begrijpt, wat je zegt. Of dat je misschien te snel of juist te langzaam gaat. In Clubhouse kan je ook echt het gesprek aangaan samen.

Anderen stellen vragen en daardoor deel jij je kennis op een authentieke en aansprekende manier. Hoe reageren mensen op jouw tips? Wat zijn de learnings die je daaruit haalt? Wat zijn de tips die voor jou gewoon heel vanzelfsprekend zijn? Daardoor kom je achter je blinde vlek. Wat voor jou logisch is, is voor een ander nieuw en een waardevol inzicht. Die inzichten kun je op Clubhouse dus met elkaar delen.

Voer je echt het gesprek? Gaat het echt van van hart tot hart? Luister je naar elkaar? Voer je oprechte gesprekken? Dat is top! En van zo’n uur een Clubhouse room hosten, neem je meteen je podcast op. Wie wil dat nou niet in je podcast? Mooie learnings en inzichten delen? Je kunt dus al die learnings van die ochtend meenemen:

(1) je eigen kennis deel je met
(2) de vragen van mensen die komen uit je room op Clubhouse en
(3) je neemt ook de antwoorden op de vragen mee die je binnen kreeg via de chat tijdens je Facebook Live in je Facebookgroep.
Want als je leden die vragen stellen, dan is de kans groot dat mensen die je podcast luisteren die vragen ook hebben. En op die manier heb je gewoon een veel rijkere podcast. Is deze nog relevanter voor je luisteraar. n worden ze dus eerder klant bij je. Of lid van je Facebookgroep, als ze dat nog niet zijn. Dus dat is gewoon heel erg tof.

Kanaalvoorkeur van je klant
Er is nog een reden waarom de combinatie van een Facebookgroep, Clubhouse en een podcast een ijzersterke combinatie is. En dat is de kanaalvoorkeur van je klant. De ene vindt het fijner om op Facebook te zijn en jou te zien in een video. De ander vindt het fijner om te luisteren, bijvoorbeeld in Clubhouse, en ook echt mee te praten. En weer een ander zegt ‘Doe mij maar een podcast. Ik hoef niet mee te praten. Ik wil gewoon vooral de learnings hebben’.

Dus ook daarbij is het gewoon heel slim om hetzelfde onderwerp op verschillende kanalen te behandelen. De ene klant of potentiële klant heeft de voorkeur voor het één en de andere potentiële klant heeft de voorkeur voor het andere medium.

Extra tip: laat je podcast ook transcriberen en werk het uit in een blogpost.
Dat heb ik voor dit artikel ook gedaan. Daarna schrijf je van het transcript een artikel voor op je website, zodat je via zoekmachine optimalisatie weer meer nieuwe mensen aantrekt. Dan is de cirkel helemaal rond :-). De podcast kun je hier trouwens beluisteren.

Je weet inmiddels dat ik onwijs enthousiast ben over Clubhouse. Ik ben ook eergisteren in RTL 4 Koffietijd te gast geweest om daarover te praten. Afgelopen zaterdag stond ik in De Telegraaf om als digital community expert mijn mening te geven over Clubhouse. Ik stond ook in De Ondernemer, op Frankwatching, Emerce en in andere media, omdat ik gewoon super enthousiast ben over het Audio Community Platform Clubhouse.

Maar er zitten ook een aantal nadelen aan Clubhouse.
En daarom is die combinatie tussen een Facebookgroep, Clubhouse en eventueel ook nog een podcast ijzersterk. Als je moet kiezen: ga dan in ieder geval voor die combinatie tussen een Facebookgroep en Clubhouse. Waarom? Omdat het de nadelen van Clubhouse wegneemt.

1. De gesprekken worden niet opgenomen. Het is dus alleen maar live, op dat moment. Het gesprek is gevoerd en weg = weg, daarna kan niemand het meer terug luisteren. En ja, dat is eigenlijk best wel jammer. Want als je nou een heel tof inzicht hebt gedeeld of als er hele toffe vragen kwamen, waar jij antwoord op gaf, dan is die content gewoon weg. In een Facebookgroep blijft die content bewaard.

2. Niet iedereen zit op Clubhouse. Mensen hebben bijvoorbeeld nog geen invite gekregen, of ze hebben geen iPhone S6 of hoger of een iPad waar de Clubhouse app op draait. Dus ja, als je alleen actief bent op Clubhouse, dan ga je gewoon ook mensen missen. Na een uur is de content weg, dus je hebt 1 uur een hele toffe room, of langer als je dat wilt, maar na een uur zo’n toffe room hosten, is de content gewoon weg en komt het ook niet meer terug. Dat is natuurlijk best wel zonde. Vooral als je mooie inzichten hebt gedeeld.

3. Mensen moeten ook maar net op dat uur kunnen, dat jij hebt gepland als gesprek. Niet iedereen kan dan natuurlijk, want mensen hebben ook hun eigen agenda. Ik ga elke vrijdag van 9 tot 10 uur live, ik de Community Leaders Club op Clubhouse. Maar als jij op vrijdags bijvoorbeeld altijd in een meeting zit of je moet werken, dan mis je dus de inzichten die daar gedeeld worden. De vragen die gesteld worden. De antwoorden die daarop komen. Inspiratie dus. Het is ook gewoon zonde. In een Facebookgroep heb je dat niet, daar blijft de content toegankelijk voor je community en kunnen mensen op hun eigen tijd kijken of luisteren of lezen.

Audio is onwijs tof natuurlijk, het is een trend en het is ook een van de redenen dat ik op Clubhouse zit en de We love communities Podcast ben gestart. Ik geloof erin. Maar sommige mensen zien liever beeld of lezen liever tekst. Daarom is het dus die combinatie met je Facebookgroep die heel erg krachtig is. Of de combinatie van Clubhouse en een andere community, want dat kan ook. Maar in een Facebookgroep kun je natuurlijk live gaan, daarom deel ik dat.

Waarom ik in de combinatie tussen een Facebook community en Clubhouse geloof?
Omdat je in een Facebookgroep echt de magie van de leden onderling vasthoudt. Dus je hebt een Clubhouse room waar een tof gesprek plaatsvindt, ook tussen de leden onderling die in je room zijn. Die kun je na dat gesprek verwijzen naar je Facebookgroep, om daar die magie vast te houden. Dus dat is gewoon supertof. Mensen hoeven niet weer een week te wachten, voordat ze elkaar weer zien of spreken. Want een Facebookgroep is 24/7 toegankelijk.

Win-win-win situatie met jouw online community
Je deelt ook in een Facebookgroep kennis en inspiratie en die content kunnen jouw leden ook later weer terugvinden, waardoor je een win-win-win situatie creëert: een win voor je leden (1), omdat ze van elkaar leren, kennis delen, connecten en je als groep naar een hoger niveau gaat. Een win voor jou als ondernemer (2), omdat je gewoon echt heel erg focust op de relatie met je ideale klant, weet wat hij of zij wil en je daar je aanbod op af kan stemmen.

En een extra win (3) voor jou als community leider. Omdat er kansen op je pad komen qua samenwerkingen, in de media en als spreker op podia, omdat jij gezien wordt als de expert binnen jouw vakgebied. Omdat jij een community leidt over dat onderwerp en daardoor komen er kansen op je pad die je niet voor mogelijk had gehouden. En dat is echt voor de langere termijn goed voor je business. Dat treedt het vliegwiel in werking en gaat jouw community ook voor jou werken. Is het niet alleen waardevol voor je leden, maar ook voor jou.

Dat effect heb je niet als je alleen af en toe even een Clubhouse room host, maar echt als je ook zo’n Facebook community hebt of een community op je eigen platform. Ik gaf al eerder in dit artikel aan dat ieder mens een andere voorkeur heeft voor een communicatiekanaal.  In een Facebookgroep kun je video delen. Mensen kunnen ook luisteren naar je video’s. Je kunt gifjes delen, je kunt berichten delen. Eigenlijk alles. Dus qua kanaal voorkeur heb je in een Facebookgroep gewoon veel meer opties dan alleen audio, wat Clubhouse is.

Een ander heel groot voordeel van de combinatie tussen Clubhouse en je Facebookgroep, is dat de content bewaard wordt en dat je een zoekfunctie hebt. Dus dat je leden snel eerdere content terug kunnen vinden en dat jij je leden daar ook ook op kan wijzen. Zo vertel je niet 100x hetzelfde ;-). Ik krijg bijvoorbeeld heel vaak de vragen: ‘Hoe zit het nou met het uitnodigen van mensen voor mijn groep?’ ‘Wat als mensen de lidmaatschaps vragen niet beantwoorden?’ ‘Welke vragen stel ik eigenlijk en hoe keur ik mensen goed?’ En: ‘Wat doe ik als mensen die vragen niet hebben beantwoord?’.

Als je dat in een room in Clubhouse beantwoordt, dan moet je dat elke keer opnieuw doen. In een Facebookgroep kan je gewoon zeggen dat heb ik toen al behandeld, dus kijk het even terug. Dus ook dat is gewoon heel erg handig. Nou, als je een Facebookgroep leidt is het ook heel goed voor je gunfactor, omdat je ook de leden onderling met elkaar connect. Het is gewoon ontzettend leuk om mensen met elkaar te verbinden. Als daar dan een mooie vriendschap uit voortkomt, ben jij degene die hen met elkaar hebt geconnect en daar zijn mensen natuurlijk dankbaar voor. Dat is leuk! Een online community bouwen doe je allereerst voor je leden, maar het is ook gewoon heel erg waardevol voor jou als ondernemer.

Het is ook heel waardevol voor jou als leider van een online community, van een Facebookgroep. Wat ik net al een beetje zei over die win-win-win-situatie als communityleider. Daardoor leer je je leden nog beter kennen. Dit zijn – als je het goed doet – ook meteen je potentiële klanten. Waardoor je met een onweerstaanbaar aanbod komt en waardoor mensen gewoon eigenlijk uit zichzelf zeggen” ‘Ja, ik wil graag met jou werken, ik wil klant bij je worden.’ De afgelopen 5 maanden zeiden 101 leden uit mijn Community Leaders Club ‘JA, IK WIL’ tegen mij. Die zijn allemaal klant geworden en volgen nu de Online Community Academy.

Uit Clubhouse kun je ook leads en klanten halen, maar daar heb je gewoon korter de tijd. Terwijl community building gaat om de lange termijn. En als de room eindigt, dan is het klaar en weg. En je wilt natuurlijk werken aan die online relatie. Een online community is gewoon de makkelijkste en snelste manier om dat te doen. Voor je expertstatus is het zo goed, voor je autoriteit werkt het fantastisch. Daardoor komen er hele mooie kansen op je pad die je anders niet had gekregen.

Unieke aanbieding en bonussen tot vandaag 18.00 uur
Mijn klanten zijn razend enthousiast over de Online Community Academy (thanks!). Mocht je nog geen klant van me zijn: vandaag heb ik een leuke aanbieding lopen tot 18 uur. Het is het beste online programma voor ambitieuze (online) ondernemers, creatieven, coaches, trainers, sprekers en experts die binnen 3 maanden een toffe tribe willen creëren die niet kan wachten om van je te kopen! Een groepsprogramma dat je op je eigen tijd en vanaf je eigen huis volgt, maar wel met professionele begeleiding in de vorm van groepscoaching calls en 24/7 toegang tot de community voor community lovers.

Meld je daarom snel even aan via www.welovecommunities.nl/academy en start vandaag nog met het bouwen van jouw actieve online community: hét fundament onder jouw business. Fijne dag!

Liefs,
Maartje

PS: Doe vandaag voor 18.00 uur mee, dan krijg je er 5 hele toffe bonussen bij waardoor je nog meer succes boekt dankzij jouw online community.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

We gebruiken cookies