Geld verdienen met je community

Stel je bent vanuit enthousiasme een Facebookgroep begonnen, dat loopt lekker en je wil ook echt business uit je community halen. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een online training. Hoe krijg je je leden die een Facebookgroep gewend zijn dan zover dat ze overstappen naar een ander platform?

Wanneer bouw je eigenlijk een community op je eigen platform? Wat zijn manieren om daar geld mee te verdienen? Ik ga erover in gesprek met Tonny Loorbach, internetondernemer en eigenaar van onder andere het communitysoftwarebedrijf The Huddle. Een interessant gesprek over communitybuilding en het activeren van je community, via bijvoorbeeld een challenge.

Tonny’s verhaal is interessant voor iedereen die graag een online community start op een eigen platform. Of die in een transitie zit tussen een Facebookgroep en een volgende stap. Daarnaast geeft hij ook tips over onder andere moderatie en geld verdienen, waar je meteen mee aan de slag kunt.

(Artikel gaat verder onder de video).

https://youtu.be/fBXLg7TDrUU

Hoe begin je?

Tonny: ‘Het begint vaak met het verkopen van online trainingen. Dus stel: je hebt een cursus gemaakt waarin je mensen leert om te breien. Daar voeg je dan een community aan toe. Kijk, als jij iets verkoopt en mensen betalen jou en na betaling worden ze doorgestuurd naar een Facebookgroep, ja, dat klopt niet helemaal met elkaar. Facebook is natuurlijk een gratis platform. Dus zodra het commercieel wordt, trekken mensen het vaak naar hun eigen omgeving.’

De investering

‘Dat is best wel moeilijk. Want als je een community succesvol wilt maken, dan moet het voor gebruikers een gewoonte zijn om gebruik te maken van jouw community. Om een gewoonte te creëren is er een bepaalde investering nodig. Dat is wat Nir Eyal heel goed beschrijft in zijn boek Hooked . Hij zegt dat je in eerste instantie een trigger nodig hebt. Door een rood bolletje op je telefoon bijvoorbeeld, wat Facebook heeft. Een externe trigger noem je dat. Maar op een gegeven moment heb je dat rode bolletje niet meer nodig, dan wordt het een interne trigger. Dan denk je: ik ga even kijken op Facebook. Vervolgens doe je daar een actie. Je leest iets, je voegt iets toe, je geeft een like of je krijgt een like. En daar krijg je een soort van beloning voor. Er komt een vorm van aandacht. En dat is wat je met een eigen community ook moet creëren. Mensen gaan van nature naar Facebook toe, maar nog niet naar jouw community. Je moet ze de voordelen bieden van jouw omgeving.’

Voordelen van een eigen platform

En wat zijn volgens Tonny de voordelen van een eigen platform ten opzichte van een Facebookgroep? ‘Nou, afleiding bijvoorbeeld. Als je even wilt stoppen met werken, of op wat voor manier dan ook entertainment wilt, dan ga je naar Facebook. Maar dan zit je wel in een entertainmentmodus en kun je worden afgeleid. In een besloten omgeving met alleen maar gelijkgestemden heb je niet die afleiding en focus je meer op de inhoud. Dan kun je ook daadwerkelijk zien wat er gisteren en vorige week en vorige maand is besproken en dat is natuurlijk veel waardevoller.’

Krachtig wapen

‘Een community is een van de krachtigste wapens die je als ondernemer kunt hebben. Een community kan voor jou gaan werken, maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Dan zou iedereen wel een community hebben. Je moet er energie insteken en je zult je echt verbonden moeten voelen met de mensen in jouw community. Dat kost wat tijd, maar het is het zeker waard.’

Leren lanceren

Tonny adviseert om je community te lanceren als je snel veel leden wilt hebben. Je ziet dat online steeds vaker gebeuren. Tonny: ‘Zeg bijvoorbeeld in een Facebookgroep dat je de community dinsdagavond om 20.00 uur officieel opent. Geef dan bijvoorbeeld live antwoord op vragen. Dat vinden mensen hartstikke leuk.’

En hoe zorg je er dan voor dat mensen ook na de lancering naar je community blijven komen? Tonny: ‘Dat kan op verschillende manieren. Het ligt eraan hoe waardevol de content is die jij gaat bieden. Ervaring leert dat je er over het algemeen eerst energie in moet pompen, voordat het vanzelf gaat draaien. Zo kun je het proces van live vragen beantwoorden bijvoorbeeld meerdere malen herhalen.’

‘Start je een eigen community, dan zul je het in eerste instantie van externe triggers moeten hebben. Wij abonneren bijvoorbeeld op topics. Als je dan een topic bent gestart of aan een gesprek hebt deelgenomen, dan krijg je automatisch een e-mail wanneer er iets nieuws is toegevoegd. Ook als iemand jou tagt, krijg je een e-mail. Dat doen we om mensen die niet actief zijn, weer terug te krijgen. En hoe vaker ze terugkomen, des te groter de kans wordt dat het een interne trigger wordt en dat ze op een gegeven moment zonder externe trigger ineens denken: Oh, ik heb zin om naar de community te gaan!’

Enorm positief effect op je vindbaarheid in Google

Tonny legt het effect van zoekmachineoptimalisatie uit aan de hand van een voorbeeldcommunity voor beleggers: ‘Er zijn veel mensen bezig met aandelen en bitcoins. Zij zijn geen expert, maar hebben vragen, dus ze gaan googelen: moet ik bitcoins kopen of niet? Of: wat zijn de beste dividendaandelen? Welke aandelen kan ik beter niet kopen? Al dat soort vragen die in Google worden getypt, worden ook in een community geplaatst. En dan kan de eigenaar van die beleggercommunity daar als expert een antwoord op geven. Bij hem is deze informatie gratis. De letterlijke vragen die zijn doelgroep stelt, laat hij indexeren door Google. Daarom komen mensen via Google terecht bij zijn community. En dan kan je zomaar heel snel groot worden. Voor hem is dit een manier om zijn doelgroep te bereiken. En van daaruit kan hij ze naar zijn producten sturen.’

Wat is het geheim van een succesvolle community?

‘Je zoekt een gemene deler, zodat mensen denken: dit is de behoefte die ik altijd heb gehad of dit is de pijn die ik altijd heb gevoeld.’

Over Tonny

Tonny Loorback is internetondernemer en eigenaar van verschillende online marketingbedrijven waaronder de IMU, de Internet Marketing Unie. Van daaruit leert hij ondernemers wat online marketing is en hoe ze dat het beste in kunnen zetten. Daarnaast heeft hij een aantal softwarebedrijven, waaronder een communitysoftwarebedrijf en hij heeft veel ervaring met communitybuilding .

Meer weten over Tonny? Bekijk het volledige video-interview.

Geinteresseerd in community-software voor ondernemers: check Huddle.


Wil je weten hoe je zelf ook succesvol kunt zijn met jouw online community? Vraag dan nu de gratis samenvatting van mijn boek inclusief het We love communities 10-stappenplan aan.

Lees ook

The way you do anything, is the way you do everything

The way you do anything, is the way you do everything

Na 2 weken Italië, wil ik het vandaag met je hebben over de overeenkomsten tussen je vakantie plannen, je business runnen en community building. Op het eerste gezicht hebben deze 3 dingen niets met elkaar te maken, maar op het tweede gezicht wel. Want:  The way you do...

Lees meer