Veel communities zijn gebouwd rondom (de passie voor) een bepaald onderwerp of dienst. Daar wordt in de community veel over geschreven en gepraat. In de community geef jij ook veel kennis weg over dat onderwerp. Mensen vinden het prettig om alle informatie overzichtelijk bij elkaar te hebben. Hoe doe ik nou A of B? Hoe krijg ik dat voor elkaar? Waarom maak ik bepaalde keuzes? Welke stappen moet ik volgen om tot het gewenste resultaat te komen? Liefst gecombineerd met persoonlijke begeleiding. Deze informatie kun je bundelen in een betaalde cursus.
Veel bekende en succesvolle internetondernemers doen dat. Ze geven veel gratis informatie weg via hun eigen community en op social media. En op hun website kun je je vaak gratis inschrijven voor de nieuwsbrief of een online webinar, waardoor je in hun online marketing flow terecht komt. Als mensen echt aan de slag willen, kunnen ze zich inschrijven voor een betaalde online cursus. Daar zit het verdienmodel.
Ook hierbij maak je gebruik van het know – like – trust model. Mensen moeten je eerst leren kennen, daarna leuk vinden en pas daarna vertrouwen ze jou en willen ze ook daadwerkelijk iets kopen. Daarom werkt het goed om eerst zoveel mogelijk gratis waarde weg te geven in je community en echt en oprecht de verbinding aan te gaan. Pas daarna bied je een betaalde online cursus aan.
Hierbij geef ik je vier tips voor het maken van je online cursus:
-
Focus je op waar je doelgroep s’nachts van wakker ligt en hun verlangens en ideale situatie. Welke 3 problemen en 3 verlangens springen eruit?
-
Schrijf al je ideeën op voor een online cursus om je leden echt verder te helpen.
Voordat je je betaalde cursus aan een groot publiek aanbiedt, wil je zeker weten dat het waardevol genoeg is. En je hebt social proof nodig. Bekijk daarom wie hier NU behoefte aan heeft en vraag hem of haar om deel te nemen met korting of zelfs gratis, met als tegenprestatie een referentie.
3. Heb je iets soortgelijks al eens gegeven, bijvoorbeeld in de vorm van 1:1 begeleiding? Zo ja: schrijf de namen op: wie kan daar eventueel een referentie over schrijven?
4. Voor wie is je online cursus interessant? Schrijf de namen op, nodig hen uit voor de test-groep.
Een online cursus is een van de verdienmodellen waarmee je geld kan verdienen dankzij een online community. Wil je meer weten over hoe je een continue stroom aan klanten krijgt en je expertstatus claimt met een eigen online community? Schrijf je gratis in voor mijn webinar ‘Meer klanten dankzij een online community’.