Geld verdienen met de verkoop van je community

Is je community succesvol? Dan kun je besluiten om deze te verkopen. Instagram is bijvoorbeeld verkocht aan Facebook, Whatsapp ook. Beide platformen waren zo succesvol dat ze voor miljoenen zijn verkocht. Natuurlijk gaat het hier niet om een individuele community maar om een community platform, maar het geeft wel aan hoeveel waarde hierin zit.

Ook een eigen community kun je verkopen. Als het maar op je eigen platform of website draait. Voor merken die zich richten op de doelgroep van je community is zo’n website erg interessant. Zo bereiken ze in een klap de juiste doelgroep op een plek waar die doelgroep al aanwezig is. En hoeven ze zelf geen tijd en geld in een nieuwe community te investeren.

Zo is de online community Chicklit bijvoorbeeld van Eenmedia verkocht aan Novamedia. Die konden daardoor meteen jonge boekenliefhebbers aanspreken: een doelgroep waar ze daarvoor nog geen toegang toe hadden.

En ook onderneemster Ginny Ramkisoen begon vanuit haar Facebook community ‘Vacature via Ginny’ een vacature platform, wat ze uiteindelijk heeft verkocht.

Je community verkopen

Denk je eraan om je community te verkopen? Vraag jezelf dan vooraf de volgende dingen af:

1. Voor welke merken of bedrijven is de doelgroep van jouw community erg interessant? Schrijf minimaal 5 mogelijke overname partners op.

2. Waarom is het voor hen interessant om jouw community te kopen? Schrijf minimaal 10 redenen op en kies daar de belangrijkste 5 uit. Focus op resultaat en lees ook de lijst met voordelen op de volgende pagina’s als aanvulling hierop.

3. Hoeveel actieve leden heb je en wat is een goede prijs per lid? Waarom?

4. Maak een super interessant voorstel voor mogelijke samenwerkingspartners hieronder.

5. Ken je contactpersonen bij deze bedrijven? Zo ja: wie? Schrijf de namen hieronder op en neem contact met ze op. Zo nee: kijk via LinkedIn wie jou kan introduceren. Schrijf een introductie voor hen om de kans op succes te vergroten.

Meer weten over geld verdienen met een online community? Schrijf je gratis in voor mijn webinar ‘Meer klanten dankzij een online community’ en leer hoe je een continue stroom aan klanten krijgt.

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer